Blog experience as a didactic resource in the Introduction to Newtonian Physics
DOI:
https://doi.org/10.32719/26312816.2022.5.2.2Keywords:
blog, digital competence, experience, active learning, new technologiesAbstract
This research has verified the use of technologies in an educational environment assisted by blog, which institutes the management and appropriation of digital tools in teaching skills, with a qualitative research methodology, supported and executed through an interview for teachers and students. Evaluating the blog experience during an Introduction to Newtonian Physics module for high school students, generated an analytical extension towards the different educational settings. Therefore, the investigative scope supports the use of digital resources for the unification of theoretical and practical components; mediated by digital tools and / or simulations. In summary, this didactic resource incorporated guidelines on active learning into teacher instruction, emphasizing the potentialization of digital skills.
Downloads
References
Alberich, A., & Castillo, R. del (2011). De la libreta al blog: Una experiencia de trabajo interdisciplinario en el aula a través de las TIC. Aula de Innovación Educativa, 206, 24-29. https://bit.ly/3vkl8al
Antolín, L., Molina, J., Villamón, M., Devís, J., & Pérez, V. (2011). Uso de blogs en Ciencias de la Actividad Física y el Deporte. @tic. Revista d’ Innovació Educativa, 7, 12-18. https://bit.ly/3rQ0kFr
Aparicio, J. (2010). El weblog como herramienta de aprendizaje y trabajo en la enseñanza secundaria: Análisis de sus resultados como experiencia pedagógica. Revista Iberoamericana de Educación, 53(4), 1-11. https://bit.ly/3EJIyJ3
Aparicio, W., & Aparicio, O. (2020). Innovación educativa y uso de las TIC [inédito]. https://bit.ly/3LbvK0l
Barbosa, L. H. (2021). Superación de dificultades en el aprendizaje de la ecuación de Bernou-lli con experimentos discrepantes. Enseñanza de las Ciencias, 39(2), 143-162. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3237
Bates, T. (2009). Promesas y mitos del aprendizaje virtual en la educación post-secundaria. En M. Castells (coord.), La sociedad red: Una visión global (pp. 335-359). Madrid: Alianza Editorial. https://bit.ly/3Ovo5MC
Brites, M. J. (2020). Digital and School Journalism Approaches at School. Icono14, 18(2), 35-57. https://bit.ly/39efs97
Calle, R. (2017). Uso de las TIC en el aprendizaje de las leyes de Newton, propuesta: Blog didáctico educativo [Tesis de pregrado]. Universidad de Guayaquil, Guayaquil, Ecuador. https://bit.ly/3vbf8R5
Capllonch, M. (2005). Las tecnologías de la información y la comunicación en la educación física de primaria: Estudio sobre sus posibilidades educativas [Tesis doctoral]. Universidad de Barcelona, Barcelona, España. https://bit.ly/3vHaQjb
Carbonell, J. (2006). La aventura de innovar: El cambio en la escuela. Madrid: Morata. https://bit.ly/3k5Wx2z
Casillas, M., Ramírez, A., & Morales, C. (2020). Los saberes digitales de los bachilleres del siglo XXI. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 25(85), 317-350. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662020000200317
Chaumba, J. (2015). Using Blogs to Stimulate Reflective Thinking in a Human Behavior Course. Social Work Education: The International Journal, 34(4), 377-390. https://bit.ly/37zIP5n
Chávez, M. (2019). Tecnología de información y comunicación (TICS): Conceptos, clasificación, evolución, efectos de las TICS, ventajas y desventajas, comunidades virtuales, impacto y evolución de servicios. Aplicaciones [Monografía de pregrado]. Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, Lima, Perú. https://repositorio.une.edu.pe/handle/20.500.14039/3374
Coutinho, C. (2007). Cooperative Learning in Higher Education Using Weblogs: A Study with Undergraduate Students of Education in Portugal. En World Multi-Conference on Systemics, Cybernetic and Informatics (WMSCI), Orlando, USA, 2007. Vol. 1 (pp. 60-64). International Institute of Informatics and Systemics. https://bit.ly/3OB6sv1
Duart, J. (2011). La red en los procesos de enseñanza de la universidad. Comunicar, 37, 10-13. https://doi.org/10.3916/C37-2011-02-00
Escudero, M., Escudero, R., Dapía, M., & Cid, M. (2014). Uso de un edublog participativo en la materia de Ciencias para el Mundo Contemporáneo. Alambique: Didáctica de las Ciencias Experimentales, 76, 45-54. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4672709
Fernández, M., & Postigo, A. Y. (2020). La situación de la investigación cualitativa en educación: ¿Nueva guerra de paradigmas? Márgenes, 1 (1), 45-68. https://revistas.uma.es/index.php/mgn/article/view/7396/7053
Gil, C. (2020). Los paradigmas en la educación: El aprendizaje cognitivo. UNO Sapiens. Boletín Científico de la Escuela Preparatoria n.° 1, 4, 19-22. https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/prepa1/article/view/5123/6592
Guerrero, J., Vite, H., & Feijoo, J. (2020). Uso de la tecnología de información y comunicación y las tecnologías de aprendizaje y conocimiento en tiempos de COVID-19 en la educación superior. Conrado, 16(77), 338-345. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1605/1588
Gutiérrez, M. (2018). Estilos de aprendizaje, estrategias para enseñar: Su relación con el desarrollo emocional y “aprender a aprender”. Tendencias Pedagógicas, 31, 83-96. https://doi.org/10.15366/tp2018.31.004
Hattie, J. (2017). “Aprendizaje visible” para profesores: Maximizando el impacto en el aprendizaje. Madrid: Paraninfo.
