Impact of Virtual Classes on University Students During Covid-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/26312816.2022.6.1.8

Keywords:

learning, teaching, higher education, quality

Abstract

The global pandemic, caused by Covid-19, has significantly exacerbated the problems of various sectors of our society, with higher education being one of the most widely affected sectors; To deal with this situation, an “emergent adjustment” had to be made, replacing face-to-face classes with virtual semesters and periods. Objective: To investigate and know the perception of the students of the Santo Tomás Chile University, regarding their experiences in virtual classes during the year 2021, and their perspective regarding the return to face-to-face classes. Methodology: Survey applied to university students combining a mixed approach of both quantitative and qualitative aspects. Results: Most of the students have technological devices for the development of virtual classes. About this experience, the students have had shared visions between center options, although satisfaction prevailed. The level of demand was high. Among the main drawbacks were connectivity problems, lack of adequate space in the home, and distraction from the family environment. Conclusions: The response capacity to give continuity to the school year stands out, an uncertain level of educational quality to measure, and the presence of practices and technological elements that could be used in the future.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, L., & Blázquez, F. (2016). El docente de educación virtual: Guía básica. Narcea. https://bit.ly/3ZcerDN

Area, M., & Adell, J. (2009). e-Learning: Enseñar y aprender en espacios virtuales. En J. de Pablos (coord.), Tecnología educativa: La formación del profesorado en la era de Internet (pp. 391-424). Aljibe. https://bit.ly/3IofJWo

Armijos, J., & Núñez, A. (2020). Indicadores de gestión para evaluar el desempeño de hospitales públicos: Un caso de estudio en Chile y Ecuador. Revista Médica de Chile, 148(5), 626-643. https://bit.ly/3Ggw9xA DOI: https://doi.org/10.4067/S0034-98872020000500626

Azuaje, D. (2012). Educación presencial, educación a distancia, educación semipresencial o mixta y educación virtual [Trabajo especial de grado de la especialización]. Universidad Nacional Abierta, Venezuela. https://bit.ly/3Ioi2ZN

Baptista, P., Almazán, A., Loeza, C., López, V., & Cárdenas, J. (2020). Encuesta nacional a docentes ante el COVID-19: Retos para la educación a distancia. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50(n.° esp.), 41-88. doi: https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.96 DOI: https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.96

Bautista, I., Carrera, G., León, E., & Laverde, D. (2020). Evaluación de satisfacción de los estudiantes sobre las clases virtuales. Revista Minerva de Investigación Científica, 1(2), 5-12. https://bit.ly/3IsssaD DOI: https://doi.org/10.47460/minerva.v1i2.6

Begoña, C. (2004). Educación y nuevas tecnologías: Educación a distancia y educación virtual. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, 9, 209-222. https://bit.ly/2k0dIqE

Blackburn, G. (2018). e-Learning or eLearning? Confusion: It’s All in a Word. eLearning Industry. 14 de enero. https://bit.ly/3Cn7ru6

Bravo, F., & Quezada, T. (2021). Educación virtual en la universidad en tiempos de Covid-19. Espíritu Emprendedor TES, 5(1), 154-166. http://doi.org/10.33970/eetes.v5.n1.2021.238 DOI: https://doi.org/10.33970/eetes.v5.n1.2021.238

Cano, S., Collazos, C., Flórez, L., Moreira, F., & Ramírez, M. (2020). Experiencia del aprendizaje de la educación superior ante los cambios a nivel mundial a causa del COVID-19. Campus Virtuales, 9(2), 51-59. https://bit.ly/3ibyvWv

Chaupart, J., Corredor, M., & Marín, G. (1998). El tutor, el estudiante y su nuevo rol. En Desarrollo de ambientes de aprendizaje en educación a distancia (pp. 97-110). Universidad de Guadalajara. https://bit.ly/3GfxfJO

Curci, R. (2003). Diagnóstico de la educación superior virtual en Venezuela. En La educación superior virtual en América Latina y el Caribe (pp. 403-430). Caracas: IESALC. https://bit.ly/3vBAA0K

Dall’Oste, F. (2020). Clases virtuales en la FCE: Desafíos y aprendizajes. Revista ECONO, 20, 30-32. https://bit.ly/3IsTH4S

Deimann, M. (2019). Openness. En I. Jung (ed.), Open and Distance Education Theory Revisited: Implications for the Digital Era (pp. 39-46). Springer. https://bit.ly/3Gj4o7h DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-13-7740-2_5

García Aretio, L. (2017). Educación a distancia y virtual: Calidad, disrupción, aprendizajes adaptativo y móvil. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 20(2), 9-25. https://bit.ly/3X4mcKf DOI: https://doi.org/10.5944/ried.20.2.18737

