Inciding Factors in the Academic Performance in First Year Students at the University of Cuenca, Ecuador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/26312816.2022.6.2.10

Keywords:

academic performance, students’ competences, teaching profile, socioeconomical factors

Abstract

A sequential mixed study was applied to identify factors inherent to teachers and college students that influence academic performance and recognize some expectations about high school graduates who enter university. We worked with the performance results of the first semester of 1314 students from the University of Cuenca. An interview or focus group was conducted with 24 students, 25 high school teachers, 33 college professors, and five experts. We worked with a performance matrix classified according to the types of establishment, age, and gender of the students. The qualitative analysis was made with questionnaires validated by experts and adapted to each educational actor. The results allowed us to identify better performance among students from private education than public education. The female gender performs better than the male gender, and there are no differences according to age. Among the factors of teachers, their pedagogical and didactic profile stands out as a condition for obtaining better performance. Finally, the university has expectations of new students with critical thinking, reading comprehension, logical-mathematical ability, and research capacity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acharya, B. (2017). Factors Affecting Difficulties in Learning Mathematics by Mathematics Learners. International Journal of Elementary Education, 6(2), 8-15. https://doi.org/10.11648/j.ijeedu.20170602.11 DOI: https://doi.org/10.11648/j.ijeedu.20170602.11

Aguirre, A., & Espinosa, A. (2018). Importancia de la mediación didáctica en docentes en formación: Un caso específico para la enseñanza del concepto materia. Ponencia presentada en el VIII Congreso Internacional de Formación de Profesores de Ciencias para la Construcción de Sociedades Sustentables, Bogotá, Colombia, 10-12 de octubre. https://bit.ly/44bBGAm

Araiza, M., Ibarra, E., & Audelo, C. (2018). Desigualdades socioeducativas y rendimiento académico de los estudiantes de la Universidad Politécnica de Sinaloa. Praxis Investigativa ReDIE. Revista Electrónica de la Red Durango de Investigadores Educativos, 10(19), 141-153. https://bit.ly/446Qz7d

Argudín, Y. (2015). Educación basada en competencias. Magistralis, 20(16), 39-61. https://bit.ly/3ndi2Ub

Argüelles, A. (comp.) (1996). Competencia laboral y educación basada en normas de competitividad. Limusa. https://bit.ly/3rJC0Ym

Bandura, A. (2001). Guía para la construcción de escalas de autoeficacia. Universidad Nacional de Córdoba, Argentina. https://bit.ly/3Y6aY9G

Barahona, P. (2014). Factores determinantes del rendimiento académico de los estudiantes de la Universidad de Atacama. Estudios Pedagógicos, 40(1), 25-39. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052014000100002 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052014000100002

Barreno, S., Haro, O., Martínez, J., & Borja, G. (2022). Análisis de factores determinantes en el rendimiento académico del estudiantado de la Facultad de Filosofía, Universidad Central del Ecuador. Cátedra, 5(2), 75-97. https://doi.org/10.29166/catedra.v5i2.3552 DOI: https://doi.org/10.29166/catedra.v5i2.3552

Bourdieu, P., & Passeron, J. (1977). La reproducción: Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Laia. https://bit.ly/44C3zkW

Cabrera, P. (2023). Nueva organización de los diseños de investigación. South American Research Journal, 3(1), 37-51. https://bit.ly/46VUPIc

Calatayud, A., Apaza, E., Huaquisto, E., Belizario, G., & Inquilla Mamani, J. (2022). Estrés como factor de riesgo en el rendimiento académico en el estudiantado universitario (Puno, Perú). Revista Educación, 46(2), 114-132. https://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.47551 DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.47551

Casasola, W. (2020). El papel de la didáctica en los procesos de enseñanza y aprendizaje universitarios. Revista Comunicación, 29(1), 38-51. https://doi.org/10.18845/rc.v29i1-2020.5258 DOI: https://doi.org/10.18845/rc.v29i1-2020.5258

Chacón, E., & Roldán, G. (2021). Factores que inciden sobre el rendimiento académico de los estudiantes de primer ingreso del curso Matemática General del Instituto Tecnológico de Costa Rica. Uniciencia, 35(1), 265-283. https://dx.doi.org/10.15359/ru.35-1.16 DOI: https://doi.org/10.15359/ru.35-1.16

