Social Innovation and Higher Education in Ecuador

An analysis of the External Evaluation Model for Universities and Polytechnics 2019

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/26312816.2020.2.3.4

Keywords:

Innovation, Social innovation, Higher education, Quality assurance, University accreditation

Abstract

We want to know the orientation established in the legal basis of the Ecuadorian Higher Education System regarding social innovation and how it is reflected in the External Evaluation Model of Universities and Polytechnic Schools 2019. Through a documentary analysis of the regulations, it is identified that there is a relationship between social innovation, the construction of knowledge and the development of science and technology; a clear relationship between innovation and research is evident; while, there is little relationship with teaching and no relationship with the link with society.



Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Verónica Orellana Navarrete, Nacional Polytechnic School. Quito, Ecuador

PhD candidate in the Technological Management Program at National Polytechnic School, Master in e-business and ICT for management of the Polytechnic of Turin, Higher Specialist in Education and NTIC by the Simón Bolívar Andean University, Higher Diploma in Management for University Learning by the Army Polytechnic School of the Army. Education and ICT consultant, trainer and university teacher. External evaluator in various processes developed by the Council for the Quality Assurance of Higher Education of Ecuador.

Lorena Balseca Córdova, Universidad De Las Américas

PhD in education from the Complutense University of Madrid, Master in operations research from the National Polytechnic School and the Simón Bolívar Andean University. Higher Diploma in the use of ICT for the process of teaching and learning by the Central University of Ecuador. Master in Project Management from the Ramon Llull University of Barcelona. Systems Engineer from the Central University of Ecuador. Consultant and university teacher. External evaluator in various processes developed by the Council for the Quality Assurance of Higher Education of Ecuador.

References

Asamblea Nacional Constituyente. (2008). Constitución de la República del Ecuador [Const.]. Quito: Registro Oficial 449, de 20 de octubre de 2008.

Bernaola, G. (2016). Panorama actual de la Innovación Social en Latinoamérica. En Domanski, D., Monge, N., Quitiaquez, G. & Rocha, D., Innovación social en Latinoamérica (pp. 43-70). Bogotá: Corporación Universitaria Minuto de Dios.

Buckland, H. & Murillo, D. (2013). Antena de la innovación social. Vías hacia el cambio sistémico. Ejemplos y variables para la innovación social. Instituto de Innovación Social, ESADE, Universidad Ramón Llull.

Carayannis, E., Barth, T. & Campbell, D. (2012). The Quintuple Helix innovation model: global warming as a challenge and driver for innovation. Journal Innovation Entrep. 1(2). doi:10.1186/2192-5372-1-2

Código Orgánico de la Economía Social de los Conocimientos, Creatividad e Innovación [COESCCI]. (2016). Registro Oficial, Suplemento Año IV N. 899, 9 de diciembre de 2016.

Comisión Europea. (1995). El libro verde de la innovación. Consejo de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior [CACES]. (2019). Modelo de Evaluación Externa de Universidades y Escuelas Politécnicas 2019. Quito: CACES.

Consejo de Educación Superior [CES]. (2017). Reglamento de Régimen Académico. (RPC-SE-13- No.051-2013; Codificado 22-03-2017).

Didriksson, A. (2013). La construcción de nuevas universidades para responder a la construcción de una sociedad del conocimiento. Revista do Imea, 1(1), 47-62.

Echeverría, J. (2008). El manual de Oslo y la innovación social. Arbor, 184(732), 609-618.

Etzkowitz, (2003). Innovation in innovation: the Triple Helix of university-industry-government relations. Social Science Information, 42(3), 293-337. doi:10.1177/05390184030423002

Etzkowitz, H. & Leydesdorff, L. (1995). The Triple Helix -- University-Industry-Government Relations: A Laboratory for Knowledge Based Economic Development (January 1, 1995). EASST Review, 14(1), pp. 14-19.

Hernández, J., Tirado, P. & Ariza, A. (2016). El concepto de innovación social: ámbitos, definiciones y alcances teóricos. Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, 88, 164-199.

Howaldt, J. (2016). La innovación social: hacia un nuevo paradigma de innovación. En Domanski, D., Monge, N., Quitiaquez, G. y Rocha, D., Innovación social en Latinoamérica (pp. 43-70). Bogotá: Corporación Universitaria Minuto de Dios.

Jansa, S. (2010). Resumen del Manual de Oslo sobre Innovación. Oficina de Transferencia de Resultados de Investigación de la UNED. Madrid: UNED.

Ley Orgánica de Educación Superior [LOES]. (2010). Registro Oficial. Suplemento N. 298. Año II, Quito, martes 12 de octubre de 2010.

Ley Orgánica Reformatoria de la Ley Orgánica de la Educación Superior [LOES]. (2018). Registro Oficial Primer Suplemento N. 297, 2 de agosto de 2018.

Mulgan, G. (2006), The Process of Social Innovation. Innovations: Technology, Governance, Globalization, 1(2), 145–162.

Murray, R., Grice, J. C. & Mulgan, G. (2010). The Open Book of Social Innovation. The Young Foundation & NESTA.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico [OCDE]. (2005). Oslo Manual: Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation, 3rd Edition. París: OECD Publications.

Santos, B. (2006). La universidad popular del siglo XXI. Lima: UNMSM.

Secretaría de Educación Superior, Ciencia, Tecnología e Innovación [SENESCYT]. (2020). Mapa de Agentes de Innovación.

Tauber, F. (2015). Hacia el segundo manifiesto. Los estudiantes universitarios y el reformismo de hoy. Buenos Aires: Universidad Nacional de La Plata.

UNESCO. (2009). Conferencia Mundial sobre la Educación Superior –2009: La nueva dinámica de la educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo. París: UNESCO.

Villa, A., Escotet, M. y Goni, J. (2007). Modelo de innovación en la educación superior. Bilbao: Ediciones Mensajero.

Published

2020-10-01

How to Cite

Orellana Navarrete, V., & Balseca Córdova, L. (2020). Social Innovation and Higher Education in Ecuador: An analysis of the External Evaluation Model for Universities and Polytechnics 2019. Andean Journal of Education, 3(2), 25–31. https://doi.org/10.32719/26312816.2020.2.3.4
Métricas alternativas

Most read articles by the same author(s)