Critical thinking from cognitive Psychology: a disarticulation of the social criticism and its possible implications in the university training of Psychology
DOI:
https://doi.org/10.32719/26312816.2020.3.1.4Keywords:
Critical thinking, Social criticism, Cognitive Psicology, Critical Pedagogy, University educationAbstract
This article investigates and interprets the disarticulation of social criticism of the critical thinking concept of cognitive psychology and its implications in the university education of psychology. Problems that limit the development of critical thinking in students, psychology professionals and the contributions of this science to society.
A documentary investigation is carried out, bibliographically reviewing theoretical, investigative elements related to the object of knowledge. Two theoretical orientations are elaborated: a) Critical thinking from cognitive psychology; b) Critical thinking from theory and critical pedagogy. This makes it possible to build interpretations and reflections on this topic that has been poorly studied.
Downloads
References
Betancourth, S. (2015). Desarrollo del pensamiento crítico en docentes universitarios. Una mirada culitativa. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 44, 238-252.
Boisvert, J. (2004). La formación del pensamiento crítico: Teoría y Práctica. Ciudad de México: Fondo de cultura económica.
Curone, G., Alcover, S., Pabago, G., Martinez, L., Mayol, J., & Colombo, M. (2011). Habilidades de Pensamiento Crítico en Alumnos Ingresantes a la UBA que cursan la asignatura de Psicología. Anuarios de investigaciones, XVIII, 169-180.
Difabio, H. (2005). El critical thinking movement y la educación intelectual. Estudios sobre Educación, 9, 167-187.
Gil, R., Morales, A., Catalán, J., Del Carmen Avendaño Porras, V., Fuentes, C., Flórez, D., . . . Morales, F. (2018). Formación docente y pensamiento crítico en Paulo Freire (Martínez, R., Herrera, G., & Catalán J., eds.). Buenos Aires: CLACSO.
Giroux, H. (1986). Teorías de la reproducción y la resistencia en la nueva sociología de la educación: Una analisis Crítico. Revista Colombiana de Educación, 17, 1-38. doi:10.17227/01203916.5140
Gomez, L. (2011). Un espacio para la investigación documental. Revista Vanguardia Psicológica, 1(2), 226-233.
Holzkamp, K. (2016). Los conceptos básicos de la Psicología Crítica (1985).Teoria y Crítica de la Psicología, 8, 293-302.
Laso, S. (2004). La importancia de la teoría crítica en las ciencias sociales. Espacio Abierto, 13(3), 435-455.
Martín, A., & Barrientos, Ó. (2009). Los dominios del pensamiento crítico: una lectura desde la teoría de la educación. Teoría de la Educación, 21(2), 19-44.
Marx, K. (1845). Tesis sobre Feuerbach. Moscú: Progreso.
Merchán, M. (2012). Cómo desarrollar los procesos del pensamiento crítico mediante la pedagogía de la pregunta. Actualidades pedagógicas, 57, 119-146.
Morales, L. C. (2014). El pensamiento crítico en la teoría educativa contemporánea. Actualidades Investigativas en Educación, 14(2), 1-23.
Rodolfa, E., Greenberg, S., Hunsley, J., Smith-Zoeller, M., Cox, D., Sammons, M., Caro, C., & Spivak, H. (2013). A competency model for the practice of psychology. Training and Education in Professional Psychology, 7(2), 71–83. doi:doi.org/10.1037/a0032415
Siahi, A, M, Keshtiaray, N. & Yamohammadian, M. (2015). Scrutiny of Critical Thinking Concept. International Education Studies, 8(3), 93-102. doi:doi.org/10.5539/ies.v8n3p93
Stilgliano, D., & Gentile, D. (2013). La enseñanza desde los enfoques cognitivistas. Seis aportes metodológicos para la construcción de buenos aprendizajes. Metodología de la Ciencia, 4-5(1), 2-22.
Streck, D., Redin, E., & Zitkoski, J. J. (2015). Diccionario Paulo Freire. Lima: CEAAL.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Jenny Paola Osorio Echeverri
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.