Charmaz, K. (2014). Constructing Grounded Theory. SAGE. https://bit.ly/44Y4nAK

Creswell, J. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Method Approaches. SAGE. https://bit.ly/3NWEcmY

Cuevas, A., Méndez, S., & Hernández, R. (2014). Manual de introducción a ATLAS.ti 7. Universidad de Celaya / Instituto Politécnico Nacional. https://bit.ly/3K9MvKY

DeCuir-Gunby, J., Marshall, P., & McCulloch, A. (2011). Developing and Using a Codebook for the Analysis of Interview Data: An Example from a Professional Development Research Project. Field Methods, 23(2), 136-155. https://doi.org/10.1177/1525822X10388468 DOI: https://doi.org/10.1177/1525822X10388468

Delgado, M., Del Barco, B., & Moncayo, M. (2022). Buenas prácticas del estudiante universitario que predicen su rendimiento académico. Educación XX1, 25(1), 171-195. https://doi.org/10.5944/educXX1.30565 DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.30565

Díaz-Barriga, A., & Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo: Una interpretación constructivista. McGraw Hill. https://bit.ly/3pYSgEq

Dubet, F. (2006). La escuela de las oportunidades: ¿Qué es una escuela justa? Gedisa. https://bit.ly/3NYF8aq

Field, A. (2013). Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics. SAGE. https://bit.ly/3O7nRMo

Flores, C., & Turra, O. (2019). Contextos socioeducativos de prácticas y sus aportes a la formación pedagógica del futuro profesorado. Educar em Revista, 35(73), 267-285. https://doi.org/10.1590/0104-4060.62381 DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.62381

Friese, S., Soratto, J., & Pires, D. (2018). Carrying Out a Computer-Aided Thematic Content Analysis with ATLAS.ti. MMG Working Paper 18-02. https://bit.ly/3Q0i3Xo

Gluz, N. (ed.) (2011). Admisión a la universidad y selectividad social: Cuando la democratización es más que un problema de ingresos. Universidad Nacional de General Sarmiento. https://bit.ly/3KbRfQe

Gómez Gómez, M., & Botero, S. (2020). Apreciación del docente para contribuir al desarrollo del pensamiento crítico. Eleuthera, 22(2), 15-30. https://doi.org/10.17151/eleu.2020.22.2.2 DOI: https://doi.org/10.17151/eleu.2020.22.2.2

Gómez Vahos, L., Muriel, L., & Londoño, D. (2019). El papel del docente para el logro de un aprendizaje significativo apoyado en las TIC. Encuentros, 17(2), 118-131. https://bit.ly/3VchsCx

Grajeda, A., & Cangahuala, S. (2019). Percepción de la motivación académica docente y rendimiento académico en estudiantes de sexto de primaria de un distrito limeño. Revista de Investigación en Psicología, 22(1), 79-94. https://bit.ly/3LAYani

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill. https://rb.gy/g98qr

INEVAL (2014). Pruebas Ser Estudiante 2013-2014. Primeros resultados nacionales. https://rb.gy/o1itz

INEVAL (2017). Pruebas Ser Estudiante 2016-2017. Primeros resultados nacionales. https://rb.gy/o1itz

INEVAL (2020). Pruebas Ser Estudiante 2018-2019. Primeros resultados nacionales. https://rb.gy/o1itz

Jiménez, V., Calaforra, P., & Martínez, A. (2022). El uso de herramientas y recursos digitales (satélites educativos digitales) como ayuda en la planificación, motivación y autorregulación del aprendizaje en educación superior. Revista de Educación Mediática y TIC, 11(1). https://bit.ly/3IcXnqA DOI: https://doi.org/10.21071/edmetic.v11i1.13638

Mabula, S. (2015). Modeling Student Performance in Mathematics Using Binary Logistic Regression at Selected Secondary Schools: A Case Study of Mtwara Municipality and Ilemela District. Journal of Education and Practice, 6(36), 96-103. https://bit.ly/44eVy5s

Martínez, A. (2021). Deserción universitaria en posgrados: Un caso de estudio de la Maestría en Diseño Urbano de una universidad pública de Bogotá [trabajo de grado]. Universidad Piloto de Colombia. https://bit.ly/42DRURS

