The interactive synchronous digital portfolio
DOI:
https://doi.org/10.32719/26312816.2020.4.1.10Keywords:
Digital portfolio, Synchronous porfolio, Interactive portfolioAbstract
This research deals with the interactive synchronous digital portfolio as an innovative methodological strategy in the network society, strengthening the self-assessment culture and achieving a high degree of learning and interactivity during synchronous virtual sessions. In the synchronous teaching-learning moments, learning is promoted in the form of a teacher’s monologue through video conferencing, not allowing the students’ participation, construction, and interactivity of learning. The interactive synchronous digital portfolio is proposed as an alternative. According to the results, this innovative methodological strategy can be applied in videoconferences, strengthening the processes of self-evaluation, criticality, metacognition, creativity, continuous participation, and interactivity during virtual classes.
Downloads
References
Alanko, M., Kankaanranta, M., & Kenttälä, V. (2019). Implementation of Digital Portfolios in Early Childhood Education. En Bastiaens, Theo (Ed.) Proceedings of EdMedia + Innovate Learning 2019. Waynesville: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), 313-321.
Arias Duque, S. Y. (2019). Portafolio profesional de educación [Tesis de grado]. Colegio de Ciencias Sociales y Humanidades, Universidad San Francisco de Quito, Quito, Ecuador.
Arraiz, A. M., Sabirón, F., Berbegal, A., & Falcón, C. (2016). La evaluación de competencias: el portafolio digital. La Cuestión Universitaria, 8, 140-151.
Barberà, E. (2005). La evaluación de competencias complejas: la práctica del portafolio. Educere, 9(31), 497-504.
Barberà, E., Barujel, A. G., & Illera, J. L. R. (2016). Portafolios electrónicos y educación superior en España: Situación y tendencias. Revista de Educación a Distancia, 50, 1-12. doi:10.6018/red/50/7
Barrett, H. (2010). Balancing the two faces of ePortfolios. Educação, Formação & Tecnologias, 3(1), 6-14.
Bonilla, M. Á, Benavides, J. P. C., Espinoza, F. J. A., & Castillo, D. F. P. (2020). Estrategias metodológicas interactivas para la enseñanza y aprendizaje en la educación superior. UISRAEL Revista Científica, 7(3), 25-36. doi:10.35290/rcui.v7n3.2020.282
Castillo, L. F. P. (2018). Análisis comparativo sobre alternativas para sistemas de videoconferencias interactivas en internet: Caso de estudio Universidad Católica de Cuenca. ProSciences: Revista de Producción, Ciencias e Investigación, 2(8), 26-31.
Cornejo-Sánchez, J. F., Limaymanta, C. H., Mezarina-Castañeda, R. D., & Gálvez-Nores, B. M. (2020). Digital Portfolio in The Development of Documentary Competence in University Students. EDUSER, 7(2), 95-108. doi:10.18050/eduser.v7i2.2541
Gómez-Urrutia, V. E., & Faúndez, O. M. O. (2019). Portafolio reflexivo: una propuesta para la enseñanza de la Metodología Cualitativa. Zona Próxima, 31, 87-106.
Guasch, T., Ortiz, L. G., & Barberà, E. (2009). Prácticas del portafolio electrónico en el ámbito universitario del Estado Español. Revista de Educación a Distancia (RED), 9(8), 1-11.
Kilbane, C. R., & Milman, N. B. (2017). Examining the Impact of the Creation of Digital Portfolios by High School Teachers and Their Students on Teaching and Learning. International Journal of ePortfolio, 7(1), 101-109.
Loveless, A., & Williamson, B. (2017). Nuevas identidades de aprendizaje en la era digital. Madrid: Narcea.
Perez Ambuludi, M. E. (2017). El aprendizaje colaborativo como estrategia metodológica interactiva y su incidencia en las relaciones interpersonales [Tesis de grado]. UTMACH, Unidad Académica de Ciencias Sociales, Machala, Ecuador.
Renwick, M. (2017). Digital portfolios in the classroom: Showcasing and assessing student work. Alexandria, VA: ASCD.
Rey Sánchez, E., & Escalera Gámiz, Á. M. (2011). El portafolio digital un nuevo instrumento de evaluación. DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, 21, 1-10.
Tur, G., Urbina, S., & Forteza, D. (2019). Rubric-Based Formative Assessment in Process Eportfolio: Towards Self-Regulated Learning. Digital Education Review, 35, 18-35.
Yein, L. X., Ket, A. M. E., Othman, M., Ismail, L., & Aralas, D. (2017). Digital Portfolios Application: A Tool to Become a Reflective ESL Teacher. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 17(14), 453-462. doi:10.6007/IJARBSS/v7-i14/3681