Civic Instruction in Higher Education in the Latin American Context, 2011-2020
DOI:
https://doi.org/10.32719/26312816.2022.6.1.6Keywords:
civic education, higher education, universityAbstract
Civic instruction in higher education is a primary concern issue, considering the current situation of isolation and loss of collective and social sense of future professionals. For this reason, we considered relevant to conduct a systematic documentary research whose objective was to identify the criteria that have underpinned research on civic instruction in higher education in the period from 2011 to 2020 in the Latin American context. For which we analyzed 20 scientific research articles identified in specialized journals of the Redalyc, Dialnet and Scielo repositories. The method used was a documentary study that defined the theoretical and methodological proposals that supported the research analyzed. The results produced knowledge based on the following criteria: university social responsibility, active citizenship, ethical education and citizenship competencies. So, it is based on the notion that the university is a kind of agora, where students are educated in both the academic and the social aspects, so that –through professionalization– they can be praxic agent committed to the common good.
Downloads
References
Abril, D. (2014). Ciudadanía activa y educación: Propuestas educativas emergentes a partir de historias de vida. En P. Mata, B. Ballesteros e I. Gil (eds.), Aprendizaje de la ciudadanía y la participación (pp. 75-82). Traficantes de sueños. https://bit.ly/3VwSEnL
Álvarez, A., Valencia, A., & López, H. (2019). Competencias ciudadanas en sedes regionales de la Universidad del Valle: Avances y dificultades en el proyecto de formación ciudadana. Revista Boletín Redipe, 8(4), 44-71. https://doi.org/10.36260/rbr.v8i4.727 DOI: https://doi.org/10.36260/rbr.v8i4.727
Astaíza, A., Castillo, M., Rojas, G., Mazorco, J., & Prieto, O. (2020). Concepciones sobre ciudadanía en estudiantes y docentes universitarios: Convivencia y transformación social. Revista Educación, 44(1). https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.36847 DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.36847
Bauman, Z. (2003). Modernidad líquida. Fondo de Cultura Económica. https://bit.ly/3EME3xK
Bauman, Z. (2012). Daños colaterales: Desigualdades sociales en la era global. Fondo de Cultura Económica. https://bit.ly/3UcTMfk
Bauman, Z. (2015). En busca de la política. Fondo de Cultura Económica. https://bit.ly/3EMlppV
Bolívar, A. (2007). Educación para la ciudadanía: Algo más que una asignatura. Graó. https://bit.ly/3XHxtkL
Bustos, C., & Inciarte, A. (2012). Dimensión comunitaria de la responsabilidad social universitaria. Opción, 28(68), 367-379. https://bit.ly/3ijLZ24
Calderíus, M., & Martínez, N. (2012). Consideraciones del proceso de formación ciudadana del estudiante universitario: La singularidad de su dinámica desde la actividad sociopolítica. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 3(3), 139-158. https://bit.ly/3i8GHGq
Curcio, M., & Camargo, E. (2012). Universidad y formación ciudadana. Reflexión Política, 14(28), 118-126. https://bit.ly/3VfowO1
De Paz, D. (2007). Escuelas y educación para la ciudadanía global: Una mirada transformadora. Intermón OXFAM. https://bit.ly/3F8uxqb
Filloux, J. (2008). Epistemología, ética y ciencias de la educación. Encuentro Grupo Editor. https://bit.ly/3OJ4md1
Freire, P. (1996). Política y educación. Siglo XXI. https://bit.ly/3OEtK3z
Freire, P. (2019). La educación como práctica de la libertad. Siglo XXI. https://bit.ly/3OFuk0X
Gasca, E., & Olvera, J. (2011). Construir ciudadanía desde las universidades, responsabilidad social universitaria y desafíos ante el siglo XXI. Convergencia. Revista de Ciencias Sociales, 18(56), 37-58. https://bit.ly/2IiVGZE
González, B. (2019). Retos de la formación ciudadana para la educación superior. Universidad y Sociedad, 11(4), 341-349. https://bit.ly/3XED2An
Hernández, H., & López, J. (2014). La participación estudiantil como estrategia de formación ciudadana para la educación en valores en el nivel superior. Revista de Comunicación de la SEECI, 35E, 43-58. https://doi.org/10.15198/seeci.2014.35E.43-58 DOI: https://doi.org/10.15198/seeci.2014.35E.43-58
