Higher Education and Co-production in Ecuador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/26312816.2022.5.2.0

Keywords:

higher education, University, co-production, social innovation, participation

Abstract

A country's scientific and technological development depends on the National Innovation System, which comprises public and private institutions, universities, research centers, and other actors contributing to research and development. In Ecuador, an increase in certain innovation indicators is identified as of 2008; however, it is necessary to promote alternative mechanisms to promote social innovations that contribute in a practical way to the solution of the problems of the context; In this sense, we intend to raise the importance of the role of higher education institutions as agents of social transformation. From the substantive functions of teaching, research, and community engagement, universities must open their eyes to co-production processes that allow them to contribute in an integral way to the construction of relevant and contextualized science and technology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Verónica Orellana Navarrete, Escuela Politécnica Nacional. Quito, Ecuador

Candidata a PhD. en Gestión Tecnológica por la Escuela Politécnica Nacional. Especialista en E-learning y Educación con TIC. Profesora en la Universidad Andina Simón Bolívar, Quito, Ecuador.

Fernando Tenorio, Universidad Andina Simón Bolívar. Quito, Ecuador.

PhD. en Administración Pública. Profesor invitado en la Universidad Andina Simón Bolívar sede Ecuador, profesor colaborador de la Escuela Brasileña de Administración Pública y Empresarial de la Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE), en la Universidad Federal de Tocantins (UFT), Brasil y de la Universidad Regional del Noroeste del Estado de Rio Grande do Sul (UNIJUÍ), Brasil.

Andrés Abad, Escuela Politécnica Nacional. Quito, Ecuador

Ph.D. en Administración. Máster en Antropología del Desarrollo. Magíster en Administración. Docente Titular en la Escuela Politécnica Nacional. Profesor de Segunda Enseñanza en Tecnología Industrial en la Universidad del Azuay (UDA).

References

Anderson, V. (2013). Technology Transfer in Developing Countries: A Case Study from Bolivia. En T. Borsen y L. Botin (eds.), What is Techno-Anthropology? (pp. 311-330). Aalborg University Press. https://bit.ly/3yZBp5S

Araujo, E., Huertas, L., & Párraga, K. (2020). Análisis de la producción científica del Ecuador a través de la plataforma Web of Science. Cátedra, 3(2), 150-165. https://doi.org/10.29166/catedra.v3i2.2160 DOI: https://doi.org/10.29166/catedra.v3i2.2160

Borsen, T., & Botin, L. (eds.) (2014). What is Techno-Anthropology? Aalborg University Press. https://bit.ly/3F12rNX

Bourdieu, P. (1986). The Forms of Capital. En J. Richardson (ed.), Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education (pp. 241-260). Greenwood Press. https://bit.ly/3MQdA61

Castro, E., & Fernández, I. (2020). La innovación y sus protagonistas. Consejo Superior de Investigaciones Científicas. https://bit.ly/3SnujyX

CES (2022). Universidades y escuelas politécnicas. CES. Accedido 21 de octubre. https://bit.ly/3EZJjzM

Chaves, R., & Monzón, J. (2018). La economía social ante los paradigmas económicos emergentes: Innovación social, economía colaborativa, economía circular, responsabilidad social empresarial, economía del bien común, empresa social y economía solidaria. CIRIEC-España. Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, 93, 5-50. https://doi.org/10.7203/CIRIEC-E.93.12901 DOI: https://doi.org/10.7203/CIRIEC-E.93.12901

COESCCI. Registro Oficial Suplemento 899. 9 de diciembre de 2016 (Ecuador). https://bit.ly/3z0ZVn8

Constitución de la República del Ecuador. 20 de octubre de 2008 (Ecuador). https://bit.ly/3eUjPJt

Dagnino, R. (2020). Tecnociência solidária: Um manual estratégico. Lutas Anticapital. https://bit.ly/3SopjKl

De Sousa Santos, B. (2004). La universidad en el siglo XXI: Para una reforma democrática y emancipadora de la universidad. Miño y Dávila. https://bit.ly/3z0RkAI

Domanski, D., Howaldt, J., & Kaletka, C. (2019). A Comprehensive Concept of Social Innovation and Its Implications for the Local Context: On the Growing Importance of Social Innovation Ecosystems and Infrastructures. European Planning Studies, 28(3), 454-474. https://doi.org/10.1080/09654313.2019.1639397 DOI: https://doi.org/10.1080/09654313.2019.1639397

Durose, C., Beebeejaun, Y., Rees, J., Richardson, J., & Richardson, L. (2012). Towards Co-production in Research with Communities. Connected Communities. https://bit.ly/3gvxRSf

Durston, J. (2000). ¿Qué es el capital social comunitario? CEPAL. https://bit.ly/3F33InU.

Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI. https://bit.ly/3z1OLOY

Fressoli, M., Garrido, S., Picabea, F., Lalaouf, A., & Fenoglio, V. (2013). Cuando las “transferencias” tecnológicas “fracasan”: Aprendizajes y limitaciones en la construcción de tecnologías para la inclusión social. Universitas Humanística, 76, 73-95. https://bit.ly/3gtA00Y

Goodwin, G. (2019). The Problem and Promise of Coproduction: Politics, History, and Autonomy. World Development, 122, 501-513. https://doi.org/10.1016/j.worlddev.2019.06.007 DOI: https://doi.org/10.1016/j.worlddev.2019.06.007

Habermas, J. (1979). Communication and the Evolution of Society. Beacon Press. https://bit.ly/3eOQwIm

Herrera, F., Franco, A., & Ramos, V. (2019). La política de ciencia, tecnología e innovación y el retorno del Estado: 2007-2010, años de inestabilidad. Latin American Journal of Computing, 6(1), 27-38. https://bit.ly/3F1Z2OV

Jasanoff, S. (ed.) (2004). States of Knowledge: The Co-Production of Science and the Social Order. Routledge. https://bit.ly/3gtQtlA

LOES. Registro Oficial Suplemento 297. 2 de agosto de 2018 (Ecuador). https://bit.ly/3TYgbgT.

Lundvall, B. (2007). National Innovation Systems: Analytical Concept and Development Tool. Industry and Innovation, 14(1), 95-119. https://doi.org/10.1080/13662710601130863 DOI: https://doi.org/10.1080/13662710601130863

Marques, P., Morgan, K., & Richardson, R. (2017). Social Innovation in Question: The Theoretical and Practical Implications of a Contested Concept. Environment and Planning C: Politics and Space, 36(3). https://doi.org/10.1177/2399654417717986 DOI: https://doi.org/10.1177/2399654417717986

Mitlin, D. (2008). With and Beyond the State: Co-Production as a Route to Political Influence, Power and Transformation for Grassroots Organizations. Environment and Urbanization, 20(2), 339-360. https://doi.org/10.1177/0956247808096117 DOI: https://doi.org/10.1177/0956247808096117

OCDE (2007). Manual de Oslo: Guía para la recogida e interpretación de datos sobre innovación. OCDE / Eurostat. https://bit.ly/3SgKtdm DOI: https://doi.org/10.1787/9789264065659-es

Orellana-Navarrete, V., Tenorio, F., & Abad, A. (2022). Universidad e innovación: Una mirada desde lo social. Revista de Ciencias Sociales, 28(3), 204-217. https://doi.org/10.31876/rcs.v28i3.38469 DOI: https://doi.org/10.31876/rcs.v28i3.38469

Ostrom, E. (1996). Crossing the Great Divide: Coproduction, Synergy and Development. World Development, 24(6): 1073-1087. https://doi.org/10.1016/0305-750X(96)00023-X DOI: https://doi.org/10.1016/0305-750X(96)00023-X

SENESCYT (2018). Proyectos I+D+i: Estructura general para la presentación de programas y proyectos de inversión. SENESCYT. https://bit.ly/3z0efMy

Social Care Institute of Excellence. (2022). Co-production: What it is and how to do it? SCIE. Accedido 21 de octubre. https://bit.ly/3CV86Cq

Tenorio, F., & Tavares, E. (2020). Mais uma vez o conceito de gestão social. Cadernos EBAPE.BR, 18(4). https://doi.org/10.1590/1679-395120200105 DOI: https://doi.org/10.1590/1679-395120200105

Thomas, H. (2012). Tecnologías para la inclusión social en América Latina: De las tecnologías apropiadas a los sistemas tecnológicos sociales. Problemas conceptuales y soluciones estratégicas. En H. Thomas, M. Fressoli y G. Santos (comps.), Tecnología, desarrollo y democracia: Nueve estudios sobre dinámicas sociotécnicas de exclusión/inclusión social (pp. 25-78). Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación Productiva / Universidad Nacional de Quilmes. https://bit.ly/3gmbjTX

Torres, M., & Naranjo, K. (2022). Tecnología social en el Ecuador. Revista Venezolana de Gerencia, 27(99), 1215-1230. https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.99.23. DOI: https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.99.23

Verschuere, B., Brandsen, T., & Pestoff, V. (2012). Co-Production: The State of the Art in Research and the Future Agenda. Voluntas, 23, 1083-1101. https://doi.org/10.1007/s11266-012-9307-8 DOI: https://doi.org/10.1007/s11266-012-9307-8

Voorberg, W., Bekkers, V., & Tummers, L. (2015). A Systematic Review of Co-Creation and Co-Production: Embarking on the Social Innovation Journey. Public Management Review, 17(9), 1333-1357. http://dx.doi.org/10.1080/14719037.2014.930505 DOI: https://doi.org/10.1080/14719037.2014.930505

Wyborn, C., Datta, A., Montana, J., Ryan, M., Leith, P., Chaffin, B., Miller, C., & Van Kerkhoff, L. (2019). Co-Producing Sustainability: Reordering the Governance of Science, Policy, and Practice. Annual Review of Environment and Resources, 44, 319-346. https://doi.org/10.1146/annurev-environ-101718-033103 DOI: https://doi.org/10.1146/annurev-environ-101718-033103

Published

2022-10-21

How to Cite

Orellana Navarrete, V., Tenorio, F., & Abad, A. (2022). Higher Education and Co-production in Ecuador. Andean Journal of Education, 5(2). https://doi.org/10.32719/26312816.2022.5.2.0
Métricas alternativas