Educate in Extraordinary Times

Directing Educational Institutions in Post-Pandemic, a Qualitative Study in Schools in Mexico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/26312816.2022.6.2.3

Keywords:

school organization and management, private education, educational management, organizational change, qualitative research

Abstract

The relevance of managerial action within the school system became evident in the crisis caused by COVID-19. The purpose of this research is to show the experiences experienced by managers to meet the needs caused by the crisis. To achieve this, the qualitative and comparative approach was used, integrating the principles of symbolic interactionism, using focus groups as a technique for collecting information and, for its analysis, the inference ladder method. It is concluded that the impact on schools was different and diverse in each due to different conditions. Thus, the strategies undertaken by managers responded to their own reality. Conventional institutions found it more difficult to deal with the crisis, while versatile organizations were able to adapt to the new remote learning ecosystem more effectively.

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Author Biographies

Claudia Fabiola Ortega-Barba, Universidad Panamericana. Ciudad de México, México.

Investigadora Nacional Nivel I. Doctora en Pedagogía por la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM), maestra y licenciada en Ciencias de la comunicación por la Facultad de Ciencias Políticas y Sociales de misma casa de estudios. Sus líneas de investigación son: investigación educativa y mediaciones en procesos educativos para la innovación. Miembro del grupo de investigación Educación, instituciones e innovación de la Escuela de Pedagogía de la Universidad Panamericana, campus Ciudad de México, de la Red Mexicana de Investigadores de la Investigación Educativa (REDMIIE), del Consejo Mexicano de Investigación Educativa (COMIE) y de la Red Internacional sobre la Enseñanza de la Investigación (RISEI) en donde cursó el posdoctorado sobre currículo, discurso y formación de investigadores.

Mónica del Carmen Meza-Mejía , Universidad Panamericana. Ciudad de México, México.

Professor & researcher, of the School of Pedagogy, at the Universidad
Panamericana. Mexico. Doctor in Pedagogy (University of Navarra, Spain).
Member of the National System of Researchers, level 1. Member of the Mexican
Society of Comparative Education (SOMEC), member of the Mexican Council for
Educational Research (COMIE). Among her works is: “The Meaning of the
Management Function: Discourse from Educational Institution Directors”
(coauthor), edited by Emerald (2020). "Experiences and challenges of researchers
belonging to the National System of Researchers (SNI) at the Universidad
Panamericana" (coauthor) in Revista Iberoamericana para la Investigación y el
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Published

2023-05-02

How to Cite

Ortega-Barba, C. F., Meza-Mejía , M. del C. ., & Cobela-Vargas, J. F. . (2023). Educate in Extraordinary Times: Directing Educational Institutions in Post-Pandemic, a Qualitative Study in Schools in Mexico. Andean Journal of Education, 6(2), 000623. https://doi.org/10.32719/26312816.2022.6.2.3
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