Teaching to teach Physical Education from a critical perspective. Effects of the transmission the craft in professional training
DOI:
https://doi.org/10.32719/26312816.2022.5.2.3Keywords:
Physical Education, teacher education, critical perspectiveAbstract
This article shares some of the results of the study carried out on the teaching task in profesional training in Physical Education. The Physical Education Teachers offered by the Faculty of Physical Education of the Provincial University of Córdoba were selected for the development of the research. The objective of the work was to describe and analyze how Physical Education is taught to teach, by investigating the ways of transmitting the profession in Teaching Practice and Residence classes III and IV, two curricular units that bring students closer to the teaching exercise and to the educational reality. in school Physical Education. From a qualitative and ethnographic approach, and from participatory observation and in-depth interviews, the empirical reference was built.
Downloads
References
Achilli, E. (1990). Antropología e investigación educacional: Aproximación a un enfoque constructivista indiciario. Ponencia presentada en el III Congreso Argentino de Antropología Social, Rosario, Argentina, 23-27 de julio.
Achilli, E. (2008). Investigación y formación docente. Laborde. https://bit.ly/3Lbh4hg
Amuchástegui, G., Yafar, J., & Bologna, C. (2018). Sentidos de la educación física en la escuela. Investiga+, 1 (1), 56-59. https://upc.edu.ar/wp-content/uploads/2015/09/investiga_n1.pdf
Bagnara, I., & Fensterseifer, P. (2019). Educação física escolar: Política, currículo e didática. Editora Unijui. https://www.editoraunijui.com.br/produto/2195
Berisso, D. (2015). ¿Qué clase de dar es el dar clase?: Alteridad, donación y contextualidad. Antropofagia. https://bit.ly/3sxtedy
Bernstein, B. (1989). Clases, códigos y control: I. Estudios teóricos para una sociología del lenguaje. Akal. https://bit.ly/37LAjjK
Bologna, C. (2021). Educación física y formación docente en Córdoba. Transmitir el oficio en clase de Práctica: Exigir, conmover, emancipar [tesis doctoral]. Universidad Nacional de Córdoba, Argentina. Manuscrito inédito.
Bologna, C. (2022). Educación física y formación docente. Transmitir el oficio en clase de Práctica: Conversar, exigir y analizar para reflexionar. Educación Física y Ciencia, 24 (1). https://doi.org/10.24215/23142561e211
Bracht, V. (1996). Educación física y aprendizaje social. Vélez Sarsfield. https://bit.ly/3Mt9bVX
Bracht, V., Almeida, U., & Wenetz, I. (eds.) (2018). A educação física escolar na América do Sul: Entre a inovação e o abandono/desinvestimento pedagógico. CRV Editora. https://www.editoracrv.com.br/produtos/detalhes/32927-detalhes
Dirección General de Educación Superior de la Provincia de Córdoba. (2009). Diseño curricular: Profesorado de Educación Física. Dirección General de Educación Superior de la Provincia de Córdoba. https://bit.ly/3L517ZZ
Fensterseifer, P. (2001). Educación física y epistemología: Conocimiento, epistemología e intervención. Gymnos, 2 (2), 4-8.
Flick, U. (2012). Introducción a la investigación cualitativa. Morata. https://bit.ly/3yBedLS
Frigerio, G. (2004). Los avatares de la transmisión. En G. Frigerio y G. Diker (comps.), La transmisión en las sociedades, las instituciones y los sujetos: Un concepto de la educación en acción (pp. 11-26). Centro de Publicaciones Educativas y Material Didáctico. https://bit.ly/3a0sRSA
González, F., & Fensterseifer, P. (2010). Entre o “não mais” e o “ainda não”: Pensando saídas do não-lugar da EF escolar II. Cadernos de Formação RBCE, 1 (2), 10-21. https://bit.ly/3FHpprL
Rancière, J. (2003). El maestro ignorante: Cinco lecciones sobre la emancipación intelectual. Laertes. https://bit.ly/3PmkssC
Rancière, J. (2012). El tiempo de la igualdad: Diálogos sobre política y estética. Herder. https://bit.ly/3L6fNYI
Rockwell, E. (2009). La experiencia etnográfica: Historia y cultura en los procesos educativos. Paidós. https://bit.ly/3MfPCzZ
Rozengardt, R. (2020). El profesor de Educación Física, entre la escuela y la formación docente: Un estudio en La Pampa [tesis doctoral]. Universidad Nacional de La Plata, Argentina. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/99380
Vasilachis de Gialdino, I. (2013). La investigación cualitativa. En I. Vasilachis de Gialdino (comp.), Estrategias de investigación cualitativa (pp. 23-64). Gedisa. https://bit.ly/3Lcao2i
Vicente, M. (2016). Bases para una didáctica crítica de la educación física. Apunts. Educación Física y Deportes, 123, 76-85. https://doi.org/10.5672/apunts.20140983.es.(2016/1).123.09
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Carina Bologna Liprandi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.