The The ethical leadership of the university teacher in the formation of the ethos of the future professional in the context of the 21st-century society

Authors

  • Antonelly Castillo Gutiérrez Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instituto Pedagógico de Barquisimeto. Barquisimeto, Venezuela. https://orcid.org/0000-0001-5679-4442
  • Felix Pastrán Calles Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Extensión Pedernales. Pedernales, Ecuador. https://orcid.org/0000-0001-7046-8942
  • Jorge Mendoza Mejia Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, extensión El Carmen. El Carmen, Ecuador. https://orcid.org/0000-0002-5990-3541

DOI:

https://doi.org/10.32719/26312816.2020.4.1.7

Keywords:

Professional ethos, Leadership, Teaching, University

Abstract

The research aims to analyze the university teacher’s ethical leadership as a fundamental axis in forming the ethos of the future teaching professional in the context of the XXI century’s Venezuelan society, supporting its conception and the university teacher’s ethical leadership in that structuring. Methodologically, it is framed in a documentary investigation, supported by a theoretical-reflective and analytical study. Among the results, the fact that the formation of competent individuals with an individualistic vision still prevails in university institutions, it is necessary to promote a professional ethos based on social justice, which will allow a holistic formative orientation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antonelly Castillo Gutiérrez, Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instituto Pedagógico de Barquisimeto. Barquisimeto, Venezuela.

Lawyer. Master in Child psychology. Professor in the Department of Teacher Training at the Experimental Pedagogical University Libertador, Pedagogical Institute of Barquisimeto, Venezuela

Felix Pastrán Calles, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Extensión Pedernales. Pedernales, Ecuador.

Professor in Geography and History. Magister in Geography Teaching. Doctor in Latin American and Caribbean Culture. President of the Research Commission at the Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Senescyt accredited researcher.

Jorge Mendoza Mejia, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, extensión El Carmen. El Carmen, Ecuador.

Professor in agricultural education, Master in technical education, Doctor of education. Professor and president of the research commission of the Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí Extension in El Carmen, Ecuador. President of the scientific journal "CICA multidisciplinary supplement" (ISSN 2631-2832). SENESCYT accredited researcher (Ecuador), PEI accredited researcher (Venezuela). A writer of scientific articles and co-writer of books, speaker at national and international scientific events. 

References

Arias, F. (2012). El proyecto de investigación, Introducción a la metodología científica. Caracas: Editorial Episteme.

Bavaresco, A. M. (2013). Proceso metodológico en la investigación (6ª ed.). Maracaibo: Imprenta Internacional.

Cadavid, P. (2015). Liderazgo ético, empatía y comportamientos socialmente responsables. México: Palo Alto.

Centro de documentación y análisis para los trabajadores [CENDAS] (2016). Informe socioeconómico. Realidad social de Venezuela. Caracas: Federación Venezolana de Maestros.

Colby, A. (2013). La formación práctica del estudiante universitario y los códigos deontológicos del ejercicio profesional. Barcelona: Herdes.

Cortina, A. (2000). Educación moral a través del ejercicio de la profesión. Diálogo filosófico. México: Trillas.

Coviello, A. (2006). Revolución ética en el recinto universitario. Caracas: Escuela de Humanidades, UCV.

Eiken, M. (2003). Parámetros de la ética para una buena convivencia ciudadana. Madrid: Geuz.

Finol, M. & Camacho, H. (2006). El proceso de investigación científica. Caracas: Ediluz.

Granell, E. Garaway, D. & Malpica, C. (1997). Éxito gerencial y cultura. Retos y oportunidades en Venezuela. Caracas: IESA.

Hodelin, H. (2014). Liderazgo ético y valores. ¿Por qué una ética profesional en nuestros tiempos? Buenos Aires: Emenece.

Hortal, A. (2002). Ética general de las profesiones. Bilbao: Desclée de Brouwer.

Hurtado, J. (2005). El proyecto de investigación. Metodología de la investigación holística. Bogotá: Sypal.

Ibarra, D. (2015). Ethos, ética y moral. Cuadernos para la discusión popular. Caracas: UBV.

Koontz, H, Weihrich, H. & Cannice, M. (2012). Administración. Una perspectiva global y empresarial. México: Mc Graw-Hill.

León, E. (2013). Venezuela. Los escombros de un legado. Material Mimeografiado. Caracas: Escuela de Sociología, UCV.

Lonergan, C. (1998). Ética, humanismo y sociedad postmoderna. Madrid: Morata.

López J. (2011). Educar al universitario de “ahorita”. Los desafíos de la formación ética de los universitarios mexicanos en la cultura individualista postmoderna. Sinéctica, 37, 1-16

López, R. (2013). Ética profesional en la formación universitaria. Perfiles educativos, 35(142), 15-24.

Lussier, R., & Achua, C. (2002). Liderazgo: Teoría, aplicación y desarrollo de habilidades. México: Thompson.

Martínez, M. (2000). La investigación cualitativa etnográfica en educación. Manual teórico-práctico. México: Trillas.

Morín, E. (2001). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Buenos Aires: Paidós.

Organización Mundial de la Salud [OMS] (2002). Informe mundial sobre violencia y salud. Ginebra: OMS.

Peña, P. (2015). Venezuela: país de la inequidad. Yaracuy: Instivoc Ediciones.

Pérez, A. (2002). Educación para globalizar la esperanza y la solidaridad. Caracas: Estudios Fe y Alegría.

Reglamento del ejercicio de la profesión docente. (4 de octubre de 2000). Gaceta oficial de la República Bolivariana de Venezuela.

Remolina, F. (2015). La misión axiológica del docente líder. México: Editorial Prentice Hall.

Ríos, L. & Ocampo, N. (2014). La formación del ethos desde la escuela. Una apuesta para construir sociedad. Bogotá: Norma.

Sánchez, T. (2005). La ética, cualidad estimable y provechosa. Buenos Aires: Emenece.

Siliceo, A., Casares, D., & González, J. L. (1999). Liderazgo, valores y cultura organizacional. Hacia una organización competitiva. México: Mc Graw-Hill Interamericana.

Tamayo, M. (2004). El proceso de la investigación científica. México: Limusa.

Tigani, D. (2006). Elementos básicos de liderazgo. Cuadernos Monográficos. Acarigua: Editores Educativos Candidus.

Toro, H. (2014). El liderazgo democrático. Una propuesta para fortalecer el desempeño del docente. Visión y acción. México: Unión de Universidades de América Latina.

Transparencia Internacional. (2015). El flagelo de la corrupción en Latinoamérica. Caracas: UCV.

Universidad Pedagógica Experimental Libertador. (2018). Manual de trabajos de grado de especialización y maestría y tesis doctorales. Caracas: FEDUPEL.

Vallaeys, F. (2015). El principio de la responsabilidad y la ética profesional. Lima: Desco.

Published

2020-12-31

How to Cite

Castillo Gutiérrez, A., Pastrán Calles, F., & Mendoza Mejia, J. (2020). The The ethical leadership of the university teacher in the formation of the ethos of the future professional in the context of the 21st-century society. Andean Journal of Education, 4(1), 55–64. https://doi.org/10.32719/26312816.2020.4.1.7
Métricas alternativas