Teaching to teach Physical Education from a critical perspective. Effects of the transmission the craft in professional training

Authors

  • Carina Bologna Liprandi Universidad Provincial de Córdoba, Facultad de Educación Física, Ipef. Córdoba, Argentina. https://orcid.org/0000-0002-3070-4207

DOI:

https://doi.org/10.32719/26312816.2022.5.2.3

Keywords:

Physical Education, teacher education, critical perspective

Abstract

This article shares some of the results of the study carried out on the teaching task in profesional training in Physical Education. The Physical Education Teachers offered by the Faculty of Physical Education of the Provincial University of Córdoba were selected for the development of the research. The objective of the work was to describe and analyze how Physical Education is taught to teach, by investigating the ways of transmitting the profession in Teaching Practice and Residence classes III and IV, two curricular units that bring students closer to the teaching exercise and to the educational reality. in school Physical Education. From a qualitative and ethnographic approach, and from participatory observation and in-depth interviews, the empirical reference was built.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carina Bologna Liprandi, Universidad Provincial de Córdoba, Facultad de Educación Física, Ipef. Córdoba, Argentina.

Professor and Bachelor of Physical Education. Professor of Educational Sciences. Doctorate in Educational Sciences. Researcher and teacher at the Faculty of Physical Education, Ipef, of the Provincial University of Córdoba. Coordinator of the research and study group Praxis.

References

Achilli, E. (1990). Antropología e investigación educacional: Aproximación a un enfoque constructivista indiciario. Ponencia presentada en el III Congreso Argentino de Antropología Social, Rosario, Argentina, 23-27 de julio.

Achilli, E. (2008). Investigación y formación docente. Laborde. https://bit.ly/3Lbh4hg

Amuchástegui, G., Yafar, J., & Bologna, C. (2018). Sentidos de la educación física en la escuela. Investiga+, 1 (1), 56-59. https://upc.edu.ar/wp-content/uploads/2015/09/investiga_n1.pdf

Bagnara, I., & Fensterseifer, P. (2019). Educação física escolar: Política, currículo e didática. Editora Unijui. https://www.editoraunijui.com.br/produto/2195

Berisso, D. (2015). ¿Qué clase de dar es el dar clase?: Alteridad, donación y contextualidad. Antropofagia. https://bit.ly/3sxtedy

Bernstein, B. (1989). Clases, códigos y control: I. Estudios teóricos para una sociología del lenguaje. Akal. https://bit.ly/37LAjjK

Bologna, C. (2021). Educación física y formación docente en Córdoba. Transmitir el oficio en clase de Práctica: Exigir, conmover, emancipar [tesis doctoral]. Universidad Nacional de Córdoba, Argentina. Manuscrito inédito.

Bologna, C. (2022). Educación física y formación docente. Transmitir el oficio en clase de Práctica: Conversar, exigir y analizar para reflexionar. Educación Física y Ciencia, 24 (1). https://doi.org/10.24215/23142561e211

Bracht, V. (1996). Educación física y aprendizaje social. Vélez Sarsfield. https://bit.ly/3Mt9bVX

Bracht, V., Almeida, U., & Wenetz, I. (eds.) (2018). A educação física escolar na América do Sul: Entre a inovação e o abandono/desinvestimento pedagógico. CRV Editora. https://www.editoracrv.com.br/produtos/detalhes/32927-detalhes

Dirección General de Educación Superior de la Provincia de Córdoba. (2009). Diseño curricular: Profesorado de Educación Física. Dirección General de Educación Superior de la Provincia de Córdoba. https://bit.ly/3L517ZZ

Fensterseifer, P. (2001). Educación física y epistemología: Conocimiento, epistemología e intervención. Gymnos, 2 (2), 4-8.

Flick, U. (2012). Introducción a la investigación cualitativa. Morata. https://bit.ly/3yBedLS

Frigerio, G. (2004). Los avatares de la transmisión. En G. Frigerio y G. Diker (comps.), La transmisión en las sociedades, las instituciones y los sujetos: Un concepto de la educación en acción (pp. 11-26). Centro de Publicaciones Educativas y Material Didáctico. https://bit.ly/3a0sRSA

González, F., & Fensterseifer, P. (2010). Entre o “não mais” e o “ainda não”: Pensando saídas do não-lugar da EF escolar II. Cadernos de Formação RBCE, 1 (2), 10-21. https://bit.ly/3FHpprL

Rancière, J. (2003). El maestro ignorante: Cinco lecciones sobre la emancipación intelectual. Laertes. https://bit.ly/3PmkssC

Rancière, J. (2012). El tiempo de la igualdad: Diálogos sobre política y estética. Herder. https://bit.ly/3L6fNYI

Rockwell, E. (2009). La experiencia etnográfica: Historia y cultura en los procesos educativos. Paidós. https://bit.ly/3MfPCzZ

Rozengardt, R. (2020). El profesor de Educación Física, entre la escuela y la formación docente: Un estudio en La Pampa [tesis doctoral]. Universidad Nacional de La Plata, Argentina. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/99380

Vasilachis de Gialdino, I. (2013). La investigación cualitativa. En I. Vasilachis de Gialdino (comp.), Estrategias de investigación cualitativa (pp. 23-64). Gedisa. https://bit.ly/3Lcao2i

Vicente, M. (2016). Bases para una didáctica crítica de la educación física. Apunts. Educación Física y Deportes, 123, 76-85. https://doi.org/10.5672/apunts.20140983.es.(2016/1).123.09

Published

2022-06-06

How to Cite

Bologna Liprandi, C. (2022). Teaching to teach Physical Education from a critical perspective. Effects of the transmission the craft in professional training. Andean Journal of Education, 5(2), 000523. https://doi.org/10.32719/26312816.2022.5.2.3
Métricas alternativas