Viruses in Cinema: Between Fiction and Pedagogy
DOI:
https://doi.org/10.32719/26312514.2023.8.9Keywords:
Cinema, fiction, pandemics, disaster, politicsAbstract
Without a doubt, the COVID-19 pandemic has brought science fiction back to the political and social debate. The stories present in science fiction, which at first were related to unlikely situations, and today their narrations, in many cases, are located in the pedagogical sphere that explains about possible apocalyptic scenarios of the end of humanity, (pandemics, invasion alien, revolution of the machines, among others are the main stories,) his speeches interweave the fantastic and scientific with the intention of creating an accessible and spectacular language for the majority of the population, which seeks in these stories the causes, consequences and solutions to apocalyptic scenarios that put life on the planet at risk. This essay is based first of all on a reading from the Social Sciences, and later on the analysis of films related to this genre, which starts from the perspective of Enrico Quarantelli who exposes a sociology of disaster. In this way, it is intended to interweave fiction cinema with a pedagogical discourse aimed at reflecting on the various social, economic, political and cultural situations that cause scenarios related to pandemics.
Downloads
References
Agamben, Giorgio. 2005. Homo Sacer: El poder soberano y la nuda vida. Valencia: Pre-Textos.
Alexander, Jeffrey. 2016. “Trauma cultural, moralidad y solidaridad: La construcción social del Holocausto y otros asesinatos en masa”. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales 61 (228): 191-210. https://bit.ly/41wGdf5. DOI: https://doi.org/10.1016/S0185-1918(16)30045-9
Álvarez, Palmar. 2016. Duelo, precariedad y cultura del cuidado: El ensayo animado como propuesta estética. Madrid: Libros en Acción.
Amis, Kingsley. 1966. El universo de la ciencia ficción. Madrid: Ciencia Nueva.
Ariza, Luis. 2018a. Cine y catástrofe: Un escenario de colapso social ante una crisis global. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
—. 2018b. ¡Vigilen los cielos!: La filosofía de la ciencia ficción. Barcelona: Arpa.
Bassa, Joan, y Ramón Freixas. 1999. El cine de ciencia ficción. Una aproximación. Madrid: Paidós.
Baudrillard, Jean. 2001. “La precesión de los simulacros”. En Arte después de la modernidad: Nuevos planteamientos en torno a la representación, editado por Brian Wallis, 253-81. Madrid: Akal.
Beck, Ulrich. 2006. La sociedad del riesgo: Hacia una nueva modernidad. Madrid: Paidós.
Biskind, Peter. 2004. Mis almuerzos con Orson Welles. Barcelona: Anagrama.
Crespo, Alejandro. 2009. El cine y la industria de Hollywood durante la Guerra Fría, 1946-1969. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid.
Díaz, Mario. 2014. “El apocalipsis interior. Dos acercamientos al fin del mundo europeo: Le temp du loup (2003), de Michel Haneke, y Les derniers jours du monde (2009), de Arnaud y Jean- Marie Larrieu”. En Cine y fin del mundo: Imaginarios distópicos sobre la catástrofe. Tomo I, coordinado por Ester Bautista y Jacqueline Gómez, 111-48. Querétaro, MX: Universidad Autónoma de Querétaro.
Foucault, Michel. 2008. Los anormales. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Gubern, Roman. 2006. Patologías de la imagen. Barcelona: Anagrama.
Han, Byung-Chul. 2020. “La emergencia viral y el mundo del mañana”. En Sopa de Wuhan: Pensamiento contemporáneo en tiempos de pandemias, editado por Pablo Amadeo, 97-112. Buenos Aires: ASPO.
Imbert, Gérard. 2014. “Imaginarios posapocalípticos en el cine actual: Entre la vuelta al origen y el fin de la humanidad”. Contratexto 22: 75-89. https://bit.ly/41z079m. DOI: https://doi.org/10.26439/contratexto2014.n022.89
Jameson, Fredric. 2009. Arqueologías del futuro: El deseo llamado utopía y otras aproximaciones de la ciencia ficción. Madrid: Akal.
Korstanje, Maximiliano. 2012. “Contagio y pandemia: Crónicas de un desastre apocalíptico”. Antropología Experimental 12: 261-70. https://bit.ly/3N1OGTj.
Memba, Javier. 2007. La edad de oro de la ciencia ficción (1950-1968). Madrid: T&B Editores.
Montanari, Gianni. 1977. Ieri, il futuro: Origini e sviluppo della fantascienza inglese. Milán: Nord.
Nespereira, Javiet. 2014. “Los discursos de la pandemia: Nuevas estrategias de comunicación del riesgo en un nuevo contexto sociocultural”. Cultura, Lenguaje y Representación 13: 185-99. https://bit.ly/3KXxL1C. DOI: https://doi.org/10.6035/CLR.2014.13.10
Nichols, Bill. 1997. La representación de la realidad. Madrid: Paidós.
Petryna, Adriana. 2016. “Ciudadanía biológica: Ciencia y políticas sobre poblaciones expuestas a Chernobyl”. Redes 22 (42): 83-107. https://bit.ly/3mNSblG.
Quarantelli, Enrico. 1985. “Realities and Mythologies in Disaster Films”. Communications 11 (1): 31-44. https://doi.org/10.1515/comm.1985.11.1.31. DOI: https://doi.org/10.1515/comm.1985.11.1.31
Rose, Nikols. 2012. Las políticas de la vida. Buenos Aires: UNIPE.
Scholes, Robert. 1982. La ciencia ficción. Madrid: Tauros.
Scolari, Carlos. 2005. No pasarán: Las invasiones alienígenas de Wells a Spielberg. Madrid: Páginas de Espuma.
Sontag, Susan. 2008a. Contra la interpretación y otros ensayos. Barcelona: DeBolsillo.
—. 2008b. La enfermedad y sus metáforas / El sida y sus metáforas. Barcelona: DeBolsillo.
Van Loon, Joost. 2002. “A Contagious Living Fluid”. Theory, Culture & Society 19 (5-6): 107-24. https://doi.org/10.1177/026327602761899174. DOI: https://doi.org/10.1177/026327602761899174
Žižek, Slavoj. 2020. Pandemia: La COVID-19 estremece al mundo. Barcelona: Anagrama.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
ASSIGNMENT OF RIGHTS, DECLARATION OF CONFLICT OF INTEREST AND DISSEMINATION
The authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 License, which allows sharing, adapting and attributing the work (see: Open Access Policies).
- Authors can make other independent and additional contractual agreements for the distribution of the article published in this journal (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they expressly indicate that the article was published for the first time in Uru: Revista de Comunicación y Cultura. In the case of reproduction, a note similar to the following must be included: This text was originally published in the journal Uru: Revista de Comunicación y Cultura N ° -, year of publication.
- Authors are encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal pages) in the final version published by Uru: Revista de Comunicaicón y Cultura as it may lead to a wider and faster dissemination of the published work.