Ministerio de Educación (2011). Acuerdo n.° 242-11. https://bit.ly/42ZwqOS

Navea, M., & Varela, M. (2019). Variables motivacionales y cognitivas predictivas del rendimiento en estudiantes universitarios de ciencias de la salud. Revista Cubana de Educación Médica Superior, 33(1). https://bit.ly/3VesabD

Ostertagová, E., Ostertag, O., & Ková?, J. (2014). Methodology and Application of the Kruskal-Wallis Test. Applied Mechanics and Materials, 611, 115-120. https://doi.org/10.4028/www.scientific.net/AMM.611.115 DOI: https://doi.org/10.4028/www.scientific.net/AMM.611.115

Procel, M., & Sánchez, D. (2019). Factores socioeconómicos que afectan el rendimiento académico de los estudiantes de nivelación de la Escuela Superior Politécnica de Chimborazo, período 2018-1S campus matriz. En R. Roig-Vila (ed.), Investigación e innovación en la enseñanza superior: Nuevos contextos, nuevas ideas (pp. 1021-1031). Octaedro. https://bit.ly/3NDzlXL

Quintar, E. (2009). La enseñanza como puente a la vida. Instituto Politécnico Nacional. https://rb.gy/izx8v

Quintero, W. (2020). La formación en la teoría del capital humano: Una crítica sobre el problema de agregación. Análisis Económico, 35(88), 239-265. https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/ae/2020v35n88/Quintero DOI: https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/ae/2020v35n88/Quintero

Rodríguez, D., & Guzmán, R. (2019). Rendimiento académico y factores sociofamiliares de riesgo: Variables personales que moderan su influencia. Perfiles Educativos, 41(164), 118-134. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.164.58925 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.164.58925

Sarmiento, J. (2017). Desarrollo del pensamiento crítico y creativo mediante estrategias interconectadas: Estrategias de aprendizaje, lectura crítica, y ABP. Gestión, Competitividad e Innovación, 5(2), 145-162. https://bit.ly/420vYj6

Serra, J. (2010). Autoeficacia y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Revista Griot, 3(2), 37-45. https://bit.ly/3rr2uxI

Tánori, J., Álvarez, A., Vera, J., & Durazo, F. (2021). Capital cultural y rendimiento académico de estudiantes normalistas en Sonora, México. Educación y Educadores, 24(1), 53-70. https://doi.org/10.5294/educ.2021.24.1.3 DOI: https://doi.org/10.5294/educ.2021.24.1.3

Tébar, L. (2017). La función mediadora de la educación. Foro Educacional, 28, 79-98. https://rb.gy/9dqty DOI: https://doi.org/10.29344/07180772.28.790

Treviño, E., Valdés, H., Castro, M., Costilla, R., Pardo, C., & Donoso, F. (2010). Factores asociados al logro cognitivo de los estudiantes de América Latina y el Caribe. UNESCO / LLECE. https://bit.ly/455SnxY

Tünnermann, C., & López, F. (coords.) (2000). La educación en el horizonte del siglo XXI. IESALC / UNESCO. https://rb.gy/y04zt

Usán, P., & Salavera, C. (2018). Motivación escolar, inteligencia emocional y rendimiento académico en estudiantes de educación secundaria obligatoria. Actualidades en Psicología, 32(125), 95-112. https://doi.org/10.15517/ap.v32i125.32123 DOI: https://doi.org/10.15517/ap.v32i125.32123

Villarruel, R., Tapia, K., & Cárdenas, J. (2020). Determinantes del rendimiento académico de la educación media en Ecuador. Revista Economía y Política, 32, 212-234. https://bit.ly/3oIOnCx

Zumárraga, M., & Cevallos, G. (2022). Autoeficacia, procrastinación y rendimiento académico en estudiantes universitarios de Ecuador. Alteridad. Revista de Educación, 17(2), 277-290. https://doi.org/10.17163/alt.v17n2.2022.08 DOI: https://doi.org/10.17163/alt.v17n2.2022.08

Published

2023-08-10

How to Cite

Verdugo Guamán, M. E. ., Cabrera Ortíz, F., Cabrera Tenecela, H. P., & Escudero Durán, M. L. (2023). Inciding Factors in the Academic Performance in First Year Students at the University of Cuenca, Ecuador. Andean Journal of Education, 6(2), 006210. https://doi.org/10.32719/26312816.2022.6.2.10
Métricas alternativas