García Aretio, L. (2020). Bosque semántico: ¿educación/enseñanza/aprendizaje a distancia, virtual, en línea, digital, eLearning…? Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(1), 9-23. https://bit.ly/3Gk8e02 DOI: https://doi.org/10.5944/ried.23.1.25495

Guri, S., & Gros, B. (2011). E-Learning: Confusing Terminology, Research Gaps and Inherent Challenges. International Journal of E-Learning & Distance Education, 25(1). https://bit.ly/3jSRA09

Hernández Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill. https://bit.ly/3QeQmrX

Johnson, B., & Onwuegbuzie, A. (2004). Mixed Methods Research: A Research Paradigm Whose Time Has Come. Educational Researcher, 33(7), 14-26. https://doi.org/10.3102/0013189X033007014 DOI: https://doi.org/10.3102/0013189X033007014

Llopiz, K., Andreu, N., González, R., Alberca, N., Fuster, D., & Palacios, J. (2020). Prácticas educativas inclusivas a través de la educación a distancia: Experiencias en Cuba. Propósitos y Representaciones, 8(2). https://bit.ly/3IpJDd4

Mertens, D. (2007). Transformative Paradigm: Mixed Methods and Social Justice. Journal of Mixed Methods Research, 1(3), 212-225. https://doi.org/10.1177/155868 9807302811 DOI: https://doi.org/10.1177/1558689807302811

Ramonet, I. (2020). Coronavirus: La pandemia y el sistema-mundo. Página/12. 6 de mayo. https://bit.ly/3QRsJGl

Rugeles, P., Mora, B., & Metaute, P. (2015). El rol del estudiante en los ambientes educativos mediados por las TIC. Revista Lasallista de Investigación, 12(2), 132-138. https://bit.ly/2L77iRK DOI: https://doi.org/10.22507/rli.v12n2a14

Ruiz, C., & Dávila, A. (2016). Propuesta de buenas prácticas de educación virtual en el contexto universitario. Revista de Educación a Distancia, 49. http://dx.doi.org/10.6018/red/49/12 DOI: https://doi.org/10.6018/red/49/12

Salazar, C., Encina, C., Rojas, G., & Araya, S. (2022). Tecnoestrés y su efecto sobre la productividad en estudiantes universitarios en tiempos de la COVID-19. Revista Venezolana de Gerencia, 27(100), 1721-1738. https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.100.26 DOI: https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.100.26

Sánchez, M., Martínez, A., Torres, R., Agüero, M., Hernández, A., Benavides, M., Rendón, V., & Jaimes, C. (2020). Retos educativos durante la pandemia de COVID-19: Una encuesta a profesores de la UNAM. Revista Digital Universitaria, 21(3). http://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2020.v21n3.a12 DOI: https://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2020.v21n3.a12

Silva, J. (2010). El rol del tutor en los entornos virtuales de aprendizaje. Innovación Educativa, 10(52), 13-23. https://bit.ly/32blYW9

Svampa, M. (2020). Reflexiones para un mundo post-coronavirus. Nueva Sociedad. Abril. https://bit.ly/3wj3raI

Tapia, G., Gutiérrez, C., & Tremillo, O. (2019). Nuevas tecnologías en educación superior: Estudio de percepción en estudiantes acerca del uso de WhatsApp y Entornos Virtuales de Aprendizaje (Plataforma Moodle). Odontoestomatología, 21(33), 37-43. https://doi.org/10.22592/ode2019n33a5 DOI: https://doi.org/10.22592/ode2019n33a5

Tashakkori, A., & Teddlie, C. (eds.). (2003). Handbook of Mixed Methods in the Social & Behavioral Sciences. Sage. https://bit.ly/3WJg9uQ

Thompson, M. (2019). Are We Re-Marginalizing Distance Education Students and Teachers? Journal of Asynchronous Learning Networks, 11(1), 97-106. http://doi.org/10.24059/olj.v11i1.1740 DOI: https://doi.org/10.24059/olj.v11i1.1740

Valverde, J., & Balladares, J. (2017). Enfoque sociológico del uso del b-learning en la educación digital del docente universitario. Sophia. Colección de Filosofía de la Educación, 23, 123-140. https://doi.org/10.17163/soph.n23.2017.04 DOI: https://doi.org/10.17163/soph.n23.2017.04

Published

2023-02-01

How to Cite

Armijos, J. C., Egaña, S., Ziller, K., & Armijos, J. P. (2023). Impact of Virtual Classes on University Students During Covid-19. Andean Journal of Education, 6(1), 000618. https://doi.org/10.32719/26312816.2022.6.1.8
Métricas alternativas

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.