Review Herrera, Miguel, José. Espinosa, y Verónica Orellana. Ruta Pedagógica 2030. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura, 2021.
DOI:
https://doi.org/10.32719/26312816.2022.5.2.r1Keywords:
pandemic, pedagogical model, joint activity, teacher mediation, learning communityAbstract
This is a review of the book Pedagogical Route 2030 written by Miguel Herrera, José Espinosa, and Verónica Orellana in 2021, which is prepared in support of the COVID-19 Educational Plan: "We learn together at home" of the Ministry of Education in cooperation with the Organization of Ibero-American States for Education, Science and Culture. Organized in coherence with the book, it consists of five parts, the first four referring to the elements and components of the pedagogical model: joint activity based on inquiry, teacher mediation, learning community and approaches, contents and resources, and a fifth part describing, as an example, the ad hoc practical application carried out in times of pandemic, on eight public schools belonging to various regions of Ecuador.
Downloads
References
Alcober, J., Ruiz, S., & Valero, M. (2003). “Evaluación de la implantación del aprendizaje basado en proyectos en la EPSC (2001-2003)”. En XI Congreso Universitario de Innovación Educativa en las Enseñanzas Técnicas. Escola Universitària Politècnica de Vilanova i la Geltrú. https://bit.ly/3wqU1La
Aranda, S. (2010). “Aprendizaje basado en proyectos”. Innovación y Experiencias Educativas, 26. https://bit.ly/383hF76
Bautista, G. (2017). Intervención psicopedagógica para la mejora de la práctica educativa. Universitat Oberta de Catalunya. https://bit.ly/3wCY3yR
Dewey, J. (1989). Cómo pensamos: La relación entre pensamiento reflexivo y proceso educativo. Planeta. https://bit.ly/3wtrSTO
Flores, M. (2004). “De la formación a la práctica docente: Un estudio de los procesos de transferencia de los profesores”. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), 34(3), 37-68. https://www.redalyc.org/pdf/270/27034303.pdf
Galeana, L. (2006). “Aprendizaje basado en proyectos”. Revista Ceupromed 1(27). https://bit.ly/3Nqk2jq
Hargreaves, A., & O’Connor, M. (2018). Collaborative Professionalism: When Teaching Together Means Learning for All. SAGE. https://bit.ly/3yNkyUv
Hernández, N. (2012). “Mediación del tutor en el diseño de trabajo colaborativo en red: Resultados de aprendizaje, vínculos en la comunidad virtual y desarrollo de competencias transversales de trabajo en equipo”. Indivisa. Boletín de Estudios e Investigación, 13, 171-190. https://www.redalyc.org/pdf/771/77125288008.pdf
Herrera, M., Espinosa, J., & Orellana, V. (2021). Ruta Pedagógica 2030. OEI. https://oei.int/oficinas/ecuador/publicaciones/ruta-pedagogica-2030
Kolb, D. (1984). Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. Prentice-Hall, 1984. https://bit.ly/3Luh63G
OCDE (2005). “La definición y selección de competencias clave. Resumen ejecutivo”. DeSeCo. https://bit.ly/3wGHItb
Ortiz, A. (2013). Modelos pedagógicos y teorías del aprendizaje. Ediciones de la U. https://bit.ly/3lvuaLy
Perrenoud, P. (2004a). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar: Profesionalización y razón pedagógica. Graó. https://bit.ly/3PtpSCl
Perrenoud, P. (2004b). Diez nuevas competencias para enseñar: Invitación al viaje. Graó. https://bit.ly/3wtv4yM
Rodríguez, E., Vargas, É., & Luna, J. (2010). “Evaluación de la estrategia ‘aprendizaje basado en proyectos’”. Educación y Educadores, 13(1). http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-12942010000100002
Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos: Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Paidós. https://bit.ly/3lrizx7
Talbert, R. (2012). “Inverted Classroom”. Colleagues, 9(1). https://bit.ly/3sLmmJQ
Tucker, B. (2012). “The Flipped Classroom: Online Instruction at Home Frees Class Time for Learning, Education”. Education Next, 12(1), 82-83. https://bit.ly/3LnTDRS
Unesco (2015). Replantear la educación: ¿Hacia un bien común mundial? Unesco. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232697
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Lorena Balseca Córdova
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.