Degree of relationship between self-efficacy and academic performance in a private university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/26312816.2022.5.2.7

Keywords:

self-efficacy , academic performance, university students, private university, EAPESA

Abstract

This work aimed to determine the degree of relationship between self-efficacy and academic performance in a private university. The Specific Perceived Self-Efficacy Scale for Academic Situations was applied to the sample of 414 Administration students, in addition, the grade record was used. The value of 0.908 for Pearson's r explains a considerable positive relationship, which supports that 80.2% of the students who perceive a high level of self-efficacy obtained a high academic performance, however, the 1.7% who perceive their self-efficacy in a medium level obtained a low academic performance. Timely intervention would help those students with lower levels of self-efficacy to be guided to achieve good academic performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ricardo Manuel Rossi Valverde, Universidad Privada del Norte. San Juan de Lurigancho, Lima, Perú.

Se desempeñó como Sub Gerente de Operaciones en Telefónica del Perú S.A.A., fue asesor técnico en Telefónica El Salvador S.A., fue docente de la Escuela de Posgrado de la Facultad de Educación en la Universidad César Vallejo en Trujillo, Perú, fue docente de pregrado en la Facultad de Administración en la Universidad Privada Da Vinci en Trujillo, Perú, fue docente de pregrado en las Facultades de Administración e Ingeniería en la Universidad Tecnológica del Perú en Chimbote, Ancash, Perú, es actualmente docente de la Facultad de Negocios de la Universidad Privada del Norte, sede San Juan de Lurigancho en Lima, Perú.

Ricardo Gabriel Rossi Ortiz, Universidad Privada Antenor Orrego. Trujillo, Perú.

He served as Operations Supervisor at Banco de Credito del Peru at the Trujillo headquarters. He was Head of Cashiers, Treasury, and Customer Service at Tottus, Sullana, Peru. He was Head of Cashiers and Prices in Department Stores Ripley headquarters Trujillo, Peru. He is currently a professor at the Faculty of Administration of the Antenor Orrego Private University, Trujillo campus, and Coordinator of the Graduate School for the Master of Finance at the Antenor Orrego Private University, Trujillo, Peru.

References

Adanaqué, M. (2016). Relación entre autoeficacia académica y rendimiento en la asignatura de Metodología de la Investigación de los estudiantes del programa “CPEL” para personas con experiencia laboral de la Universidad San Ignacio de Loyola-2015 [Tesis de maestría]. Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú. https://hdl.handle.net/20.500.12672/7401

Alegre, A. (2014). Autoeficacia académica, autorregulación del aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes universitarios iniciales. Propósitos y Representaciones, 2(1), 79-120. http://dx.doi.org/10.20511/ pyr2014.v2n1.54.

Arancibia, M., & Eva, M. (2017). Consideraciones sobre las propiedades psicométricas de los instrumentos de medición en las publicaciones científicas: Respuesta a Ventura-León [Cartas al editor]. Revista Médica de Chile, 145(7). http://dx.doi.org/10.4067/s0034- 98872017000700955.

Ávalos, M., Oropeza, R., Ramírez, J., & Palos, M. (2018). Percepción de autoeficacia y rendimiento académico en estudiantes de bachillerato. Caleidoscopio. Revista Semestral de Ciencias Sociales y Humanidades, 22(39), 33-46. https://revistas.uaa.mx/index.php/caleidoscopio/article/view/1323

Bandura, A. (1977). Self-Efficacy: Toward a Unifying Theory of Behavioral Change. Psychological Review, 84(2), 191-215. https://doi.apa.org/doiLanding?doi= 10.1037%2F0033-295X.84.2.191

Bandura, A. (1994). Self-Efficacy. En V. Ramachaudran (ed.), Encyclopedia of Human Behavior. Vol. 4 (pp. 71-81). Academic Press. https://www.uky.edu/~eushe2/Bandura/Bandura1994EHB.pdf

Barraza, A. (2010). Validación del inventario de expectativas de autoeficacia académica en tres muestras secuenciales e independientes. CPU-e. Revista de Investigación Educativa, 10. https://doi.org/10.25009/cpue. v0i10.65.

