Influence of the pandemic on children’s play and interaction in early childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/26312816.2022.5.2.1

Keywords:

preschool, interactions, play, learning, socialization, pandemic

Abstract

As a result of the pandemic caused by Covid-19, schools were closed in Peru and the possibilities of experiential learning and socialization in children were reduced. This research investigates the perceptions of preschool teachers about this problem, from a qualitative approach and through a questionnaire carried out to 54 participants of two Local Educational Management Units of Lima Provinces. Considering that at preschool children learn through play, observation, free exploration and interactions with their peers, the results show that by limiting these activities to distance education, children’s learning and socialization has been affected, as well as their progression in different areas of development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Irene Elvira Castillo Miyasaki, Pontificia Universidad Católica del Perú. Lima, Perú.

Master in Psychopedagogy from the Andrés Bello University of Chile and Bachelor of Education from Unifé, specializing in Coaching and Mentoring, from Centrum PUCP. TC Professor at the PUCP Faculty of Education, Thesis advisor in the Master of Management in Policies and Programs for Early Childhood Development at PUCP, supervisor of pre-professional practices and undergraduate thesis advisor, professor of Psychomotor Education and Mathematics Logical Thinking Initiation, among other subjects. Solid experience in teacher training and educational research, in Peru and Europe. Publication of international books on early childhood. Recognized trajectory in leadership, management, and direction of Educational Institutions.

Carmen María Sandoval Figueroa, Pontificia Universidad Católica del Perú. Lima, Perú.

TC Teacher and Director of the Initial Education Career (PUCP). She coordinated the Study Diploma in Innovative Pedagogical Strategies in Initial Education at CISE PUCP. In addition, she worked as a specialist in continuing education in communication and language in early childhood, school libraries, reading mediation, inclusion, TEA, and educational research. She has a specialization in reading mediation from the CAEU/OEI/Universidad del Nordeste (Argentina, 2017), a Specialization Diploma in Autism and Asperger (CPAL, 2018), and an Advanced Specialization Diploma in Intervention (CPAL, 2019). She is currently doing a Doctorate in Educational Sciences on reading mediation in early childhood in the school context.

References

Álvarez, J. L., & Jurgenson, G. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa: Fundamentos y metodología. Paidós. https://bit.ly/386bPRR

Andrade, A., & Guerrero, L. (2021). Aprendo en Casa: Balance y recomendaciones. Grupo de Análisis para el Desarrollo (GRADE). https://bit.ly/3ErtqA2

Ausubel, D. (1976). Psicología educativa: Un punto de vista cognoscitivo. Trillas. https://bit.ly/3940Sks

Ausubel, D. (2002). Adquisición y retención del conocimiento: Una perspectiva cognitiva. Paidós. https://bit.ly/3uUNtUa

Balcázar, P., González, N., Gurrola, G., & Moysén, A. (2013). Investigación cualitativa. Universidad Autónoma del Estado de México (UAEM). https://bit.ly/3EsVUct

Banco Mundial (2020). COVID-19: Impacto en la educación y respuestas de política pública. Banco Mundial. https://bit.ly/3L0d6bM

Bustamante, R. (2020). Educación en cuarentena: Cuando la emergencia se vuelve permanente. GRADE. https://bit.ly/3xILu7g

CEPAL, & UNESCO (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. CEPAL. https://bit.ly/3rxeDOW

Cifuentes, J. (2020). Consecuencias en los niños del cierre de escuelas por COVID-19: El papel del gobierno, profesores y padres. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3e). https://bit.ly/3L0dRBE

Factorovich, M. (2021). Pensando en los reencuentros: Criterios y miradas que importan. En J. Quesada (coord.), Primera infancia: Impacto emocional en la pandemia (pp. 39-44). UNICEF. https://uni.cf/389Tt2I

Figueroa, I. (2021). La experiencia de aprendizaje mediado en la educación parvularia: Criterios para el enriquecimiento de las interacciones pedagógicas. Infancia, Educación y Aprendizaje (IEYA), 7(1), 107-131. https://bit.ly/3OnBXZq

Guerrero, G. (2021). Midiendo el impacto de la COVID-19 en los niños y niñas menores de seis años en América Latina y el Caribe. UNICEF. https://uni.cf/3vs5pol

Hernández Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill. https://bit.ly/3OqhmDK

MINEDU (2017). Programa curricular de educación inicial 2016. MINEDU. https://bit.ly/37thVfh

MINEDU (2020). Resolución Viceministerial n.° 088-2020-MINEDU. https://bit.ly/3L0C4rz

MINEDU (2021a). Resolución Viceministerial n.° 211-2021-MINEDU. https://bit.ly/3rEWFu2

MINEDU (2021b). ¿Qué es Aprendo en Casa y cómo funciona? MINEDU. https://bit.ly/3xFBBaC

Muñoz, M., & Almonacid, A. (2015). Cognición, juego y aprendizaje: Una propuesta para el aula de la primera infancia. Infancia, Educación y Aprendizaje (IEYA), 1(1), 162-177. https://bit.ly/384Flrt

OMS (2022). Brote de enfermedad por coronavirus (COVID-19). Organización Mundial de la Salud. Accedido 19 de abril. https://bit.ly/3ErImhB

Ortiz, B. (2021). Regina Moromizato: “Les hemos quitado a los niños su espacio de desarrollo”. El Comercio. 15 de febrero. https://bit.ly/3MgSVqp

Panez, R. (2004). El lenguaje silencioso de los niños: Un estudio peruano sobre los derechos del niño desde su producción creativa. Panez y Silva Ediciones. https://bit.ly/3Ev3ljx

Prinsloo, M. (2004) Literacy is Child’s Play: Making Sense in Khwezi Park. Language and Education, 18(4), 291-304. https://doi.org/10.1080/09500780408666882

Quesada, J. (coord.). Primera infancia: Impacto emocional en la pandemia. UNICEF. https://uni.cf/389Tt2I

Schonhaut, L., Aguirre, R., & Lara, C. (2021). Estrés y aislamiento: Desafíos para la protección de la salud infantil en tiempos de pandemia. Andes Pediátrica, 92(2), 169-171. http://dx.doi.org/10.32641/andespediatr.v92i2.3594

Tafur, R. (2020). El método de encuesta. En A. Sánchez (coord.), Los métodos de investigación para la elaboración de las tesis de maestría en educación (pp. 51-60). Pontificia Universidad Católica del Perú. https://bit.ly/381wNkX

UNICEF (2006). Convención sobre los Derechos del Niño. UNICEF. https://bit.ly/3MyDFWb

Vargas, C., Lamas, P., & Sandoval, C. (2021). El propósito bienestar socioemocional del Proyecto Educativo Nacional al 2036. En F. Revilla y L. Sime (eds.), Perspectivas y reflexiones sobre el Proyecto Educativo Nacional al 2036 (pp. 49-57). Pontificia Universidad Católica del Perú. https://bit.ly/3ExDiIC

Published

2022-05-11

How to Cite

Castillo Miyasaki, I. E., & Sandoval Figueroa, C. M. (2022). Influence of the pandemic on children’s play and interaction in early childhood education. Andean Journal of Education, 5(2), 000521. https://doi.org/10.32719/26312816.2022.5.2.1
Métricas alternativas