Review Herrera, Miguel, José. Espinosa, y Verónica Orellana. Ruta Pedagógica 2030. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura, 2021.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/26312816.2022.5.2.r1

Keywords:

pandemic, pedagogical model, joint activity, teacher mediation, learning community

Abstract

This is a review of the book Pedagogical Route 2030 written by Miguel Herrera, José Espinosa, and Verónica Orellana in 2021, which is prepared in support of the COVID-19 Educational Plan: "We learn together at home" of the Ministry of Education in cooperation with the Organization of Ibero-American States for Education, Science and Culture. Organized in coherence with the book, it consists of five parts, the first four referring to the elements and components of the pedagogical model: joint activity based on inquiry, teacher mediation, learning community and approaches, contents and resources, and a fifth part describing, as an example, the ad hoc practical application carried out in times of pandemic, on eight public schools belonging to various regions of Ecuador.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lorena Balseca Córdova, Universidad Andina Simón Bolívar, sede Ecuador. Quito, Ecuador.

Doctor in Education from the Complutense University of Madrid. Master's degree in Operations Research from the National Polytechnic School and the Simón Bolívar Andean University. Higher Diploma in the use of ICTs for the process of teaching and learning at the Central University of Ecuador. Master in Project Management by the Universitat Ramon Llull of Barcelona. Systems Engineer by the Central University of Ecuador. Consultant and university teacher. Par evaluator in several evaluation processes in charge of the Council for Quality Assurance in Higher Education in Ecuador. Expert in process management, higher education public policy and ICT for education.

References

Alcober, J., Ruiz, S., & Valero, M. (2003). “Evaluación de la implantación del aprendizaje basado en proyectos en la EPSC (2001-2003)”. En XI Congreso Universitario de Innovación Educativa en las Enseñanzas Técnicas. Escola Universitària Politècnica de Vilanova i la Geltrú. https://bit.ly/3wqU1La

Aranda, S. (2010). “Aprendizaje basado en proyectos”. Innovación y Experiencias Educativas, 26. https://bit.ly/383hF76

Bautista, G. (2017). Intervención psicopedagógica para la mejora de la práctica educativa. Universitat Oberta de Catalunya. https://bit.ly/3wCY3yR

Dewey, J. (1989). Cómo pensamos: La relación entre pensamiento reflexivo y proceso educativo. Planeta. https://bit.ly/3wtrSTO

Flores, M. (2004). “De la formación a la práctica docente: Un estudio de los procesos de transferencia de los profesores”. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), 34(3), 37-68. https://www.redalyc.org/pdf/270/27034303.pdf

Galeana, L. (2006). “Aprendizaje basado en proyectos”. Revista Ceupromed 1(27). https://bit.ly/3Nqk2jq

Hargreaves, A., & O’Connor, M. (2018). Collaborative Professionalism: When Teaching Together Means Learning for All. SAGE. https://bit.ly/3yNkyUv

Hernández, N. (2012). “Mediación del tutor en el diseño de trabajo colaborativo en red: Resultados de aprendizaje, vínculos en la comunidad virtual y desarrollo de competencias transversales de trabajo en equipo”. Indivisa. Boletín de Estudios e Investigación, 13, 171-190. https://www.redalyc.org/pdf/771/77125288008.pdf

Herrera, M., Espinosa, J., & Orellana, V. (2021). Ruta Pedagógica 2030. OEI. https://oei.int/oficinas/ecuador/publicaciones/ruta-pedagogica-2030

Kolb, D. (1984). Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. Prentice-Hall, 1984. https://bit.ly/3Luh63G

OCDE (2005). “La definición y selección de competencias clave. Resumen ejecutivo”. DeSeCo. https://bit.ly/3wGHItb

Ortiz, A. (2013). Modelos pedagógicos y teorías del aprendizaje. Ediciones de la U. https://bit.ly/3lvuaLy

Perrenoud, P. (2004a). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar: Profesionalización y razón pedagógica. Graó. https://bit.ly/3PtpSCl

Perrenoud, P. (2004b). Diez nuevas competencias para enseñar: Invitación al viaje. Graó. https://bit.ly/3wtv4yM

Rodríguez, E., Vargas, É., & Luna, J. (2010). “Evaluación de la estrategia ‘aprendizaje basado en proyectos’”. Educación y Educadores, 13(1). http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-12942010000100002

Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos: Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Paidós. https://bit.ly/3lrizx7

Talbert, R. (2012). “Inverted Classroom”. Colleagues, 9(1). https://bit.ly/3sLmmJQ

Tucker, B. (2012). “The Flipped Classroom: Online Instruction at Home Frees Class Time for Learning, Education”. Education Next, 12(1), 82-83. https://bit.ly/3LnTDRS

Unesco (2015). Replantear la educación: ¿Hacia un bien común mundial? Unesco. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232697

Published

2022-06-12

How to Cite

Balseca Córdova, L. (2022). Review Herrera, Miguel, José. Espinosa, y Verónica Orellana. Ruta Pedagógica 2030. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura, 2021. Andean Journal of Education, 5(2), 0052r1. https://doi.org/10.32719/26312816.2022.5.2.r1
Métricas alternativas