Strategies for Reading Comprehension: A Review of Studies in Latin America
DOI:
https://doi.org/10.32719/26312816.2022.6.2.6Keywords:
learning, reading comprehension, education, Latin America, technologyAbstract
Reading comprehension is one of the most important challenges in Latin American education because a considerable number of students have difficulties in reading, analyzing and discussing academic texts. In most cases, there has been evidence of a poor application of methodological strategies by teachers in educational institutions so that students can adequately understand and synthesize the information studied throughout the academic cycles. Currently, young people read mainly out of obligation or academic commitment, since the teacher requests it as an evaluative requirement of some activity, but not as a practice of general interest that promotes understanding, deduction and later the construction of knowledge with significant learning. Therefore, the methodology of this research focused on analyzing, through a qualitative approach, twenty scientific articles stored in the Redalyc database through a systematic review, where it is intended to determine the most innovative and technological strategies such as the arborigram, paraphrasing, infographics, comics, online graphic organizers and music as an attractive element that allow teachers together with their students to achieve a correct reading comprehension and encourage young people to that they get a reading habit by taking advantage of their mobile devices.
Downloads
References
Apolo, D., García, P., Sáenz, A., Quiroz, M., & Córdova, M. (2018). Investigación sobre representaciones sociales e imaginarios sociales en universidades de posgrado de Ecuador: Una revisión sistemática. En F. Aliaga, M. Maric y C. Uribe (eds.), Imaginarios y representaciones sociales: Estado de la investigación en Iberoamérica (pp. 265-291). Universidad Santo Tomás. https://bit.ly/3MOUyPG DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvckq982.9
Buelvas, L., Zabala, C., Aguilar, H., & Roys, N. (2017). Las TIC: Estrategia para el fortalecimiento de la comprensión e interpretación textual. Encuentro, 15(2), 175-188. https://bit.ly/3L6EDLl
Cantú, D., Lera, J., & Lara, J. (2017). Uso de dispositivos móviles para favorecer la motivación durante la lectura en educación primaria. SOCIOTAM. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, 27(1), 49-69. https://bit.ly/3oigAzY
Cervantes, R., Pérez, J., & Alanís, M. (2017). Niveles de comprensión lectora. Sistema CONALEP: Caso específico del plantel n.° 172, de Ciudad Victoria, Tamaulipas, en alumnos del quinto semestre. SOCIOTAM. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, 27(2), 73-114. https://bit.ly/41rbOPa
Del Valle, V. (2016). El acto de leer: Una experiencia en educación primaria. Educere, 20(65), 91-98.
Durango, Z. (2017). Niveles de comprensión lectora en los estudiantes de la corporación Universitaria Rafael Núñez (Cartagena de Indias). Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 51, 156-174. https://bit.ly/3UOr2vq
Franco, M., Cárdenas, R., & Santrich, E. (2016). Factores asociados a la comprensión lectora en estudiantes de noveno grado de Barranquilla. Psicogente, 19(36), 296-310. https://bit.ly/43vNsp0
González, I. (2021). Influencia de las TIC en el rendimiento escolar de estudiantes vulnerables. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 351-363. https://bit.ly/3okdCer DOI: https://doi.org/10.5944/ried.24.1.27960
González, L. (2019). La comprensión lectora y su importancia para estudiantes de la Universidad Mundo Maya, campus Campeche. Revista Electrónica Gestión de las Personas y Tecnología, 12(36), 33-40. https://bit.ly/3GNmpMh
Herrada, G., & Herrada, R. (2017). Análisis del proceso de comprensión lectora de los estudiantes desde el modelo construcción-integración. Perfiles Educativos, 39(157), 181-197. https://bit.ly/41ttNUS DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2017.157.58448
Loayza, E. (2021). El arborigrama: Estrategia didáctica de comprensión lectora de textos narrativos. Investigación Valdizana, 15(2), 89-100. https://bit.ly/3UJBIeP DOI: https://doi.org/10.33554/riv.15.2.1005
Márquez, A. (2017). Sobre lectura, hábito lector y sistema educativo. Perfiles Educativos, 39(155), 3-18. DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2017.155.58100
Núñez, K., Medina, J., & González, J. (2019). Impacto de las habilidades de comprensión lectora en el aprendizaje escolar: Un estudio realizado en una comuna de la región metropolitana, Chile. Revista Electrónica Educare, 23(2), 28-49. DOI: https://doi.org/10.15359/ree.23-2.2
Peña, K., Ponce, A., Montecinos, D., Torres, D., Catalán, P., & Villagra, C. (2021). Comprensión de textos escritos a través del trabajo colaborativo en la educación básica. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 20(43), 455-475. https://bit.ly/3KGUEGg DOI: https://doi.org/10.21703/rexe.20212043pena24
Pernía, H., & Méndez, G. (2018). Estrategias de comprensión lectora: Experiencia en educación primaria. Educere, 22(71), 107-115.
Rodríguez, G., & Cortés, J. (2021). Mediación tecnológica en el fomento de la lectura y la escritura en adolescentes. Sinéctica, 56. https://bit.ly/3GOLaaJ DOI: https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2021)0056-005
Sánchez, A., & Murillo, A. (2021). Enfoques metodológicos en la investigación histórica: Cuantitativa, cualitativa y comparativa. Debates por la Historia, 9(2), 147-181. https://bit.ly/3MOYbVO DOI: https://doi.org/10.54167/debates-por-la-historia.v9i2.792
Serrano, M., Vidal, G., & Ferrer, A. (2017). Decisiones estratégicas de lectura y rendimiento en tareas de competencia lectora similares a PISA. Educación XX1, 20(2), 279-297. https://bit.ly/40gv299 DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.19042
Toala, U., Yépez, S., & Vergara, E. (2018). La comprensión lectora y sus estrategias para el desarrollo de destrezas en los estudiantes: Un estudio de caso. Luz, 17(4), 120-125. https://bit.ly/3L20Zxn
Vidal, D., & Manríquez, L. (2016). El docente como mediador de la comprensión lectora en universitarios. Revista de la Educación Superior, 45(177), 95-118. https://bit.ly/3mIeOI8 DOI: https://doi.org/10.1016/j.resu.2016.01.009
Viramontes, E., Morales, L., & Delgado, M. (2016). La comprensión lectora: Una evaluación clínica y cuantitativa. Ra Ximhai, 12(6), 71-89. https://bit.ly/3MNslZq DOI: https://doi.org/10.35197/rx.12.01.e3.2016.03.ev
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Angie Armijos Uzho, Carmen Paucar Guayara, Jesús Quintero Barberi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.