Student perception of the school climate in secondary education institutions in northwest Mexico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/26312816.2023.7.1.9

Keywords:

school climate, institutional climate, school life, conflict

Abstract

The objective was to analyze the school climate of secondary education institutions in northwest Mexico from the perception of students. The research is quantitative, non-experimental and descriptive in scope; 381 public secondary education students participated. A questionnaire was applied to evaluate the school climate with the purpose of describing the perception of the learning environment and the relationships of the actors in the educational process. To determine the psychometric properties of the scales, a maximum likelihood EFA and Oblimin rotation were performed. The “school climate” scale determined an underlying structure of seven factors. The “satisfaction and fulfillment of expectations” scale presents a unifactorial solution. The results describe statistically significant differences for the dimensions “relationship with the director”, “relationship with teachers” and “conflict resolution”. Students in the morning shift have higher averages compared to those in the afternoon shift. It is concluded that this study allows us to understand the way in which material and symbolic conditions, behavioral practices and relationships between agents in the school context are conceived. Based on this, intervention proposals can be proposed to improve the conditions of coexistence and school climate to develop a culture of peace.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Antelm, A., Gil, A., Cacheiro, M., & Pérez, E. (2018). Causas del fracaso escolar: Un análisis desde la perspectiva del profesorado y del alumnado. Enseñanza & Teaching. Revista Interuniversitaria de Didáctica, 36(1), 129-149. https://doi.org/10.14201/et2018361129149 DOI: https://doi.org/10.14201/et2018361129149

Arancibia, R., & Chandía, E. (2020). Estilo de liderazgo del director y clima escolar en un establecimiento educacional al implementar un programa externo de intervención: Validación de instrumento. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 46(2), 25-38. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052020000200025 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052020000200025

Arredondo, M., Bautista, G., & Vera, J. (2016). Violencia escolar en escuelas secundarias de Sonora. En M. Madueño y M. Serna (eds.), 8vo. Congreso Internación de Educación: Calidad, investigación e innovación (pp. 783-796). ITSON. http://tinyurl.com/3awufzxh

Biggs, J. (2005). Calidad del aprendizaje universitario. Narcea. http://tinyurl.com/mny7meau

Calderón, N., & Vera, J. (2022). La valoración de estudiantes acerca del clima escolar, convivencia y violencia en escuelas secundarias del noroeste de México. Revista Electrónica Educare, 26(3). https://doi.org/10.15359/ree.26-3.11 DOI: https://doi.org/10.15359/ree.26-3.11

Campo, A., & Oviedo, H. (2008). Propiedades psicométricas de una escala: La consistencia interna. Revista de Salud Pública, 10(5), 831-839. http://tinyurl.com/39h65px8 DOI: https://doi.org/10.1590/S0124-00642008000500015

Conejeros, M., Rojas J., & Segure, T. (2010). Confianza: Un valor necesario y ausente en la educación chilena. Perfiles Educativos, 32(129), 30-46. http://tinyurl.com/mrysp7yr DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2010.129.18919

Di Napoli, P. (2016). La violencia en las escuelas secundarias desde tres perspectivas de análisis: Hacia un estado del arte. Zona Próxima, 24, 61-84. http://tinyurl.com/yrsu4584 DOI: https://doi.org/10.14482/zp.24.8722

Gavotto, O. (2015). Actuaciones disruptivas en educación secundaria: Un análisis para mejorar la convivencia escolar. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 5(10). http://tinyurl.com/5xu4zkd6

George, D., & Mallery, M. (2011). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference. 18.0 Update. Allyn & Bacon / Pearson. http://tinyurl.com/j7ehhx6s

Gutiérrez, V. (2016). Batería de instrumentos para la evaluación del clima escolar en escuelas primarias. INEE. http://tinyurl.com/5n6wmx8x

Guzmán, R., & Moctezuma, A. (2023). Abandono escolar en la educación media superior de México. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 14. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v14i0.1578 DOI: https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v14i0.1578

