Teacher Training Schools in Mexico: Divergent Trajectories towards Higher Education
DOI:
https://doi.org/10.32719/26312816.2023.7.1.6Keywords:
implementation of public policies, teacher training, higher education, normal schoolAbstract
The purpose of this article is to compare two public normal schools of the initial teacher training system in Mexico, within the framework of the implementation of the educational policy program that seeks to integrate them into higher education in their functions. Through an exploratory case study, a documentary analysis was carried out and semi-structured interviews were carried out with former directors, former delegational secretary of the Sindicato Nacional de Trabajadores de la Educación (SNTE) and teachers. The results show that teaching is part of their daily work; research is far from being consolidated, because it is not a requirement for entry; The dissemination is limited to cultural, sporting and civic aspects, and the management in a school is subject to the management considering that it can address the policy and its conviction to carry it out, unlike the other where said management is based. The implementation of the policy has achieved incipient progress, where the common problems of normal schools require differentiated attention. It is recommended that, when the policy is not close to its institutionalized practices, it be complemented with guidelines and guidelines that guide the operation. With the support of theoretical foundations, the research favors the analysis of what happens not only in schools in Mexico, but in other Latin American countries.
Downloads
References
Álvarez-Gayou, J. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa: Fundamentos y metodología. Paidós. https://tinyurl.com/5yecca54
American Psychological Association (2010). Manual de publicaciones de la American Psychological Association. Manual Moderno. https://tinyurl.com/7u5meu7n
Ávila, R., & Casas, E. (2022). La formación de docentes en América Latina: Entre la reproducción y la resistencia. Revista DYCS Victoria, 3(2), 68-76. https://doi.org/10.29059/rdycsv.v3i2.128 DOI: https://doi.org/10.29059/rdycsv.v3i2.128
Berman, P. (1993). El estudio de la macro y microimplementación. En L. Aguilar (ed.), La implementación de las políticas (pp. 281-322). Grupo Editorial Miguel Ángel Porrúa. https://tinyurl.com/2db764u4
Camacho, B. (2018). Evaluación de la formación continua del profesorado en Jalisco: Período 2007-2012. Benita Camacho. https://tinyurl.com/yz5akmce
Camacho, S., & Legaspi, M. (2023). Procesos contradictorios en la construcción histórica del sistema de educación normal en México. Revista Mexicana de Historia de la Educación, 11(21), 61-81. http://doi.org/10.29351/rmhe.v11i21.408 DOI: https://doi.org/10.29351/rmhe.v11i21.408
De Garay, A. (2007). Informe final de la evaluación del modelo de términos de referencia (TR1) del “Programa de Mejoramiento Institucional de las Escuelas Normales Públicas 2007”. Universidad Autónoma Metropolitana. https://tinyurl.com/mt25f3k4
De Ibarrola, M., & Silva, G. (2015). Políticas públicas de profesionalización del magisterio en México. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), 45(1), 143-196. https://tinyurl.com/26ncxxcy
Díaz, Á. (2021). Política de la educación normal en México. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 26(89), 533-560. https://tinyurl.com/ydb6qetj
Ferra, G., De Vries, W., & Edel, R. (2018). El programa para el desarrollo profesional docente en las escuelas normales mexicanas: Efectos y prospectiva. Revista de la Educación Superior, 47(187), 71-92. https://doi.org/10.36857/resu.2018.187.419 DOI: https://doi.org/10.36857/resu.2018.187.419