Blanco, H., Ornelas, M., Aguirre, J., & Guedea, J. C. (2012). Autoeficacia percibida en conductas académicas: Diferencias entre hombres y mujeres. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 17(53), 557-571. http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v17n53/v17n53a11.pdf

Canto, J. (1998). Autoeficacia y educación. Educación y Ciencia, 2(4), 45-53. https://www.researchgate.net/publication/279465811_Autoeficacia_y_educacion

Chacón, C. (2006). Las creencias de autoeficacia: Un aporte para la formación del docente de inglés. Acción Pedagógica, 15(1), 44-54. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2968869

Cuestas, M. (2007). Autoeficacia académica y percepción de la vivencia académica en estudiantes de primer ingreso de la Universidad Rafael Landívar [Tesis de maestría]. Universidad Rafael Landívar, Guatemala. http://biblio2.url.edu.gt/Tesis/05/60/Cuestas-Myriam/Cuestas-Myriam.pdf

Domínguez, S., Villegas, G., Yauri, C., Mattos, E., & Ramírez, F. (2018). Propiedades psicométricas de una escala de autoeficacia para situaciones académicas en estudiantes universitarios peruanos. Revista de Psicología, 2(1), 27-40. https://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/8/7

Gibbons, D., & Weingart, L. (2001). Can I Do It? Will I Try? Personal Efficacy, Assigned Goals, and Performance Norms as Motivators of Individual Performance. Journal of Applied Social Psychology, 31(3), 624-648. https:// doi.org/10.1111/j.1559-1816.2001.tb02059.x

Hernández, M. (2015). Relación entre autoeficacia, rendimiento académico y la carrera en la que están inscritos los estudiantes del curso Introducción a la Programación de la Facultad de Ingeniería de la Universidad Rafael Landívar [Tesis de maestría]. Universidad Rafael Landívar, Guatemala. http://recursosbiblio.url.edu.gt/tesiseortiz/2017/05/83/Hernandez-Martha.pdf

Hernández Sampieri, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill. https://bit.ly/3n9eRJi

Palenzuela, D. L. (1983). Construcción y validación de una escala de autoeficacia percibida específica de situaciones académicas. Análisis y Modificación de Conducta, 9(21), 185-219. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7101317.pdf

Pereyra, C., Ronchieri, C., Rivas, A., Trueba, D., Mur, J., & Páez, N. (2018). Autoeficacia: Una revisión aplicada a diversas áreas de la psicología. Ajayu. Órgano de Difusión Científica del Departamento de Psicología UCBSP, 16(2), 299-325. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-21612018000200004

Ruiz, F. (2005). Influencia de la autoeficacia en el ámbito académico. RIDU. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 1(1), 1-16. https://doi. org/10.19083/ridu.1.33.

Sanabria, I. (2020). Educación virtual: Oportunidad para “aprender a aprender”. Fundación Carolina. 7 de julio. https://doi.org/10.33960/AC_42.2020.

Terry, L. (2008). Hábitos de estudio y autoeficacia percibida en estudiantes universitarios, con y sin riesgo académico [Tesis de licenciatura]. Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima. https://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/20.500.12404/650

Torre, J. (2006). La autoeficacia, la autorregulación y los enfoques de aprendizaje en estudiantes universitarios [Tesis doctoral]. Universidad Pontificia Comillas, Madrid, España. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=105907

Zúñiga, A. (2022). Autoeficacia en universitarios de Ingeniería Civil e Ingeniería Industrial de una universidad privada de la ciudad de Trujillo, 2020 [Tesis de licenciatura]. Universidad Privada Antenor Orrego, Trujillo, Perú. http://200.62.226.186/handle/20.500.12759/8483

Published

2022-08-01

How to Cite

Rossi Valverde, R. M., & Rossi Ortiz, R. G. (2022). Degree of relationship between self-efficacy and academic performance in a private university. Andean Journal of Education, 5(2), 000527. https://doi.org/10.32719/26312816.2022.5.2.7
Métricas alternativas