Hancock, G., Stapleton, L., & Mueller, R. (2019). The Reviewer’s Guide to Quantitative Methods in the Social Sciences. Routledge. http://tinyurl.com/m7z24zxb

Katz, M. (2006). Multivariable Analysis. Cambridge University Press. http://tinyurl.com/298yhxnt DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511811692

Kline, P. (2000). Handbook of Psychological Testing. Routledge. http://tinyurl.com/43evdk53

Lizasoain, L., & Joaristi, L. (2010). Estudio diferencial del rendimiento académico en lengua española de estudiantes de educación secundaria de Baja California (México). Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 3(3), 115-134. http://tinyurl.com/yy5awxy5

Lloret, S., Ferreres, A., Hernández, A., & Tomás, I. (2014). El análisis factorial exploratorio de los ítems: Una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de Psicología, 30(3), 1151-1169. https://dx.doi.org/10.6018/analesps.30.3.199361 DOI: https://doi.org/10.6018/analesps.30.3.199361

López, E., Cacheiro, M., Camilli, C., & Fuentes, J. (2016). Didáctica general y formación del profesorado. UNIR. http://tinyurl.com/mrye69ya

López, V., Bilbao, M., Ascorra, P., Moya, I., & Morales, M. (2014). Escala de clima escolar: Adaptación al español y validación en estudiantes chilenos. Universitas Psychologica, 13(3), 15-25. https://doi.org/10.11144/Javeriana.UPSY13-3.ecea DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.UPSY13-3.ecea

McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2005). Investigación Educativa. Una introducción conceptual. Pearson.

Medina, A., & Domínguez, M. (dirs.) (2015). Formación básica para profesionales de la educación. Universitas. http://tinyurl.com/43adu7cd

Medina, A., & Gómez, R. (2014). El liderazgo pedagógico: Competencias necesarias para desarrollar un programa de mejora en un centro de educación secundaria. Perspectiva Educacional, Formación de Profesores, 53(1), 91-113. http://tinyurl.com/y3cstntw DOI: https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.53-Iss.1-Art.127

Medina, A., & Mata, F., (2009). Didáctica general. Pearson. http://tinyurl.com/mrxjdzh9

Medina, A., & Medina, C. (2009). Clima e interacción didáctica: Los procesos sociocomunicativos en el aula y las realidades abiertas. En A. Medina y M. Domínguez (dirs.), Formación básica para profesionales de la educación (pp. 279-322). Universitas. http://tinyurl.com/43adu7cd

Melo, S., & Morais, A. (2019). Clima escolar como factor protector del rendimiento en condiciones socioeconómicas desfavorables. Cuadernos de Investigación, 49(172), 10-34. https://doi.org/10.1590/198053145305 DOI: https://doi.org/10.1590/198053145305

Müggenburg, P., & Pérez, M. (2007). Tipos de estudio en el enfoque de investigación cuantitativa. Enfermería Universitaria, 4, 35-38.

OCDE (2019). Education at a Glance 2019: México. OCDE. http://tinyurl.com/5n7zmbns

Oliva, J. (1997). El clima en la organización escolar. Educación y Gestión, 4(18), 39. http://tinyurl.com/m3xmr4x2

Ortiz, G., Ruiz, M., & Guamán, E. (2019). Ambientes de enseñanza: Un acercamiento conceptual en el siglo XXI. Dominio de las Ciencias, 5(1), 212-234. http://tinyurl.com/56m3zkfc

Oyanedel, J., Vargas, S., Mella, C., & Páez, D. (2017). Cálculo de confiabilidad a través del uso del coeficiente omega de McDonald. Revista Médica de Chile, 145(2), 272-273. https://dx.doi.org/10.4067/S0034-98872017000200019 DOI: https://doi.org/10.4067/S0034-98872017000200019

Pek, J., & Flora, D. (2018). Reporting Effect Sizes in Original Psychological Research: A Discussion and Tutorial. Psychological Methods, 23(2), 208-225. https://doi.org/10.1037/met0000126 DOI: https://doi.org/10.1037/met0000126

