The role of women in teaching spaces and management positions in higher education institutions: Case study of the Central University of Ecuador (2010-2020)
DOI:
https://doi.org/10.32719/26312816.2022.5.2.6Keywords:
gender equity, university teachers, university directives, gender parityAbstract
The social configuration and the legal system have limited the presence of women in the teaching and management staff of the Central University of Ecuador from the 2010-2010 academic period until the 2019-2020 academic period. On the other hand, the social-feminist movements and women’s collectives have raised theses claiming the right of women to participate and be part of educational spaces under conditions of equality and non-discrimination. This work objective was to investigate why the number of women at the Central University of Ecuador has increased. The methodology used was the quali-quantitative approach that allowed statistical data analysis from twenty academic periods of the Faculties of Medical Sciences, Engineering and Applied Sciences, Jurisprudence, Political and Social Sciences, and Philosophy.
Downloads
References
Bareiro, L., & Torres, I. (2009). El camino hacia la paridad: Evaluación de las cuotas de participación política de las mujeres en América Latina. Revista de Derecho Electoral del Tribunal Supremo de Elecciones, 7, 1-23. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3654973.pdf
CEPAL (2007). Consenso de Quito. CEPAL. 9 de agosto. https://www.cepal.org/sites/default/files/events/files/consensodequito.pdf
CEPAL (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: Una oportunidad para América Latina y el Caribe. CEPAL. https://bit.ly/2UtPJwT
CEPAL (2022). Leyes de cuotas y paridad. CEPAL. Accedido 12 de junio. https://oig.cepal.org/es/laws/3/country/ecuador-12
Finol, T., & Nava, H. (2001). Procesos y productos en la investigación documental. Universidad del Zulia. https://oig.cepal.org/es/laws/3/country/ecuador-12
Gobierno del Ecuador (1997). Ley de Amparo Laboral de la Mujer. Registro Oficial 124, 6 de febrero. https://bit.ly/3QZ7HFz
Gobierno del Ecuador (2000). Reglamento a la Ley de Elecciones. Registro Oficial 39, Suplemento, 20 de marzo. https://oig.cepal.org/sites/default/files/2000_regleyelecc_ecu.pdf
Gobierno del Ecuador (2008). Constitución de la República del Ecuador. Registro Oficial 449, 20 de octubre de 2008. https://bit.ly/3Qf8Kk9
Gobierno del Ecuador (2009). Ley Orgánica Electoral, Código de la Democracia. Registro Oficial 578, Suplemento, 27 de abril. https://bit.ly/3MKwJEM
Gobierno del Ecuador (2018). Ley Orgánica Reformatoria a Ley Orgánica de Educación Superior. Registro Oficial 297, Suplemento, 2 de agosto. https://bit.ly/3aSmlxu
Hernández-Sampieri, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill. https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf
Kriesi, H. (1999). La estructura organizacional de los nuevos movimientos sociales en su contexto político. En D. McAdam, J. McCarthy y M. Zald (coords.), Movimientos sociales, perspectivas comparadas: Oportunidades políticas, estructuras de movilización y marcos interpretativos culturales (pp. 221-261). Istmo. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1010309
OEA (1969). Convención Americana sobre Derechos Humanos (Pacto de San José). https://bit.ly/3HdT0tK
ONU (1948). Declaración Universal de Derechos Humanos. https://bit.ly/3xeZ5Bn
ONU (1954). Convención sobre los Derechos Políticos de la Mujer. https://bit.ly/34929o2
ONU (1976). Pacto Internacional de Derechos Civiles y Políticos. https://bit.ly/3xAJBt4
ONU (1993). Conferencia Mundial de Derechos Humanos, Viena, 1993. https://bit.ly/3tpASrb
ONU (2022). Convención sobre la Eliminación de Todas las Formas de Discriminación contra la Mujer. Oficina del Alto Comisionado de las Naciones Unidas para los Derechos Humanos. Accedido 8 de junio. https://bit.ly/3o7ZIZO
ONU Mujeres (2014). Declaración y Plataforma de Acción de Beijing: Declaración política y documentos resultados de Beijing+5. ONU Mujeres. https://bit.ly/34LFjmC
Tamayo y Tamayo, M. (2003). El proceso de la investigación científica. Limusa. https://bit.ly/3yC170z
UCE (2010). Plan de Desarrollo Institucional 2010-2014. Editorial Universitaria. https://bit.ly/3R6qU8j
UCE (2015). Plan de mejoras de la Universidad Central del Ecuador 2014-2016: Estrategias para mejorar la calidad académica, investigativa y de gestión. Editorial Universitaria.
UCE (2022). Sistema Integral de Información Universitaria. Universidad Central del Ecuador. Accedido 12 de junio. https://reportes.uce.edu.ec/Docentes/Docentes.aspx
UNESCO (2014). Indicadores UNESCO de cultura para el desarrollo. UNESCO. https://bit.ly/3AkBP8c
Villagómez, G. (2016). ¿Quién toma las decisiones?: Relaciones de género y puestos de toma de decisión en la Universidad Central del Ecuador [Tesis de maestría]. Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, Quito, Ecuador.Acar-Erdol, T., & Yildizh, H. (2018). Classroom Assessment Practices of Teachers in Turkey. International Journal of Instruction, 11(3), 587-602. https://doi.org/10.12973/iji.2018.11340a
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Lizbeth Gisselle Ponce Tituaña
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.