Learning Strategies in Ecuadorian University Students: A Case Study in the Province of Esmeraldas
DOI:
https://doi.org/10.32719/26312816.2022.5.2.9Keywords:
learning strategies, higher education, university studentsAbstract
Learning to learn becomes a key competence in the knowledge society. This study aims to analyze undergraduate students' learning strategies at the Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Esmeraldas' campus, and their relationship with the variables gender, academic performance, and educational level. For this, a descriptive and correlational study was carried out. The ACRA scale of Román and Gallego (1994) was applied to a sample of 849 students. The results show that the level of practice of the strategies is medium-low. Regarding the correlational analysis, there is no statistically significant relationship with the level of study, while weak statistical relationships are observed with gender and grade point average.
Downloads
References
Acevedo, M. (2016). Estrategias de aprendizaje, con relación al rendimiento académico y tiempo en alcanzar el grado universitario en Enfermería [Tesis doctoral]. Universidad de Málaga, España. https://core.ac.uk/download/pdf/214843531.pdf
Arteta, H., & Huaire, E. (2016). Estrategias metacognitivas y concepciones de aprendizaje en estudiantes universitarios. Horizonte de la Ciencia, 6(11), 149-158. https://www.redalyc.org/jatsRepo/5709/570960869013/570960869013.pdf
Bahamón, M., Vianchá, M., Alarcón, L., & Bohórquez, C. (2013). Estilos y estrategias de aprendizaje relacionados con el logro académico en estudiantes universitarios. Pensamiento Psicológico, 11(1), 115-129. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-89612013000100008
Boza, Á., & Toscano, M. (2012). Motivos, actitudes y estrategias de aprendizaje: Aprendizaje motivado en alumnos universitarios. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 16(1), 125-142. http://rabida.uhu.es/dspace/handle/10272/11142
Castañeda, S., & Ortega, I. (2004). Evaluación de estrategias de aprendizaje y orientación motivacional al estudio. En S. Castañeda (coord.), Educación, aprendizaje y cognición: Teoría en la práctica (pp. 227-299). Manual Moderno. https://bit.ly/3yUa4kL
Celina, H., & Campo, A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(4), 572-580. https://www.redalyc.org/pdf/806/80634409.pdf
De la Cruz, J. (2017). El aprendizaje estratégico: Una tarea para el maestro mediador. Educación, 23, 15-18. https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/1164
Flores, D. (2016). La importancia e impacto de la lectura, redacción y pensamiento crítico en la educación superior. Zona Próxima, 24, 128-135. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-94442016000100010
Jerónimo, L., Yaniz, C., & Carcamo, C. (2020). Estrategias de aprendizaje de estudiantes colombianos de grado y posgrado. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 13(1), 1-20. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7854939
Jiménez, L., García, A., López, J., & Saavedra, F. (2017). Evaluación de estrategias de aprendizaje mediante la escala ACRA abreviada para estudiantes universitarios. Revista de Psicodidáctica, 23(1), 63-69. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1136103417300990
Juárez, C., Pichardo, K., & Rodríguez, G. (2015). Características psicométricas de la escala ACRA en población universitaria mexicana. Revista de Educación y Desarrollo, 34, 15-24. https://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/34/34_Juarez.pdf
Marugán, M., Martín, L., Catalina, J., & Román, J. (2013). Estrategias cognitivas de elaboración y naturaleza de los contenidos en estudiantes universitarios. Psicología Educativa, 19(1), 13-20. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1135755X13700034
McMillan, J., & Schumacher, S. (2006). Investigación educativa: Una introducción conceptual. Pearson. https://bit.ly/3B5UdCe
Mercado, C., Illesca, M., & Hernández, A. (2019). Relación entre estrategias de aprendizaje y rendimiento académico: Estudiantes de Enfermería, Universidad Santo Tomás. Enfermería Universitaria, 16(1), 15-30. https://www.redalyc.org/journal/3587/358760292003/358760292003.pdf
Meza, A. (2013). Estrategias de aprendizaje: Definiciones, clasificaciones e instrumentos de medición. Propósitos y Representaciones, 1(2), 193-213. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5475212.pdf
Monereo, C., & Pérez, M. (1996). La incidencia de la toma de apuntes sobre el aprendizaje significativo: Un estudio en enseñanza superior. Infancia y Aprendizaje, 19(73), 65-86. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1174/02103709660560555
Monereo, C. (coord.), Clariana, M., Palma, M., & Pérez, M. (1999). Estrategias de enseñanza y aprendizaje: Formación del profesorado y aplicación en la escuela. Graó. https://bit.ly/3CY3vB9
Panadero, E., & Alonso, J. (2014). ¿Cómo autorregulan nuestros alumnos? Revisión del modelo cíclico de Zimmerman sobre autorregulación del aprendizaje. Anales de Psicología, 30(2). 450-462. https://www.redalyc.org/pdf/167/16731188008.pdf
Pérez, M. (1995). Cómo y por qué enseñar y aprender estrategias de aprendizaje en la educación universitaria. Ponencia presentada en la III Jornada de Información y Aprendizaje, Madrid, 23 de marzo.
Román, J., & Gallego, S. (1994). ACRA: Escalas de estrategias de aprendizaje. TEA Ediciones. https://bit.ly/3PFALjU
Rossi, L., Neer, R., Lopetegui, M., & Doná, S. (2010). Estrategias de aprendizaje y rendimiento académico según el género en estudiantes universitarios. Revista de Psicología, 11, 199-211. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/14994
Salcedo, F. (2012). Papel del profesor en la enseñanza de estrategias de aprendizaje. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 3(3), 17-28. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4230098.pdf
Trelles, H., Alvarado, H., & Montánchez, M. (2018). Estrategias y estilos de aprendizaje y su relación con el rendimiento académico en estudiantes universitarios de Psicología Educativa. Killkana Sociales. Revista de Investigación Científica, 2(2), 9-16. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6538366
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 María de los Lirios Bernabé Lillo, Pedro Roberto Suárez Suri, Manuel Eduardo Espinoza Ávila, Irlanda Magaly Armijos Porozo, Alba Anabelle Medina Godoy
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.