Pérez, D., & Puentes, A. (2022). Clima escolar: Conceptualización y variables. Pensamiento y Acción, 32, 51-71. https://doi.org/10.19053/01201190.n32.2022.13933 DOI: https://doi.org/10.19053/01201190.n32.2022.13933

Pérez, I., Zamora, M., Caldera, J., Reynoso, O., Cadena, A., & Mora, O. (2020). Ajuste escolar, clima escolar y apoyo social en bachilleres. Revista de Psicología y Ciencias del Comportamiento, 11(1), 5-18. https://doi.org/10.29059/rpcc.20200617-100 DOI: https://doi.org/10.29059/rpcc.20200617-100

Pizarro, K., & Martínez, O. (2020). Análisis factorial exploratorio mediante el uso de las medidas de adecuación muestral KMO y esfericidad de Bartlett para determinar factores principales. Journal of Science and Research, 5(CININGEC2020), 903-924. https://doi.org/10.5281/zenodo.4453224

Prieto, G., & Delgado, A. (2003). Análisis de un test mediante el modelo de Rasch. Psicothema, 15(1), 94-100. http://tinyurl.com/ycknr55t

Rendón, M., Zarco, I., & Villasís, M. (2021). Métodos estadísticos para el análisis del tamaño del efecto. Revista Alergia México, 68(2), 128-136. https://doi.org/10.29262/ram.v658i2.949 DOI: https://doi.org/10.29262/ram.v658i2.949

Rodríguez, E. (2018). Clima escolar y calidad educativa en la Institución Educativa Argentina-Lima, 2018. Revista Gobierno y Gestión Pública, 5(1), 51-72. http://tinyurl.com/wvjwt86a DOI: https://doi.org/10.24265/iggp.2018.v5n1.04

Román, G., Pérez, E., & Medina, A. (2021). Perfil del docente inclusivo de básica primaria: Orientado a la transformación del proceso formativo en las instituciones educativas oficiales del distrito de Cartagena, Colombia. Información Tecnológica, 32(2), 89-108. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642021000200089 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07642021000200089

Rudasill, K., Snyder, K., Levinson, H., & Adelson, J. (2018). Systems View of School Climate: A Theoretical Framework for Research. Educational Psychology Review, 30(1), 35-60. https://doi.org/10.1007/s10648-017-9401-y DOI: https://doi.org/10.1007/s10648-017-9401-y

Sánchez, J. (2009). Análisis del clima de aula en educación física: Un estudio de casos [Tesis de doctorado]. Universidad de Málaga, España. http://tinyurl.com/ycx9csx7

Santamaría, M., Jiménez, A., & Gómez, M. (2023). Competencia científica en educación primaria: Diseño y validación de un instrumento. Education in the Knowledge Society (EKS), 24. https://doi.org/10.14201/eks.28111 DOI: https://doi.org/10.14201/eks.28111

Secretaría de Salud (2021). Encuesta Nacional de Salud y Nutrición Continua 2021. Secretaría de Salud. http://tinyurl.com/ntfteddr

Silva, R. (2015). Factores de eficacia percibida del clima en el aula en la FESC-UNAM [Tesis de doctorado]. Universidad Complutense de Madrid, España. http://tinyurl.com/4yuwh8wt

Vargas, A. (2019). Educación para la convivencia y la cultura de paz a través de las TAC: Un estudio multicasos en el contexto bogotano [Tesis doctoral]. Universitat Autònoma de Barcelona, España. http://tinyurl.com/ynhmrbeh

Published

2024-02-19

How to Cite

Juraz Rolón, N. E., Del Cid García, C. J., & Henríquez Ritchie, P. S. (2024). Student perception of the school climate in secondary education institutions in northwest Mexico. Andean Journal of Education, 7(1), 000719. https://doi.org/10.32719/26312816.2023.7.1.9
Métricas alternativas