Analysis of situations of violence occurred or detected in the educational system of Ecuador

A school ethnography with conclusions and recommendations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/26312816.2022.5.1.5

Keywords:

Violence, Educational system, Children and adolescents, Abuse

Abstract

The main objective of the research that allows elaborating this theoretical reflection is to know the processes of violence towards children and adolescents that occurred or detected in the Ecuadorian educational context, carrying out a school ethnography, to determine a series of recommendations to reduce their incidence to the regional and global level. The methodology used focused on using qualitative research techniques since the Ministry of education had quantitative data that deserved to be correlated to obtain significantly and not only representative results. Therefore, analyzing the previous statistical data and the qualitative results obtained from a school ethnography (participant observation, interviews, discussion groups, documentary) allows a series of conclusions and recommendations to influence the public policies that prevent violence in the education system.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Martínez Pérez, Universidad Rey Juan Carlos. Fuenlabrada, España.

PhD in Political Science and Sociology, specializing in Social Anthropology. Professor of sociology at Universidad Rey Juan Carlos. Priority lines of research: articulation between health and education public policies, methodology of social research.
Activism in health and education as a line of social work in volunteering and consultancy with different NGOs, international organizations and social movements.

References

Arnot, M. (2009). Coeducando para una ciudadanía en igualdad. Morata.

Arnot, M., & Weiner, G. (2017). Gender and the politics of schooling. Routledge.

Bourdieu, P. (2002). Campo de poder, campo intelectual. Itinerario de un concepto. Montressor.

Camacho, G. (2014). La violencia de género contra las mujeres en el Ecuador: Análisis de los resultados de la Encuesta Nacional sobre Relaciones Familiares y Violencia de Género contra las Mujeres. Consejo nacional para la igualdad de género.

Conde, F. (2007). Los estilos educativos de las familias españolas y el consumo de drogas en la adolescencia. CEAPA.

Day, C. (2006). Pasión por enseñar. Narcea.

Esteban, M. (2019). El feminismo y las transformaciones de la política. Bellaterra.

Figueroa-Perea, J. G. (2015). El ser hombre desde el cuidado de sí: algunas reflexiones. Revista Latinoamericana de Estudios de Familia, 7, 121-138.

Flecha, R. (2011). INCLUD-ED. Strategies for inclusion and social cohesion in Europe from education. European Comission.

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (UNICEF). (2011). Violencia escolar en América Latina y el Caribe: Superficie y fondo [Documento en línea].

Freire, P. (2011). Pedagogía de la esperanza. Siglo XXI.

García Blanca, J. (2018). Niños libres para construir una sociedad libre. Una arenga contra la educación. En J. Encina, A. Ezeiza y E. Urteaga, Educación sin propiedad (pp. 145-152). Volapük.

Giroux, H. (1986). Teorías de la reproducción y la resistencia en la nueva sociología de la educación. Un análisis crítico. Revista Colombiana de Educación, 17. doi:10.17227/01203916.5140

Godsland, J. (2019). Partnership between health and education in early childhood. The Lancet Child and Adolescent Health, 3(6), 365-436. doi:10.1016/S2352-4642(19)30126-9

Gómez de la Torre, V., & López, M. (2018). Vidas robadas II. La respuesta incompleta al embarazo infantil no es una respuesta. Fundación Desafío.

Hargreaves, A., & Fink, D. (2008). El liderazgo sostenible. Siete principios para el liderazgo en centros educativos innovadores. Morata.

Instituto Nacional de Estadística y Censos (INEC). (2019). Encuesta Nacional sobre relaciones familiares y violencia de género contra las mujeres - ENVIGEMU. [Documento en línea].

Martínez Pérez, A. (2020). El tabú del incesto en Ecuador. Un análisis socioantropológico. En Martínez Pérez, A. (Comp.) Desvelando el iceberg: relatos sobre violencia sistémica. Universidad de las Américas.

Ministerio de Educación (MINEDUC), Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (UNICEF), & World Vision. (2015). Una mirada en profundidad al acoso escolar en el Ecuador. Violencia entre pares en el sistema educativo [Documento en línea].

Ministerio de Educación (MINEDUC). (2017). Protocolos de Actuación frente a Situaciones de Violencia detectadas o cometidas en el Sistema Escolar [Documento en línea].

Ministerio de Salud Pública (MSP). (2014). Guía de supervisión Salud de adolescentes [Documento en línea].

Ministerio de Salud Pública (MSP). (2018). Manual de Atención Integral de Salud en Contextos Educativos (MAIS-CE). Manual. Dirección Nacional de Normatización.

Niño, L. (2019). Sexualidad, derechos y ciudadanía. PROINAPSA.

Organización de Estados Iberoamericanos (OEI). (2019). Transformación del entorno escolar para el desarrollo integral y la promoción de la paz [Documento en línea].

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2018). Orientaciones técnicas internacionales sobre educación en sexualidad. Un enfoque basado en la evidencia [Documento en línea].

Porras, M. F., & Terán, C. (2020). Naturalización de la violencia sexual en las instituciones educativas del Ecuador. Una mirada a profundidad de una dura realidad. En A. Martínez Pérez (Comp.), Desvelando el iceberg: relatos sobre violencia sistémica (pp. 79-96). UDLA.

Rodríguez Cruz, M. (2018). Educación intercultural bilingüe, interculturalidad y plurinacionalidad en el Ecuador. Políticas educativas de la Revolución ciudadana: teorías y realidades. Escuelas comunitarias y Unidades del Milenio. Abya Yala.

Ross Epp, J., & Watkinson, A. M. (1999). La violencia en el sistema educativo. Del daño que las escuelas causan a los niños. La Muralla.

Stringhini, S., Carmeli, C., Jokela, M., Avendaño, M., Muennig, P., Guida, F., Ricceri, F., d’Errico, A., Barros, H., Bochud, M., Chadeau-Hyam, M., Clavel-Chapelon, F., Costa, G., Delpierre, C., Fraga, S., Goldberg, M., Giles, G. G., Krogh, V., Kelly-Irving, M., … Zins, M. (2017). Socioeconomic status and the 25 × 25 risk factors as determinants of premature mortality: a multicohort study and meta-analysis of 1·7 million men and women. The Lancet, 389(10075), 1229-1237. doi:10.1016/s0140-6736(16)32380-7

Published

2022-01-29

How to Cite

Martínez Pérez, A., & Paz Enríquez, D. (2022). Analysis of situations of violence occurred or detected in the educational system of Ecuador : A school ethnography with conclusions and recommendations. Andean Journal of Education, 5(1), 000515. https://doi.org/10.32719/26312816.2022.5.1.5
Métricas alternativas