García, L. (2017). El desarrollo profesional docente como el elemento fundamental para el desarrollo académico de una escuela normal como institución de educación superior: Una mirada desde la planeación estratégica en el ProFEN. Ra Ximhai, 13(3), 41-50. https://tinyurl.com/ycqgwc2z DOI: https://doi.org/10.35197/rx.13.03.2017.02.lg
Hill, M., & Hupe, P. (2022). Implementing Public Policy. Sage. https://tinyurl.com/cjx4dr2j
IEA (2018). Acuerdo por el que se expiden las Normas para el Ingreso, Promoción y Otorgamiento de Estímulos del Personal Académico en las Escuelas Normales y el Centro de Actualización del Magisterio dependientes del Instituto de Educación de Aguascalientes. Periódico Oficial del Estado de Aguascalientes, 81(25), 29-44. https://tinyurl.com/2c7numnh
INEE (2015). Políticas, programas y acciones para mejorar el desempeño docente (1993-2013): Educación básica. Estudio exploratorio. INEE. https://tinyurl.com/ymrrxzbb
Legaspi, M. (2023). La implementación del programa de fortalecimiento de la escuela normal: Continuidades y rupturas [Tesis de maestría]. Universidad Autónoma de Aguascalientes, México. https://tinyurl.com/yvlffgpx
Lijphart, A. (1971). Comparative Politics and the Comparative Method. The American Political Science Review, 65(3), 682-693. https://tinyurl.com/ylqyqsba DOI: https://doi.org/10.2307/1955513
López, O., & Montes, L. (2023). Perfil de docentes investigadores de escuelas normales de Puebla y Veracruz. IE. Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 14. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v14i0.1800 DOI: https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v14i0.1800
Martínez, F. (2023). Luces y sombras de la educación mexicana: Una perspectiva histórica. Universidad Iberoamericana. https://tinyurl.com/28tk5uly
Miles, M., Huberman, A., & Saldana, J. (2019). Qualitative Data Analysis: A Methods Sourcebook. Sage. https://tinyurl.com/4dwu3m2h
Parsons, W. (2007). Políticas públicas: Una introducción a la teoría y la práctica del análisis de políticas públicas. FLACSO. https://tinyurl.com/mrytdxcx
Patton, M. (2014). Qualitative Evaluation & Research Methods. Sage. https://tinyurl.com/yjm5f2j5
Ramos, C. (2020). Los alcances de una investigación. CienciAmérica, 9(3). https://doi.org/10.33210/ca.v9i3.336 DOI: https://doi.org/10.33210/ca.v9i3.336
Revuelta, B. (2007). La implementación de políticas públicas. Díkaion, 21(16), 135-156. https://tinyurl.com/ybrgpsv4
Reyes, R., & Zúñiga, R. (1994). Diagnóstico del Subsistema de Formación Inicial. Fundación SNTE para la Cultura del Maestro Mexicano. https://tinyurl.com/yc3vdazy
Roth, A. (2008). Perspectivas teóricas para el análisis de las políticas públicas: ¿De la razón científica al arte retórico? Estudios Políticos, 22, 67-91. https://tinyurl.com/2gaen2dx DOI: https://doi.org/10.17533/udea.espo.1943
Sabatier, P. (1996). Top-Down and Bottom-Up Approaches to Implementation Research: A Critical Analysis and Suggested Synthesis. Journal of Public Policy, 6, 21-48. https://doi.org/10.1017/S0143814X00003846 DOI: https://doi.org/10.1017/S0143814X00003846
Salmerón, N. (2018). La investigación, un reto para los cuerpos académicos en las escuelas normales. PAG. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa, 5(10). https://tinyurl.com/akeh8n3p
Secretaría General de Gobierno (2007). Ley Orgánica de la Escuela Normal de Aguascalientes. Periódico Oficial del Estado de Aguascalientes, 70(23), 2-6. https://tinyurl.com/2j2s3suw
Secretaría General de Gobierno (2022). Ley Orgánica de la Escuela Normal de Aguascalientes. Periódico Oficial del Estado de Aguascalientes, 85(29), 9-20. https://tinyurl.com/2myw7u8a