Hazarika, M. (2020). Impact of modern technology in the field of education. International Journal of Advanced Science and Technology, 29(9s), 5065–5068. http://sersc.org/journals/index.php/IJAST/article/view/17793
Hernández, C., Gamboa, A., & Ayala, E. (2014). Competencias TIC para los docentes de educación superior. Ponencia presentada en el Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación, Buenos Aires, 12-14 de noviembre. https://bit.ly/3EGhn1U
Hernández Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill. https://bit.ly/3k6ptXZ
Hew, K., & Cheung, W. (2013). Use of Web 2.0 Technologies in K-12 and Higher Education: The Search for Evidence-Based Practice. Educational Research Review, 9, 47-64. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2012.08.001
Luján, I. (2016). Recursos didácticos del Ministerio de Educación. Universidad de Valencia. 23 de junio. https://bit.ly/3EGxUmi
Medina, H., Lagunes, A., & Guerra, M. (2020). ¿Qué aportan las tecnologías de la información y comunicación en la enseñanza de las ciencias? Revista Digital Universitaria (REDU), 21(3). https://bit.ly/3Ka2ki8
Molina Alventosa, J. P., Valencia Peris, A., & Suárez Guerrero, C. (2016). Percepción de los estudiantes de una experiencia de uso didáctico de blog docente en Educación Superior. Educación XX1, 2016, vol. 19, num. 1, p. 91-113. http://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2020.v21n3.a9
Montolío, M. (2010). Un cuaderno virtual para Ciencias Sociales. Didáctica, Innovación y Multimedia, 17, 1-14. https://bit.ly/3EL0fI5
Morales, M. (2020). TPACK para integrar efectivamente las TIC en educación: Un modelo teórico para la formación docente. Revista Electrónica de Conocimientos, Saberes y Prácticas, 3(1), 133-148. https://doi.org/10.5377/recsp.v3i1.979
Nadal, F. (2012). Noticiesdeldia: Un blog sobre economía de alumnado de bachillerato. Aula de Innovación Educativa, 216, 49-53. https://redined.mecd.gob.es/xmlui/handle/11162/87676
Padilla, M., & Mullo, E. (2020). Las tecnologías de la información y la comunicación a través de la educación superior: Su incorporación en las investigaciones turísticas. Universidad y Sociedad, 12(2), 281-286. https://doi.org/10.5944/educxx1.15579
Plaza, S., Véliz, V., & Mendoza, K. (2020). Caracterización de las TIC durante el proceso de enseñanza-aprendizaje. Polo del Conocimiento, 5(1), 759-779. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/2014/4010#
Saldaña, Y., Ruiz, F., Nahuat, J., Gaona, L., & Castillo, M. (2017). Knowledge Systematization of the Case Study Method to Research the Family Business. Revista Global de Negocios, 5(1), 53-64. https://ideas.repec.org/a/ibf/rgnego/v5y2017i1p53-64.html
Sing, J., & Hew, K. (2010). The Use of Weblogs in Higher Education Settings: A Review of Empirical Research. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2010.01.001
Sosa, M., & Valverde, J. (2020). Perfiles docentes en el contexto de la transformación digital de la escuela. Bordón, 72(1), 151-173. https://doi.org/10.13042/Bordon.2020.72965
Suárez, Y. (2017). Uso educativo del blog en la enseñanza de la Matemática. Educ@ción en Contexto, 3(6), 64-82. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6296693
Torres, V. (2009). ¿Por qué las bitácoras electrónicas (blogs) se usan poco para estudiar ciencias físico‐matemáticas? Edutec, 29. https://bit.ly/3EGzVPv
Valarezo, J., & Santos, O. (2019). Las tecnologías del aprendizaje y el conocimiento en la formación docente. Conrado, 15(68), 180-186. https://bit.ly/3vEt2dh
Wang, S. K., & Hsua, H. Y. (2008). Reflections on Using Blogs to Expand In-class Discussion. TechTrends, 52(3), 81-85. https://bit.ly/3OCxvpx
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Rafael Norberto Calle Chumo, Aaron Sebastian Gallegos Peredo, Mario Alejandro Caisaguano Murillo, Diego Alejandro Calle Chumo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.