Remote teaching and social networks: strategies and challenges to create learning communities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/26312816.2021.4.1.5

Keywords:

Social networks, Learning communities, Open education, Microlearning, Remote teaching

Abstract

The recent coronavirus outbreak transformed learning processes, bringing them emergingly into virtuality and forcing educational institutions to develop strategies for moving towards remote education. The Social Web facilitated the technological transition and with the support of virtual learning communities made more flexible teaching environments and create different ways of interaction to reach academic goals. This essay, through document review, introduces guidelines for turning Social Networks into learning communities. Also propose the main benefits and disadvantages of Social Networks use in learning processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

David Alejandro Salas Bustos, Universidad de las Américas. Quito, Ecuador

Master in Cultural Studies from the Universidad Andina Simón Bolívar (UASB) and a degree in Communication with a major in journalism for the press, radio, and television from the Pontificia Universidad Católica del Ecuador (PUCE). Face-to-face and virtual teacher at the Universidad de las Américas (UDLA) and Universidad Andina Simón Bolívar. Tutor and facilitator of face-to-face, open, and virtual courses. Experience in areas of communication and social projects in public institutions, publishing houses, and Non-Governmental Organizations. Academic research trajectory developed in visual studies linked to environmental issues, social networks applied to education, and the formation of virtual learning communities. Mountaineer and amateur photographer.

References

Abuín, N. (2009). Las redes sociales como herramienta educativa en el ámbito universitario. RELADA-Revista Electrónica de ADA-Madrid, 3(3), 199-205.

Acuña Sossa, M., Gil Rendón, M. E., & Sandoval Poveda, A. M. (2016). Buenas prácticas para la selección de recursos educativos abiertos: experiencias del MOOC innovación educativa con REA. Actualidades Investigativas en Educación, 16(2), 47-73.

Aparici, R., & Osuna Acedo, S. (2013). La Cultura de la Participación. Revista Mediterránea de Comunicación, 4 (2), 137-148. doi:10.14198/MEDCOM2013.4.2.07

Bermeo, F., Hernandez J. S., & Tobon S. (2016). Análisis documental de V heurística mediante la cartografía conceptual. Ra Ximhai, 12(6), 103-121.

Bonwell, C., & Eison, J. (1991). Active learning: Creating excitement in the classroom. ASHE-ERIC Higher Education Report, n.º 1. Washington, D.C.: The George Washington University.

Buxarrais, M. R. (2016). Redes sociales y educación. Education in the Knowledge Society, 17(2), 15-20.

Cabero-Almenara, J., Marín-Díaz, V., & Llorente-Cejudo, M.C. (2012). Desarrollar la competencia digital. Sevilla: Eduforma.

Cabero-Almenara, J. (2006). Comunidades virtuales para el aprendizaje. Su utilización en la enseñanza. Edutec, 20, 1-34. doi:10.21556/edutec.2006.20.510

Conner, M.L. (2013). Introduction to Informal Learning. MarciaConner.

Freire, P. (2010). Pedagogía del compromiso. América Latina y Educación Popular. Barcelona: Hipatia Editorial.

García-Martín, J., & García-Sánchez, J. N. (2013). Patterns of Web 2.0 tool use among young Spanish people. Computers & Education, 67, 105-120. doi:10.1016/j.compedu.2013.03.003

Gómez, M., Roses, S., & Farías, P. (2012). El uso académico de las redes sociales en universitarios. Comunicar, Revista Científica de Comunicación y Educación, 19(38), 131-138. doi:10.3916/C38-2012-03-04

Hertel, G. (2002). Managing virtual teams based on models from social psychology: The VIST model. En E. H. Witte (cd.), Sozialpsychologie wirtschaftlicher Prozesse, 172-202. Lengerich: Pabst Publishers.

Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review.

Keyser, M. W. (2000). Active learning and cooperative learning: Understanding the difference and using both styles effectively. Research Strategies, 17(1), 35-40.

Lamí Rodríguez del Rey, L. E., Rodríguez del Rey Rodríguez, M. E., & Pérez Fleites, M. G. (2016). Las comunidades virtuales de aprendizaje: sus orígenes. Universidad y Sociedad, 8 (4). pp. 93-101.

