Inclusion, Exclusion and Social Justice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/26312816.2022.6.1.01

Keywords:

inclusion, exclusion, social justice

Abstract

Education for diversities and educational inclusion strengthen from an integral dimension, where disabilities also fit. Migrant population and disadvantaged socioeconomic population segments are also included. From this perspective, inclusive education is associated with the rights approach and the principle of equity. The concept of inclusion grants rights and encourages new commitments to achieve their validity. However, other voices look at the concept of inclusion from a critical perspective that questions inclusion as a discourse coupled with exclusion and linked to the discourses of hierarchy and normalization, playing a palliative role in structural social injustice. Both perspectives, the official positivist as well as those close to the critical theory and the decolonial theory, are studied in this article.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Armijo, M. (2018). Deconstruyendo la noción de inclusión: Un análisis de investigaciones, políticas y prácticas en educación. Revista Electrónica Educare, 22(3). http://dx.doi.org/10.15359/ree.22-3.8 DOI: https://doi.org/10.15359/ree.22-3.8

Arnaiz, P. (2019). La educación inclusiva: Mejora escolar y retos para el siglo XXI. Participación Educativa, 6(9), 41-51. https://bit.ly/40eelvB

Castro-Gómez, S., & R. Grosfoguel (eds.) (2007). El giro decolonial: Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Pontificia Universidad Javeriana / Universidad Central / Siglo del Hombre. https://bit.ly/3n8cycQ

Freire, P. (2018). Pedagogy of the Oppressed. Bloomsbury. https://bit.ly/3K6w9U2

Gaete, M. (2014). Tú también vales: Propuesta pedagógica orientada a jóvenes que viven en régimen de libertad limitada. Ponencia presentada en el I Encuentro Internacional de Educación: Espacios de Investigación y Divulgación, Tandil, Argentina, 29-31 de octubre. https://bit.ly/40er6Xd

Gaete, M. (2023). Entrevistada por Alexis Oviedo. Rompe el Muro. Radio Universitaria Voz Andina Internacional. 16 de marzo. https://bit.ly/40jV1gM

Gaete, M., & Soto, V. (2021). Inclusión social educativa. Documento para el debate en la Red Iberoamericana de Universidades Comprometidas con la Educación en Derechos Humanos y Ciudadanía Inclusiva. No publicado.

García, M., & Cotrina, M. (2012). La contribución de la universidad al desarrollo de prácticas inclusivas: Dilemas y propuestas para avanzar compartiendo. Revista de Educación Inclusiva, 5(1), 123-138. https://bit.ly/3THJGED

Goetschel, A. (2007). Educación de las mujeres, maestras y esferas públicas: Quito en la primera mitad del siglo XX. Flacso Ecuador / Abya-Yala. https://bit.ly/3JFBwba

Gómez, E. (2018). Crítica a la inclusión social desde trabajo social intercultural y decolonial. Rumbos TS, 13(17), 11-22. https://bit.ly/3ZdVJKT

Mara, P., Pérez, B., & Yarza, A. (comps.) (2021). ¿Quién es el sujeto de la discapacidad?: Exploraciones, configuraciones y potencialidades. Universidad Nacional de La Plata / CLACSO. https://bit.ly/3z3Y1BD

Muntaner, J. (2010). De la integración a la inclusión: Un nuevo modelo educativo. En P. Arnaiz, M. Hurtado y F. Soto (coords.), 25 años de integración escolar en España: Tecnología e inclusión en el ámbito educativo, laboral y comunitario (pp. 2-24). Consejería de Educación, Formación y Empleo de Murcia. https://bit.ly/3TNnLvS

Oviedo, A. (2022). Ecuador: Racismo y discriminación étnica en el vaivén de la política pública. Mundos Plurales. Revista Latinoamericana de Políticas y Acción Pública, 9(2), 111-133. https://bit.ly/3TNnV6s

Quijano, A. (2014). Cuestiones y horizontes: De la dependencia histórico-estructural a la colonialidad/descolonialidad del poder. Universidad Nacional Mayor de San Marcos / CLACSO. https://bit.ly/3nm1hFR

Rada, Y. (2014). El capitalismo dependiente: Una propuesta teórica latinoamericana. Documento de trabajo n.° 7. CELARG. https://bit.ly/3nHCDjm

Ruiz, G. (comp.) (2020). El derecho a la educación: Definiciones, normativas y políticas públicas revisadas. EUDEBA. https://bit.ly/40BxNSZ

Ruiz, G. (2022). Leyes innecesarias. Seúl. 4 de diciembre. https://bit.ly/3LO7aGm

Salas, N., & Salas, M. (2016). Tiza de colores: Hacia la enseñanza de la inclusión sobre diversidad sexual en la formación inicial docente. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 10(2), 73-91. https://bit.ly/3z2M1jV DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-73782016000200006

Unesco (2005). Guidelines for Inclusion: Ensuring Access to Education for All. Unesco. https://bit.ly/2K6KbXn

Unesco (2007). Educación para todos: Un asunto de derechos humanos. Unesco. https://bit.ly/2IvFzKb

Published

2023-04-06

How to Cite

Oviedo Oviedo, A. (2023). Inclusion, Exclusion and Social Justice. Andean Journal of Education, 6(1), 006101. https://doi.org/10.32719/26312816.2022.6.1.01
Métricas alternativas