León, A. (2013). Cómo hacer un estado de la cuestión. Universidad Internacional de La Rioja. https://bit.ly/2DQ6VaN
Lobatón, R., Precht, A., Muñoz, Í., & Villalobos, A. (2020). Racionalidades sobre formación ciudadana en la formación inicial docente: Estudio de caso en una universidad de la región del Maule, Chile. Perfiles Educativos, 42(168), 76-93. https://bit.ly/3u4bbwf DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2020.168.58892
Londoño, O., Maldonado, L., & Calderón, L. (2016). Guía para construir estados del arte. International Corporation of Networks of Knowledge. https://bit.ly/3ASGoWN
Lúquez, P., Fernández, O., & Bustos, C. (2014). Formación ética del estudiante universitario socialmente responsable. Omnia, 20(2), 120-134. https://bit.ly/3UdYUQc
Mesa, A., & Benjumea, M. (2011). La educación para la ciudadanía en la educación superior. Uni-Pluriversidad, 11(1), 85-96. https://bit.ly/3Vzb7QM
Morillas, M. (2006). Competencias para la ciudadanía: Reflexión, decisión, acción. Narcea. https://bit.ly/3UiTeEx
Muñoz, C., Torres, B., & Aravena, M. (2019). Formación ciudadana, educación parvularia y educación de adultos: Algunos aspectos a considerar. En C. Muñoz y B. Torres (eds.), Escuela y formación ciudadana: Temas, escenarios y propuestas para su desarrollo (pp. 197-217). Universidad de Concepción. https://bit.ly/3XCVfhW
Negret, J. (2016). Formación ciudadana, cultura física y deporte: Estrategia para una formación de calidad. Revista Cubana de Educación Superior, 35(1), 4-17. https://bit.ly/3u741Y0
Olvera, J., & Gasca, E. (2012). La ciudadanía y universidad pública: Ideas de responsabilidad social universitaria. Anuario Electrónico de Estudios en Comunicación Social “Disertaciones”, 5(2), 46-62. https://bit.ly/3Vzbzys
Ordóñez, J. (2002). Pedagogía crítica y educación superior. Revista Educación, 26(2), 185-196. https://bit.ly/3OENAvv DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v26i2.2915
Peralta, R. (2012). Formación académica estudiantil requerida para la praxis de la responsabilidad social universitaria. Opción, 28(69), 498-516. https://bit.ly/3F9Itjy
Quiroz, R., & Mesa, A. (2011). Currículo crítico en la formación ciudadana. Educere, 15(52), 621-628. https://bit.ly/3gDPiAO
Red de Educadores y Educadoras para una Ciudadanía Global (2013). ¡Que no nos roben el futuro! Ciudadanía Global. https://bit.ly/3inEYgs
Riera, L., & Sansevero, I. (2013). El compromiso ético del estudiante universitario en las experiencias de aprendizaje-servicio. Omnia, 19(3), 31-42. https://bit.ly/3Vc1rvz
Sadin, É. (2020). La silicolonización del mundo: La irresistible expansión del liberalismo digital. Caja Negra. https://bit.ly/3XHERN1
Soria, B., & Andreu, N. (2019). Formación ciudadana activa y responsable: Tarea permanente en el sistema educacional cubano. EDUMECENTRO, 11(1), 184-201. https://bit.ly/3AN8L8Q
Vallaeys, F., De la Cruz, C., & Sasia, P. (2009). Responsabilidad social universitaria: Manual de primeros pasos. McGraw-Hill / BID. https://bit.ly/2mkpjCa
Venet, R. (2019). La formación ciudadana en el contexto universitario: Una mirada axiológico-cultural desde la educación para la paz y la no violencia. Conrado. Revista Pedagógica de la Universidad de Cienfuegos, 15(70), 435-443. https://bit.ly/3Vx5uSZ
Vera, L., Gómez, M., Coromoto, Y., & Perozo, L. (2012). La docencia en el marco de la responsabilidad social universitaria. Opción, 28(68), 257-272. https://bit.ly/3XDdcwR
Yurén, T. (2000). Formación y puesta a distancia: Su dimensión ética. Paidós. https://bit.ly/3iibL6W
Yurén, T. (2013). Ciudadanía y educación: Ideales, dilemas y posibilidades de la formación ético- política. Juan Pablos Editor / Universidad Autónoma del Estado de Morelos. https://bit.ly/3ELbsZS
Yurén, T., López, R., Hirsch, A., Pérez, J., & López, M. (2013). Ética profesional en la educación superior. Perfiles Educativos, 35(142). https://bit.ly/3FaGWKp
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Alejandra Magali Torres Velazquez, Martha Elizabeth Zanatta Colín
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.