Degree of relationship between self-efficacy and academic performance in a private university
DOI:
https://doi.org/10.32719/26312816.2022.5.2.7Keywords:
self-efficacy , academic performance, university students, private university, EAPESAAbstract
This work aimed to determine the degree of relationship between self-efficacy and academic performance in a private university. The Specific Perceived Self-Efficacy Scale for Academic Situations was applied to the sample of 414 Administration students, in addition, the grade record was used. The value of 0.908 for Pearson's r explains a considerable positive relationship, which supports that 80.2% of the students who perceive a high level of self-efficacy obtained a high academic performance, however, the 1.7% who perceive their self-efficacy in a medium level obtained a low academic performance. Timely intervention would help those students with lower levels of self-efficacy to be guided to achieve good academic performance.
Downloads
References
Adanaqué, M. (2016). Relación entre autoeficacia académica y rendimiento en la asignatura de Metodología de la Investigación de los estudiantes del programa “CPEL” para personas con experiencia laboral de la Universidad San Ignacio de Loyola-2015 [Tesis de maestría]. Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú. https://hdl.handle.net/20.500.12672/7401
Alegre, A. (2014). Autoeficacia académica, autorregulación del aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes universitarios iniciales. Propósitos y Representaciones, 2(1), 79-120. http://dx.doi.org/10.20511/ pyr2014.v2n1.54.
Arancibia, M., & Eva, M. (2017). Consideraciones sobre las propiedades psicométricas de los instrumentos de medición en las publicaciones científicas: Respuesta a Ventura-León [Cartas al editor]. Revista Médica de Chile, 145(7). http://dx.doi.org/10.4067/s0034- 98872017000700955.
Ávalos, M., Oropeza, R., Ramírez, J., & Palos, M. (2018). Percepción de autoeficacia y rendimiento académico en estudiantes de bachillerato. Caleidoscopio. Revista Semestral de Ciencias Sociales y Humanidades, 22(39), 33-46. https://revistas.uaa.mx/index.php/caleidoscopio/article/view/1323
Bandura, A. (1977). Self-Efficacy: Toward a Unifying Theory of Behavioral Change. Psychological Review, 84(2), 191-215. https://doi.apa.org/doiLanding?doi= 10.1037%2F0033-295X.84.2.191
Bandura, A. (1994). Self-Efficacy. En V. Ramachaudran (ed.), Encyclopedia of Human Behavior. Vol. 4 (pp. 71-81). Academic Press. https://www.uky.edu/~eushe2/Bandura/Bandura1994EHB.pdf
Barraza, A. (2010). Validación del inventario de expectativas de autoeficacia académica en tres muestras secuenciales e independientes. CPU-e. Revista de Investigación Educativa, 10. https://doi.org/10.25009/cpue. v0i10.65.
Blanco, H., Ornelas, M., Aguirre, J., & Guedea, J. C. (2012). Autoeficacia percibida en conductas académicas: Diferencias entre hombres y mujeres. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 17(53), 557-571. http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v17n53/v17n53a11.pdf
Canto, J. (1998). Autoeficacia y educación. Educación y Ciencia, 2(4), 45-53. https://www.researchgate.net/publication/279465811_Autoeficacia_y_educacion
Chacón, C. (2006). Las creencias de autoeficacia: Un aporte para la formación del docente de inglés. Acción Pedagógica, 15(1), 44-54. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2968869
Cuestas, M. (2007). Autoeficacia académica y percepción de la vivencia académica en estudiantes de primer ingreso de la Universidad Rafael Landívar [Tesis de maestría]. Universidad Rafael Landívar, Guatemala. http://biblio2.url.edu.gt/Tesis/05/60/Cuestas-Myriam/Cuestas-Myriam.pdf
Domínguez, S., Villegas, G., Yauri, C., Mattos, E., & Ramírez, F. (2018). Propiedades psicométricas de una escala de autoeficacia para situaciones académicas en estudiantes universitarios peruanos. Revista de Psicología, 2(1), 27-40. https://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/8/7
Gibbons, D., & Weingart, L. (2001). Can I Do It? Will I Try? Personal Efficacy, Assigned Goals, and Performance Norms as Motivators of Individual Performance. Journal of Applied Social Psychology, 31(3), 624-648. https:// doi.org/10.1111/j.1559-1816.2001.tb02059.x
Hernández, M. (2015). Relación entre autoeficacia, rendimiento académico y la carrera en la que están inscritos los estudiantes del curso Introducción a la Programación de la Facultad de Ingeniería de la Universidad Rafael Landívar [Tesis de maestría]. Universidad Rafael Landívar, Guatemala. http://recursosbiblio.url.edu.gt/tesiseortiz/2017/05/83/Hernandez-Martha.pdf
Hernández Sampieri, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill. https://bit.ly/3n9eRJi
Palenzuela, D. L. (1983). Construcción y validación de una escala de autoeficacia percibida específica de situaciones académicas. Análisis y Modificación de Conducta, 9(21), 185-219. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7101317.pdf
Pereyra, C., Ronchieri, C., Rivas, A., Trueba, D., Mur, J., & Páez, N. (2018). Autoeficacia: Una revisión aplicada a diversas áreas de la psicología. Ajayu. Órgano de Difusión Científica del Departamento de Psicología UCBSP, 16(2), 299-325. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-21612018000200004
Ruiz, F. (2005). Influencia de la autoeficacia en el ámbito académico. RIDU. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 1(1), 1-16. https://doi. org/10.19083/ridu.1.33.
Sanabria, I. (2020). Educación virtual: Oportunidad para “aprender a aprender”. Fundación Carolina. 7 de julio. https://doi.org/10.33960/AC_42.2020.
Terry, L. (2008). Hábitos de estudio y autoeficacia percibida en estudiantes universitarios, con y sin riesgo académico [Tesis de licenciatura]. Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima. https://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/20.500.12404/650
Torre, J. (2006). La autoeficacia, la autorregulación y los enfoques de aprendizaje en estudiantes universitarios [Tesis doctoral]. Universidad Pontificia Comillas, Madrid, España. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=105907
Zúñiga, A. (2022). Autoeficacia en universitarios de Ingeniería Civil e Ingeniería Industrial de una universidad privada de la ciudad de Trujillo, 2020 [Tesis de licenciatura]. Universidad Privada Antenor Orrego, Trujillo, Perú. http://200.62.226.186/handle/20.500.12759/8483
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ricardo Manuel Rossi Valverde, Ricardo Gabriel Rossi Ortiz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.