Educational Research in Higher Education Staff: Towards Design-based Research
DOI:
https://doi.org/10.32719/26312816.2018.1.1.4Keywords:
Educational research, Design-based research, University teaching staff, Educational qualityAbstract
Nowadays university staff faces new challenges regarding the improvement of the educational quality and innovation in higher education. One of these challenges is the integration of research with teaching activities and curricula design. This article explores the problem of integration of research in teaching practice in higher education. Based on a literature review, Design-based Research is proposed as an alternative approach that provides epistemological and methodological horizons in order to integrate research with design and practice.
Downloads
References
Balbo, J. (2008). Formación en competencias investigativas, un nuevo reto en las universidades. Caracas: Universidad Central de Venezuela.
Balladares-Burgos, Jorge (2017). Una ética digital para las nuevas generaciones digitales. Revista PUCE, 104.
Balladares-Burgos, Jorge (2018). Diseño pedagógico de la educación digital para la formación del profesorado. RELATEC. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 17(1), 41-60. http://doi.org/10.17398/1695-288X.17.1.41
Boyer, E. (1990). Scholarship reconsidered: priorities of the Professoriate. New Jersey: Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching.
Cobo, C., y Moravec, J. (2011). Aprendizaje Invisible. Hacia una nueva ecología de la educación. Barcelona: Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona.
Collins, A., Joseph, D. y Bielaczyc, K. (2004). Design research: theoretical and methodological issues. Journal of the Learning Sciences, 13(1), 15-42. https://doi.org/10.1207/s15327809jls1301_2
DiSessa, A. y Cobb, P. (2004). Ontological innovation and the role of theory in design experiments. Journal of the Learning Sciences, 13(1), 77-103. https://doi.org/10.1207/s15327809jls1301_4
Gibelli, T. (2014). La investigación basada en diseño para el estudio de innovación en educación superior que promueve la autorregulación del aprendizaje utilizando TIC. Congreso Iberoamericano de Ciencias, Tecnología, Innovación y Educación, 2-16.
Gravemeijer, K., y Cobb, P. (2006). Design research from the learning design perspective. In Van den Akker, J., Gravemerijer, K., McKenney, S., & Nieveen, N. (Eds.), Educational Design Research. London: Routledge.
Huggins, R., Jenkins, A., y Scurry, D. (2007). Undergraduate research in selected US universities: report on US visit–institutional case studies. York, UK: Higher Education Academy.
Laurillard, D. (2002). Rethinking Teaching for the knowledge society. Educase review, 1(37), 16-25.
Lodico, M., Spaulding, D., y Voegtle, K. (2010). Methods in educational research: from theory to practice. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Pérez, A. (2010). Nuevas exigencias y escenarios para la profesión docente en la era de la información y de la incertidumbre. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 68, 17-36.
Pérez Serrano, G. (2003). Pedagogía social, educación social: Construcción científica e intervención práctica. Madrid: Narcea.
Quindemil, E., Intriago S. y Rumbaut, F. (2017). La educación superior en el Ecuador en el período 2008-2016. oportunidades para la universidad técnica de Manabí. Revista Cognosis, 2(3), 71-84.
Quirola, D. (2010). La universidad ecuatoriana en la transición hacia la sociedad del buen vivir basada en el bioconocimiento. En R. Ramírez, Transformar la Universidad para transformar la sociedad (pp. 195-216). Quito: Senplades.
Ramírez, R. (2016). Universidad urgente para una democracia emancipada. CIESPAL: Quito.
Rinaudo, M., y Donolo, D. (2010). Estudios de diseño. Una perspectiva prometedora en la investigación educativa. Revista de Educación a Distancia, 22, 1-29.
The Design-Based Research Collective. (2003). Design-Based Research: An Emerging Paradigm for Educational Inquiry. Educational Researcher, 32(1), 5-8. https://doi.org/10.3102/0013189X032001005
Valverde, J. (2014). La definición del tema de investigación. Plan de Formación de Doctores en Tecnología Educativa. Cáceres: Universidad de Extremadura.
Wang, F., & Hannafin, M. (2005). Design-based research and Technology-Enhanced Learning Environments. ETR&D, 53(4), 5-23. https://doi.org/10.1007/BF02504682
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Jorge Balladares Burgos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.