Lorenzo-Romero, C. , & Buendía-Navarro, M. M. (2016). Uso de la web social en enseñanzas medias. Interciencia, 41(3), 198-203.

Mortera, F., Salazar, A., & Rodríguez, J. (2012). Metodología de búsqueda y adopción de recursos educativos. En M. S. Ramírez y J. V. Burgos (coords.), Movimiento educativo abierto: Acceso, colaboración y movilización de recursos educativos abiertos, 65-71.

Nelso, A. (Octubre de 2001). Identidad y responsabilidad en la sociedad de la información. En III Congreso: Católicos y Vida Pública. Retos de la nueva sociedad de la información. Fundación Universitaria San Pablo-CEU. Madrid.

OCDE. (2007). Giving Knowledge for Free. The Emergence of Open Educational Resources. París: Centre for Educational Research and Innovation (CERI).

OMS. (11 de marzo de 2020). WHO Director General’s opening remarks at the media briefing on COVID-19-11 March 2020. WHO.

Prato, L., & Villoria, L. (2010). Aplicaciones Web 2.0: Redes Sociales. Córdoba: Editorial Universitaria de Villa María.

Pinto Molina, M. (1989). Introducción al análisis documental y sus niveles: el análisis de contenido. Boletín de la ANABAD, 39(2), 323-342.

Przybylski, A. K., Murayama, K., DeHaan, C. R., & Gladwell, V. (2013). Motivational, emotional, and behavioral correlates of fear of missing out. Computers in Human Behavior, 29(4), 1841-1848. doi:10.1016/j.chb.2013.02.014

Rheingold, H. (1993). The virtual Community. Homesteading on the Electronic Frontier. New York, U.S.: Perseus Book.

Roig-Vila, R. (2011). Redes sociales educativas: propuestas para la intervención en el aula. En J. Martínez Sánchez y I. M. Solano Fernández (coords.), Comunicación y relaciones sociales de los jóvenes en la red ,137-152. Valencia: Editorial Marfil.

Sáez, E. (2006). Ensayo de una metodología de estudio de las comunidades virtuales. Castellón: Universidad Jaume I.

Schäfer, M. T., & Kranzlmüller, P. (2007). RTFM! Teach Yourself Culture in Open Source Software Projects. En T. Hug (ed.), Didactics of Microlearning. Concepts, Discourses and Examples, 324-340. New York: Waxmann.

Shin, DH., & Kim, WY. (2008). Applying the technology acceptance model and flow theory to cyworld user behavior: Implication of the Web2.0 user acceptance. Cyberpsychol. Behav., 11, 378-382. doi:10.1089/cpb.2007.0117

Stürmer, M. (2005). Open Source Community Building [Tesis de licenciatura]. Facultad de Economía y Ciencias Sociales, Universidad de Berna.

Trabaldo, S., Mendizábal, V., & González Rozada, M. (Octubre-noviembre de 2017). Microlearning: experiencias reales de aprendizaje personalizado, rápido y ubicuo. En IV Jornadas de TIC e Innovación en el Aula, Universidad Nacional de la Plata, Argentina.

UNESCO. (22 de junio de 2012). Declaración de París sobre los REA. Congreso Mundial sobre los Recursos Educativos Abiertos (REA), París.

Valverde Berrocoso, J. (2015). El movimiento de ’educación abierta’ y la ’universidad expandida’. Tendencias Pedagógicas, 16, 157-180.

Vázquez Martínez, A. I., & Cabero-Almenara, J. (2015). Las redes sociales aplicadas a la formación. Revista Complutense de Educación, 26, 253-272. doi:10.5209/rev_RCED.2015.v26.47078

Vences, N. A. (2009). Las redes sociales como herramienta educativa en el ámbito universitario. RELADA-Revista Electrónica de ADA-Madrid, 3(3), 199-205.

Published

2020-12-26

How to Cite

Salas Bustos, D. A. (2020). Remote teaching and social networks: strategies and challenges to create learning communities. Andean Journal of Education, 4(1), 36–42. https://doi.org/10.32719/26312816.2021.4.1.5
Métricas alternativas

Most read articles by the same author(s)