From university teaching innovation to its transfer to school: an educational experience from a gender perspective
DOI:
https://doi.org/10.32719/26312816.2021.5.1.1Keywords:
Primary education, Female scientists/researchers, Teaching innovation, Science education, Teaching experienceAbstract
Based on a teaching innovation project at the University of Seville (Spain), an itinerant exhibition about women´s contribution to science was designed. This exhibition was exposed in different schools of Seville, accompanied by workshops and talks to bring university research closer to schools. In this work, one of these experiences with primary school children is presented, where discussions, open interviews, experimental activities, etc., were implemented to improve the perceptions of science from a feminist perspective and thus promote scientific careers among girls.
Downloads
References
Barale, A., M. (2006). Las mujeres y la ciencia en una sociedad patriarcal. I Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Sociedad e Innovación. Universidad Autónoma de México.
Calvo, M. E. (2019). Científicas e inventoras a través de los cuentos. iQual. Revista de Género e Igualdad, 2, 147-170, doi:10.6018/iQual.340701
CLACSO TV. (8 de enero de 2015). C - Entrevistas | Marta González: “Las mujeres son invisibilizadas en sus aportes a la ciencia” [Video]. Youtube.
CSIC de Andalucía y Extremadura. (3 de febrero de 2020). Vídeo del Día Internacional de la Mujer y la Niña en la Ciencia (11F) [Video]. Youtube.
De Pro, A. (2012). Idea clave 3. Deben enseñarse los conceptos y teorías científicas imprescindibles para elaborar explicaciones básicas sobre el mundo natural. En E. Pedrinaci (Coord.), 11 Ideas clave. El desarrollo de la competencia científica (pp. 59-81). Graó.
Fernández, I., Gil, D., Alís, J. C., Cachapuz, A. F., & Praia, J. (2002). Visiones deformadas de la ciencia transmitidas por la enseñanza. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas 20(3), 477-488.
Gómez, V., & Gavidia, V. (2015). Describir y dibujar en ciencias. La importancia del dibujo en las representaciones mentales del alumnado. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 12(3), 441-455.
Guiainfantil. (30 de marzo de 2016). Cómo inflar un globo sin aire. Experimento divertido para niños [Video]. Youtube.
Harlen, W. (2010). Principios y grandes ideas de la educación en ciencias. Association for Science Education.
Comisión de Mujeres y Ciencia del CSIC (2020). Informe Mujeres Investigadoras. CSIC.
Jiang, S., Schenke, K., Eccles, J. S., Xu, D., & Warschauer, M. (2018). Cross-national comparison of gender differences in the enrollment in and completion of science, technology, engineering, and mathematics Massive Open Online Courses. PLOS ONE, 13(9), 1-15, doi:10.1371/journal.pone.0202463
Jiménez-Tenorio, N., & Oliva, J. M. (2016). Aproximación al estudio de las estrategias didácticas en ciencias experimentales en formación inicial del profesorado de Educación Secundaria: descripción de una experiencia. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 13(1), 121-136.
López-Navajas, A. (2014). Análisis de la ausencia de las mujeres en los manuales de la ESO: una genealogía de conocimiento ocultada. Revista de Educación, 363, 282-308. doi:10.4438/1988-592X-RE-2012-363-188
Manassero, M., & Vázquez, Á. (2003). Las mujeres científicas: un grupo invisible en los libros de texto. Investigación en la Escuela, 50, 31-45.
Manassero, M., & Vázquez, Á. (2001). Actitudes de estudiantes y profesorado sobre las características de los científicos. Enseñanza de las Ciencias, 19(3), 255-268
Martín-Gámez, C., Morón, H., Solís-Espallargas, C., & Martín, M. E. (2017). ¿Qué conoce nuestro futuro profesorado de Educación Primaria en relación a la contribución de las mujeres a la ciencia? Enseñanza de las Ciencias, (Extra), 5613-5618.
Mead, M., & Metraux, R. (1957). Image of the Scientist Among High-School Students. Science, 126(3270), 384-390. doi:10.1126/science.126.3270.384
Morón, H., Muñoz-Franco, G., Daza P., & Martín Rubio M. E. (2021). Carbono, Hidrógeno, Oxígeno y Nitrógeno: Implicaciones educativas del Proyecto CHON en la Formación de Maestros de Primaria. XXIX Encuentro de Didáctica de las Ciencias Experimentales (pp. 876-886). Universidad de Córdoba y APICE.
Morón, H., & Solís Espallargas, C. (2021). ¿Cómo imaginas a los que hacen ciencia? Un análisis de los dibujos de maestros en formación. XI Congreso Internacional de Investigación en la Didáctica de las ciencias (pp. 1689-1671). Enseñanza de las ciencias.
Pereira Dos Santos, W. L. (2008). Educação científica humanística em uma perspectiva freireana: resgatando a função do ensino de CTS. Alexandria, 1(1), 109-131.
Pujalte, A., Gangui, A., & Aduriz Bravo, A. (2012). La Ciencia en los Cuentos: Análisis de las imágenes de científico en literatura juvenil de ficción. CIENCIA ergo sum, 19(3), 261-270.
Reis, P., & Galvão, C. (2007). Reflecting on Scientists’ Activity Based on Science Fiction Stories Written. International Journal of Science Education, 29(10), 1245-1260. doi:10.1080/09500690600975340
Rocard, M., Csermely, P., Jorde, D., Lenzen, D., Walwerg-Henriksson, H., & Hemmo, V. (2007). Science Education Now: A Renewed Pedagogy for the Future of Europe. European Comission.
Solaz-Portolés, J. J. (2010). La naturaleza de la ciencia y los libros de texto: una revisión. Educación XX1. 13(1), 65-80. doi:10.5944/educxx1.13.1.277
Stoet, G., & Geary, D. C. (2018). The Gender-Equality Paradox in Science, Technology, Engineering, and Mathematics Education. Psychological Science, 29(4), 581-593. doi:10.1177%2F0956797617741719
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Hortensia Morón-Monge, Paula Daza Navarro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.