Inclusion, Exclusion and Social Justice
DOI:
https://doi.org/10.32719/26312816.2022.6.1.01Keywords:
inclusion, exclusion, social justiceAbstract
Education for diversities and educational inclusion strengthen from an integral dimension, where disabilities also fit. Migrant population and disadvantaged socioeconomic population segments are also included. From this perspective, inclusive education is associated with the rights approach and the principle of equity. The concept of inclusion grants rights and encourages new commitments to achieve their validity. However, other voices look at the concept of inclusion from a critical perspective that questions inclusion as a discourse coupled with exclusion and linked to the discourses of hierarchy and normalization, playing a palliative role in structural social injustice. Both perspectives, the official positivist as well as those close to the critical theory and the decolonial theory, are studied in this article.
Downloads
References
Armijo, M. (2018). Deconstruyendo la noción de inclusión: Un análisis de investigaciones, políticas y prácticas en educación. Revista Electrónica Educare, 22(3). http://dx.doi.org/10.15359/ree.22-3.8 DOI: https://doi.org/10.15359/ree.22-3.8
Arnaiz, P. (2019). La educación inclusiva: Mejora escolar y retos para el siglo XXI. Participación Educativa, 6(9), 41-51. https://bit.ly/40eelvB
Castro-Gómez, S., & R. Grosfoguel (eds.) (2007). El giro decolonial: Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Pontificia Universidad Javeriana / Universidad Central / Siglo del Hombre. https://bit.ly/3n8cycQ
Freire, P. (2018). Pedagogy of the Oppressed. Bloomsbury. https://bit.ly/3K6w9U2
Gaete, M. (2014). Tú también vales: Propuesta pedagógica orientada a jóvenes que viven en régimen de libertad limitada. Ponencia presentada en el I Encuentro Internacional de Educación: Espacios de Investigación y Divulgación, Tandil, Argentina, 29-31 de octubre. https://bit.ly/40er6Xd
Gaete, M. (2023). Entrevistada por Alexis Oviedo. Rompe el Muro. Radio Universitaria Voz Andina Internacional. 16 de marzo. https://bit.ly/40jV1gM
Gaete, M., & Soto, V. (2021). Inclusión social educativa. Documento para el debate en la Red Iberoamericana de Universidades Comprometidas con la Educación en Derechos Humanos y Ciudadanía Inclusiva. No publicado.
García, M., & Cotrina, M. (2012). La contribución de la universidad al desarrollo de prácticas inclusivas: Dilemas y propuestas para avanzar compartiendo. Revista de Educación Inclusiva, 5(1), 123-138. https://bit.ly/3THJGED
Goetschel, A. (2007). Educación de las mujeres, maestras y esferas públicas: Quito en la primera mitad del siglo XX. Flacso Ecuador / Abya-Yala. https://bit.ly/3JFBwba
Gómez, E. (2018). Crítica a la inclusión social desde trabajo social intercultural y decolonial. Rumbos TS, 13(17), 11-22. https://bit.ly/3ZdVJKT
Mara, P., Pérez, B., & Yarza, A. (comps.) (2021). ¿Quién es el sujeto de la discapacidad?: Exploraciones, configuraciones y potencialidades. Universidad Nacional de La Plata / CLACSO. https://bit.ly/3z3Y1BD
Muntaner, J. (2010). De la integración a la inclusión: Un nuevo modelo educativo. En P. Arnaiz, M. Hurtado y F. Soto (coords.), 25 años de integración escolar en España: Tecnología e inclusión en el ámbito educativo, laboral y comunitario (pp. 2-24). Consejería de Educación, Formación y Empleo de Murcia. https://bit.ly/3TNnLvS
Oviedo, A. (2022). Ecuador: Racismo y discriminación étnica en el vaivén de la política pública. Mundos Plurales. Revista Latinoamericana de Políticas y Acción Pública, 9(2), 111-133. https://bit.ly/3TNnV6s
Quijano, A. (2014). Cuestiones y horizontes: De la dependencia histórico-estructural a la colonialidad/descolonialidad del poder. Universidad Nacional Mayor de San Marcos / CLACSO. https://bit.ly/3nm1hFR
Rada, Y. (2014). El capitalismo dependiente: Una propuesta teórica latinoamericana. Documento de trabajo n.° 7. CELARG. https://bit.ly/3nHCDjm
Ruiz, G. (comp.) (2020). El derecho a la educación: Definiciones, normativas y políticas públicas revisadas. EUDEBA. https://bit.ly/40BxNSZ
Ruiz, G. (2022). Leyes innecesarias. Seúl. 4 de diciembre. https://bit.ly/3LO7aGm
Salas, N., & Salas, M. (2016). Tiza de colores: Hacia la enseñanza de la inclusión sobre diversidad sexual en la formación inicial docente. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 10(2), 73-91. https://bit.ly/3z2M1jV DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-73782016000200006
Unesco (2005). Guidelines for Inclusion: Ensuring Access to Education for All. Unesco. https://bit.ly/2K6KbXn
Unesco (2007). Educación para todos: Un asunto de derechos humanos. Unesco. https://bit.ly/2IvFzKb
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Alexis Oviedo Oviedo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.