SEP (1982). Reglamento Interior de Trabajo del Personal Académico del Subsistema de Educación Normal de la Secretaría de Educación Pública. Contraloría General de Baja California Sur. https://tinyurl.com/2h2ne5ba
SEP (2005). Reglas de Operación del Programa de Mejoramiento Institucional de las Escuelas Normales Públicas. Diario Oficial de la Federación. 18 de octubre. https://tinyurl.com/mvyduu7b
SEP (2011). Evaluación de los programas sociales apoyados con subsidios y transferencias: Cuarto Informe Trimestral 2011. SEP. https://tinyurl.com/yakan3z2
SEP (2012). Evaluación de los programas sociales apoyados con subsidios y transferencias: Cuarto Informe Trimestral 2012. SEP. https://tinyurl.com/y7qpwqv3
SEP (2013). Evaluación de los programas sociales apoyados con subsidios y transferencias: Cuarto Informe Trimestral 2013. SEP. https://tinyurl.com/y7b3mp4e
SEP (2014). Evaluación de los programas sociales apoyados con subsidios y transferencias: Cuarto Informe Trimestral 2014. SEP. https://tinyurl.com/ycqt9tgt
SEP (2015). Evaluación de los programas sociales apoyados con subsidios y transferencias: Cuarto Informe Trimestral 2015. SEP. https://tinyurl.com/y7j7ygt7
SEP (2016). Evaluación de los programas sociales apoyados con subsidios y transferencias: Cuarto Informe Trimestral 2016. SEP. https://tinyurl.com/ycs4vu76
SEP (2017). Evaluación de los programas sociales apoyados con subsidios y transferencias: Cuarto Informe Trimestral 2017. SEP. https://tinyurl.com/yaso7ddn
SEP (2018). Evaluación de los programas sociales apoyados con subsidios y transferencias: Cuarto Informe Trimestral 2018. SEP. https://tinyurl.com/y9yn5qbb
SEP (2019). Evaluación de los programas sociales apoyados con subsidios y transferencias: Tercer Informe Trimestral 2019. SEP. https://tinyurl.com/y7oduunn
SEP (2020a). Evaluación de los programas sociales apoyados con subsidios y transferencias: Cuarto Informe Trimestral 2020. SEP. https://tinyurl.com/ycabd3zj
SEP (2020b). Guía metodológica de la Estrategia de Desarrollo Institucional de la Escuela Normal (EDINEN) 2020-2021. SEP. https://edinen.wixsite.com/guiaedinen2020
SEP (2023). Estrategia Nacional de Mejora de las Escuelas Normales. SEP. Accedido 8 de diciembre. https://tinyurl.com/yysvypx4
SIBEN (2023). Estadísticas. Gobierno de México. Accedido 8 de diciembre. https://tinyurl.com/ms9bcs7v
Simons, H. (2011). El estudio de caso: Teoría y práctica. Morata. https://tinyurl.com/yth8c2wd
Siqueiros, M., & Vera, J. (2020). Caracterización de cuerpos académicos de escuelas normales. CPU-e. Revista de Investigación Educativa, 31. https://tinyurl.com/yc6xvcxr DOI: https://doi.org/10.25009/cpue.v0i31.2702
Tercero, A. (2020). La transferencia de las políticas de la educación superior a la educación normal y sus efectos: El caso de la BENV “Enrique C. Rébsamen” [Tesis doctoral]. Universidad Nacional Autónoma de México. https://tinyurl.com/yhz7ateb
UNESCO (2013a). Antecedentes y criterios para la elaboración de políticas docentes en América Latina y el Caribe. UNESCO. https://tinyurl.com/4m3995x4
UNESCO (2013b). Clasificación Internacional Normalizada de la Educación 2011. Instituto de Estadística de la UNESCO. https://tinyurl.com/29nnqwt4
Valencia, M. (2020). El análisis de políticas públicas. En F. Sánchez y M. Liendo (eds.), Manual de ciencia política y relaciones internacionales (pp. 125-152). Universidad Sergio Arboleda. https://tinyurl.com/2kmadmml DOI: https://doi.org/10.22518/book/9789585511972/ch05
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Mayela Legaspi Lozano, Salvador Camacho Sandoval
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.