Percepciones de los docentes de educación primaria sobre el proceso de evaluación de los aprendizajes

Authors

  • Karen Yeniree Uzcategui Lares Universidad de los Andes. Mérida, Venezuela.
  • José Matías Albarrán Peña Universidad de los Andes. Mérida, Venezuela.

DOI:

https://doi.org/10.32719/26312816.2020.3.1.5

Keywords:

Learning, Teachers, Evaluation, Perceptions, Primary education

Abstract

This case study analyzes teachers' perceptions of the learning evaluation process in Venezuelan primary education. Five (5) primary education teachers, belonging to a public school in the municipality of Libertador, in the state of Merida, Venezuela, were interviewed about the concept and importance of the evaluation.  The results of the interviews when analyzed showed that teachers conceive that evaluating is measuring knowledge, to the detriment of qualitative and reflective appreciation of learning.  Teachers still have a positivist training in evaluation, focusing on the measurement of knowledge, rather than the search for self-knowledge and student motivation.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Matías Albarrán Peña, Universidad de los Andes. Mérida, Venezuela.

Profesor Asistente del Área Práctica Profesional Docente, adscrito al Departamento de Pedagogía y Didáctica, Facultad de Humanidades y Educación de la Universidad de Los Andes (ULA, Venezuela). Cursante del Doctorado en Educación. (ULA). Magister Scientiae en Evaluación Educativa (ULA). Licenciado en Educación Básica Integral (ULA). Técnico Superior Universitario en Hotelería (IUTE; Venezuela).

References

Albarrán, J. (2016). Mitos en el proceso de evaluación de los aprendizajes. Educere, 20(65), 73-80.

Albert, M. (2007). La investigación educativa, claves teóricas. España: Mc Graw Hill.

Arias, F. (2012). El proyecto de investigación, introducción a la metodología científica. Caracas: Espíteme.

Arias, S. (2007). Innovar al evaluar los aprendizajes. Evaluación e Investigación, 1(2), pp.66-77.

Blanco, M. (1994). El proceso de la evaluación de los aprendizajes. Mérida, Venezuela: Facultad de Humanidades y Educación, Universidad de Los Andes.

Brenes, F. (2004.). Principios y Técnicas de Evaluación II. Argentina: Universidad Estatal a Distancia.

Castillo, S. (2002). Didáctica de la evaluación: hacia una nueva cultura de la evaluación educativa. En Santiago Castillo (coord.), Compromisos de la Evaluación Educativa(pp.1-32). España: Prentice Hall.

Fuentes, M., Chacín, M. & Briceño, M. (2003). La cultura de la evaluación en la sociedad del conocimiento. Caracas: Talleres E.T.P.D.B.

Hurtado, J. (2000). Metodología de la investigación holística. Caracas: Sypal.

Latorre, A., del Rincón, D. y Arnal, J. (1997). Bases metodológicas de la investigación educativa. Barcelona: Hurtado Ediciones.

Medina. J. (2018). Relación entre el aprendizaje memorístico y la aplicación de técnicas cuantitativas de evaluación. Tesis de grado no publicada, Universidad Valle del Momboy, Trujillo, Venezuela.

Ministerio del Poder Popular para la Educación. (2007). Diseño Curricular Bolivariano para Educación Primaria.

Perdomo, R. (2005). Metodología de la investigación jurídica. Mérida, Venezuela: Consejo de Publicaciones de la Universidad de Los Andes.

Pérez, E. y Sánchez, J. (2005). Fundamentos de la evaluación cualitativa. Caracas: Los libros del El Nacional.

Ramírez, N. (2017). La comprensión del docente de las implicaciones del proceso de evaluación de los aprendizajes. Tesis de grado no publicada, Universidad Valle del Momboy, Trujillo, Venezuela.

Serrano, S. (2002). La evaluación del aprendizaje: dimensiones y practicas innovadoras. Educere, 6(19), 247-257.

Viloria, B. (2017). El aprendizaje de las ciencias sociales en la educación primaria, una interpretación generalizada del proceso. Tesis de grado no publicada, Universidad de Yacambú, Barquisimeto, Venezuela.

Published

2020-04-22

How to Cite

Uzcategui Lares, K. Y., & Albarrán Peña, J. M. . (2020). Percepciones de los docentes de educación primaria sobre el proceso de evaluación de los aprendizajes. Andean Journal of Education, 3(1), 39–45. https://doi.org/10.32719/26312816.2020.3.1.5
Métricas alternativas