Influence of the pandemic on children’s play and interaction in early childhood education
DOI:
https://doi.org/10.32719/26312816.2022.5.2.1Keywords:
preschool, interactions, play, learning, socialization, pandemicAbstract
As a result of the pandemic caused by Covid-19, schools were closed in Peru and the possibilities of experiential learning and socialization in children were reduced. This research investigates the perceptions of preschool teachers about this problem, from a qualitative approach and through a questionnaire carried out to 54 participants of two Local Educational Management Units of Lima Provinces. Considering that at preschool children learn through play, observation, free exploration and interactions with their peers, the results show that by limiting these activities to distance education, children’s learning and socialization has been affected, as well as their progression in different areas of development.
Downloads
References
Álvarez, J. L., & Jurgenson, G. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa: Fundamentos y metodología. Paidós. https://bit.ly/386bPRR
Andrade, A., & Guerrero, L. (2021). Aprendo en Casa: Balance y recomendaciones. Grupo de Análisis para el Desarrollo (GRADE). https://bit.ly/3ErtqA2
Ausubel, D. (1976). Psicología educativa: Un punto de vista cognoscitivo. Trillas. https://bit.ly/3940Sks
Ausubel, D. (2002). Adquisición y retención del conocimiento: Una perspectiva cognitiva. Paidós. https://bit.ly/3uUNtUa
Balcázar, P., González, N., Gurrola, G., & Moysén, A. (2013). Investigación cualitativa. Universidad Autónoma del Estado de México (UAEM). https://bit.ly/3EsVUct
Banco Mundial (2020). COVID-19: Impacto en la educación y respuestas de política pública. Banco Mundial. https://bit.ly/3L0d6bM
Bustamante, R. (2020). Educación en cuarentena: Cuando la emergencia se vuelve permanente. GRADE. https://bit.ly/3xILu7g
CEPAL, & UNESCO (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. CEPAL. https://bit.ly/3rxeDOW
Cifuentes, J. (2020). Consecuencias en los niños del cierre de escuelas por COVID-19: El papel del gobierno, profesores y padres. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3e). https://bit.ly/3L0dRBE
Factorovich, M. (2021). Pensando en los reencuentros: Criterios y miradas que importan. En J. Quesada (coord.), Primera infancia: Impacto emocional en la pandemia (pp. 39-44). UNICEF. https://uni.cf/389Tt2I
Figueroa, I. (2021). La experiencia de aprendizaje mediado en la educación parvularia: Criterios para el enriquecimiento de las interacciones pedagógicas. Infancia, Educación y Aprendizaje (IEYA), 7(1), 107-131. https://bit.ly/3OnBXZq
Guerrero, G. (2021). Midiendo el impacto de la COVID-19 en los niños y niñas menores de seis años en América Latina y el Caribe. UNICEF. https://uni.cf/3vs5pol
Hernández Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill. https://bit.ly/3OqhmDK
MINEDU (2017). Programa curricular de educación inicial 2016. MINEDU. https://bit.ly/37thVfh
MINEDU (2020). Resolución Viceministerial n.° 088-2020-MINEDU. https://bit.ly/3L0C4rz
MINEDU (2021a). Resolución Viceministerial n.° 211-2021-MINEDU. https://bit.ly/3rEWFu2
MINEDU (2021b). ¿Qué es Aprendo en Casa y cómo funciona? MINEDU. https://bit.ly/3xFBBaC
Muñoz, M., & Almonacid, A. (2015). Cognición, juego y aprendizaje: Una propuesta para el aula de la primera infancia. Infancia, Educación y Aprendizaje (IEYA), 1(1), 162-177. https://bit.ly/384Flrt
OMS (2022). Brote de enfermedad por coronavirus (COVID-19). Organización Mundial de la Salud. Accedido 19 de abril. https://bit.ly/3ErImhB
Ortiz, B. (2021). Regina Moromizato: “Les hemos quitado a los niños su espacio de desarrollo”. El Comercio. 15 de febrero. https://bit.ly/3MgSVqp
Panez, R. (2004). El lenguaje silencioso de los niños: Un estudio peruano sobre los derechos del niño desde su producción creativa. Panez y Silva Ediciones. https://bit.ly/3Ev3ljx
Prinsloo, M. (2004) Literacy is Child’s Play: Making Sense in Khwezi Park. Language and Education, 18(4), 291-304. https://doi.org/10.1080/09500780408666882
Quesada, J. (coord.). Primera infancia: Impacto emocional en la pandemia. UNICEF. https://uni.cf/389Tt2I
Schonhaut, L., Aguirre, R., & Lara, C. (2021). Estrés y aislamiento: Desafíos para la protección de la salud infantil en tiempos de pandemia. Andes Pediátrica, 92(2), 169-171. http://dx.doi.org/10.32641/andespediatr.v92i2.3594
Tafur, R. (2020). El método de encuesta. En A. Sánchez (coord.), Los métodos de investigación para la elaboración de las tesis de maestría en educación (pp. 51-60). Pontificia Universidad Católica del Perú. https://bit.ly/381wNkX
UNICEF (2006). Convención sobre los Derechos del Niño. UNICEF. https://bit.ly/3MyDFWb
Vargas, C., Lamas, P., & Sandoval, C. (2021). El propósito bienestar socioemocional del Proyecto Educativo Nacional al 2036. En F. Revilla y L. Sime (eds.), Perspectivas y reflexiones sobre el Proyecto Educativo Nacional al 2036 (pp. 49-57). Pontificia Universidad Católica del Perú. https://bit.ly/3ExDiIC
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Irene Elvira Castillo Miyasaki, Carmen María Sandoval Figueroa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.