E-learning in times of pandemic: Terminal efficiency of a MOOC
Main Article Content
Abstract
The present study aims to conclude on the variables that maintain a highly positive correlation in the terminal efficiency of a training course for teachers in electronic modality, implemented in 14 of Iberoamerican countries. From a quantitative approach and through voluntary sampling, information was collected from 211 education professionals. For the statistical analysis of the data, contingency tables and chi-square tests were used. The results show that age, role and courses previously taken are high impact variables.
Downloads
Article Details
Section
How to Cite
References
Alemán, L. Y., Sancho, T., & Gómez, M. G. (2015). Indicadores de calidad pedagógica para el diseño de un curso en línea masivo y abierto de actualización docente. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 12(1), 104-119. doi:10.7238/rusc.v12i1.2260 DOI: https://doi.org/10.7238/rusc.v12i1.2260
Bernal, M. C. (2015a). Abandono de los estudiantes en los MOOC [Tesis de Maestría]. Universidad de Murcia.
Bernal, M. C. (22-25 de junio, 2015b). El abandono de los estudiantes en los MOOC. Jornadas Virtuales de Colaboración y Formación. Ubicuo y social: Aprendizaje con TIC. Zaragoza, España.
Breslow, L., Pritchard, D. E., DeBoer, J., & Stump, G. S. (2013). Studying Learning in the Worldwide Classroom Research into edX’s First MOOC. Research & Practice in Assessment, 8(1), 13-25.
Cabero, J., Llorente, M. C., & Vázquez, A. I. (2014). Las tipologías de MOOC: Su diseño e implicaciones educativas. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 18(1), 14-26.
Christensen, G., Steinmetz, A., Alcorn, B., Bennet, A., Woods, D., & Emanuel, E., (2013). The MOOC Phenomenon: Who Takes Massive Open Online Courses and Why? SSRN, 11(13), 1-14. doi:10.2139/ssrn.2350964 DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.2350964
Dawson, P. (2018). The failure of MOOCs [Presentación]. Monash University.
Díaz, S. L., & Hernández, M. A. (7 de octubre, 2019). Capacidad de enseñanza para la educación superior: La Importancia de la formación pedagógica en los docentes [Artículo]. Revista Edurama.
edX (2020). Acerca de nosotros.Transformación mediante la educación [Página web]. edX.
Fundación Telefónica (2015). Los MOOC en la educación del futuro la digitalización de la formación. Barcelona: Ariel.
Guajardo, M. (2016). Efectividad del Desempeño Docente. Tendencias Globales. Desafíos Regionales. Co-PED/RIED.
Hill, P. (2 de marzo, 2013). The Four Student Archetypes Emerging in MOOCs [Página web]. eLiterate.
Lalangui, J.H., Valarezco, J. W., & Fernández, H.P. (2019). La evaluación del desempeño como factor influyente en la formación profesional del docente universitario. Conference Proceedings UTMACH, 3(1), 448-455.
Lederman, D. (16 de enero, 2019). Why MOOCs Didn’t Work, in 3 Data Points [Página web]. Inside Higher Ed.
Martínez, G. I., Guevara, A., & Valles, M. M. (2016). El desempeño docente y la calidad educativa. Revista Ra Ximhai, 12(6), 12-134. DOI: https://doi.org/10.35197/rx.12.01.e3.2016.06.gm
Martínez, S. I., & Lavín, J. L. (2017). Aproximación al concepto de desempeño docente, una revisión conceptual sobre su delimitación. Congreso Nacional de Investigación Eucativa, COMIE 2017, San Luis Potosí.
Méndez, C.M. (2013). Diseño e implementación de cursos abiertos masivos en línea (MOOC): expectativas y consideraciones prácticas. RED. Revista de Educación a Distancia, 39(1), 1-19.
Mercado, R. (2018). Háblame de TIC 6. Cursos masivos abiertos en línea (MOOCs): El caso de México. México: Editorial Brujas.
MoocMaker (2021). Construcción de Capacidades de Gestión de MOOCs en Educación Superior [Página web]. Mooc Maker.
Navarro, A., Sánchez, I., & Martín, M. (2004). Análisis estadístico de encuestas de salud. Cursos GRAAL 3. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona.
Nieva, J. A., & Martínez, C. O. (2016). Una nueva mirada sobre la formación docente. Universidad y sociedad, 8(4), 14-21.
Ortega, S. (2011). Proyecto estratégico regional sobre docentes. UNESCO-OREALC/CEPPE. Formación continua. [Documento en línea].
Prado, D., Diaz, N., & Vázquez, C. (2019). Importancia de la formación inicial docente como facilitador de prácticas inclusivas en Educación. Polyph?nía. Revista de Educación Inclusiva, 2(2), 141-174.
Ramírez, M. S., & Mendoza, A. (2017). Innovación y sustentabilidad energética. Formación con MOOCs e innovación educativa. México: Narcea Ediciones.
Reich, J., & Ruipérez, J. (2019). The MOOC pivot. Science, 363(6423), 130-131. doi:10.1126/science.aav7958 DOI: https://doi.org/10.1126/science.aav7958
Robalino, M. (2005). ¿Actor o protagonista? Dilemas y responsabilidades sociales de la profesión docente. Revista PRELAC, 1(7), 7-23.
Ruiz, C. (2015). El MOOC: ¿un modelo alternativo para la educación universitaria? Apertura, 7(2), 1-14.
Sánchez, E. A., Inzunza, S., & Ávila, A. (2015). Probabilidad y estadística I. México: Grupo Editorial Patria.
SCOPEO (2013). SCOPEO, Informe nro. 2. MOOC: Estado de la situación actual, posibilidades, retos y futuro. Observatorio de la Formación en Red, Centro Internacional de Tecnologías Avanzadas, Universidad de Salamanca.
Shah, D. (2 de diciembre, 2019). By the Numbers: MOOCs in 2019 [Página web]. Central Class.
UNDP (2020). Nuestros aliados [Página web]. Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo.
UNESCO (2016). Perspectivas sobre políticas docentes en América Latina y el Caribe. Aprendizajes sobre la Estrategia Regional sobre docentes de la OREALC/UNESCO 2011-2016. Santigo de Chile: OREALC/UNESCO.
UNESCO (2020). Recursos Educativos Abiertos [Página web]. Organización de las Naciones Unidas para la Ciencia y la Cultura.
UNESCO (2021). Ficha 5: Apoyo a los docentes en servicio [Página web]. UNESCO IIEP Learning Portal.
USAL (2015). E-learning novelties towards the goal of a universal acquisition of foreign languages (e-lengua) [Página web]. Universidad de Salamanca.
Zatarain, J. A. (2017). La eficacia y eficiencia de los cursos masivos abiertos en línea (MOOCs) para el desarrollo de aprendizajes auténticos. Guadalajara: Universidad de Guadalajara.

