Validation of the Questionnaire for Teachers: Perception on the Use of ChatGPT in Higher Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/26312816.2024.8.1.6

Keywords:

higher education, artificial intelligence, ChatGPT, teaching staff, educational technology

Abstract

Artificial intelligence works with large amounts of information converted into knowledge, one of the possible tools is ChatGPT, currently there is a growing integration in the different activities of higher education. The objective of this research is to validate the questionnaire: teachers’ perception of the use of ChatGPT in Higher Education. It is an exploratory and descriptive study, cross-sectional, instrument validation, under the quantitative approach. It was applied at the Salesian Polytechnic University, Cuenca, to a convenience sample of 63 teachers, with an initial questionnaire of 30 questions divided into three categories, the first category on sociodemographic data with 4 questions, the second category on use with 9 questions on a Likert scale (very frequently=5 - never=1) and the third category on perception with 17 questions on a Likert scale (totally agree=5 - totally disagree=1). In the first stage, expert judgment was used to validate the instrument and in the second stage, statistical validation was carried out using Cronbach’s alpha and exploratory factor analysis. We concluded with a reliable and valid instrument of 27 items called CPDUChatGPT, research instrument that can be used by future researchers in this area.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Celio Andrade Cordero, Universidad Católica de Cuenca. Cuenca, Ecuador.

 

 

References

Alarcón, L., Pasapera, S., & Torres, K. (2023). The ChatGPT Application: Initial Perceptions of University Teachers. Ponencia presentada en la 21st LACCEI International Multi-Conference for Engineering, Education, and Technology, Buenos Aires, Argentina, 19-21 de julio. https://doi.org/10.18687/LACCEI2023.1.1.336 DOI: https://doi.org/10.18687/LACCEI2023.1.1.336

Alonso, R. (2023). Aplicación de la inteligencia artificial a la enseñanza en física y química [tesis de máster]. Universidad Católica de Murcia, España. https://tinyurl.com/tpa59uje

Bravo, M., Bilbao, G., Gerias, M., & Arriagada, M. (2023). Inteligencia artificial generativa y ChatGPT: Oportunidades y desafíos para la educación. Universidad del Desarrollo: Policy Brief, 4. https://tinyurl.com/57r7chbw

Carrasco, A. (2023). Reinventando la enseñanza de la historia moderna en secundaria: La utilización de ChatGPT para potenciar el aprendizaje y la innovación docente. Studia Historica: Historia Moderna, 45(1), 101-145. https://doi.org/10.14201/shhmo2023451101146 DOI: https://doi.org/10.14201/shhmo2023451101146

Cedeño, M., Morán, A., & Barreiro, D. (2019). Pilotaje para encontrar la confiabilidad del instrumento de medición de habilidades del pensamiento en estudiantes de la Facultad de Educación de la Universidad Laica Vicente Rocafuerte de Guayaquil. En M. Tolozano (coord.), Memorias del quinto Congreso Internacional de Ciencias Pedagógicas de Ecuador: Aprendizaje en la sociedad del conocimiento: Modelos, experiencias y propuestas, 916-927. https://tinyurl.com/3t299x2a

Chicaiza, R., Camacho, L., Ghose, G., Castro, I., & Gallo, V. (2023). Aplicaciones de ChatGPT como inteligencia artificial para el aprendizaje de idioma inglés: Avances, desafíos y perspectivas futuras. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 4(2), 2610-2628. https://tinyurl.com/3bmyn2wd DOI: https://doi.org/10.56712/latam.v4i2.781

Crovetto, A. (2023). ChatGPT y la educación superior. Futuro Hoy, 4(1), 29-34. https://tinyurl.com/tsutb6a8

Deleon, M. (2023). Perspectivas sobre el ChatGPT: Una herramienta potente en la educación superior. Panorama UNAB, 5, 11-14. https://tinyurl.com/y22ahj9p

Dempere, J., Modugu, K., Hesham, A., & Ramasamy, L. (2023). El impacto de ChatGPT en la educación superior. Frontiers in Education, 8. https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1206936 DOI: https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1206936

Dorta, P. (2023). ChatGPT: Una oportunidad para la innovación docente. Naukas. 20 de febrero. https://tinyurl.com/48sacwrw

Enríquez, M. (2020). Características de las herramientas multimedia para el desarrollo de presentaciones interactivas. Revista Ciencia e Investigación, 5(1), 873-891. https://tinyurl.com/59m53drz

Esnaola, L. (2023). ChatGPT, una herramienta que no podemos desconocer en nuestra práctica docente. Universidad Nacional del Noroeste de la Provincia de Buenos Aires. https://tinyurl.com/4fph9mtc

Flores, V., & Márquez, G. (2020). Logros de aprendizaje, herramientas tecnológicas y autorregulación del aprendizaje en tiempos de COVID-19. Journal of Business and Entrepreneurial Studies, 4(3), 102-109. https://tinyurl.com/4k84k554

Franco, R., & Rea, J. (2023). La influencia de ChatGPT en la educación superior en Guayaquil [tesis de grado]. Universidad Politécnica Salesiana, Ecuador. https://tinyurl.com/bdfw9kcm

García Peñalvo, F. (2023). La percepción de la inteligencia artificial en contextos educativos tras el lanzamiento de ChatGPT: Disrupción o pánico. Education in the Knowledge Society (EKS), 24. https://doi.org/10.14201/eks.31279 DOI: https://doi.org/10.14201/eks.31279

García Sánchez, O. (2023). Uso y percepción de ChatGPT en la educación superior. RITI. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información, 11(23), 98-107. https://doi.org/10.36825/RITI.11.23.009 DOI: https://doi.org/10.36825/RITI.11.23.009

González, J. (2023). Estudio sobre ChatGPT y herramientas basadas en IA en la educación [tesis de maestría]. Universidad de Valladolid, España. https://tinyurl.com/5xwnebad

Gutiérrez, O., Delgado, F., Meza, J., Turpo, O., & Ticona, F. (2023). Predictores del desempeño académico mediante el uso del ChatGPT en estudiantes universitarios. Human Review, 21(2), 411-421. https://doi.org/10.37467/revhuman.v21.5077 DOI: https://doi.org/10.37467/revhuman.v21.5077

Hernández, M., & Gonzalo, C. (2023). La inteligencia artificial en la educación superior. OBS Business School / Centro Internacional de Investigación. https://tinyurl.com/yws3t8j3

Jiménez, L., López, J., Martín, J., Romero, F., & Serrano, J. (2023). ChatGPT: Reflexiones sobre la irrupción de la inteligencia artificial generativa en la docencia universitaria. Actas de las Jornadas sobre la Enseñanza Universitaria de la Informática (JENUI), 8, 113-120. https://tinyurl.com/u5scz83d

Martínez, J. (2019). El proceso de elaboración y validación de un instrumento de medición documental. Acción y Reflexión Educativa, 44. https://tinyurl.com/588nhw5d

Mendoza, O., & Carro, E. (2023). Inteligencia artificial: Algunas deliberaciones psicosociales. Revista de Psicología y Ciencias del Comportamiento de la Unidad Académica de Ciencias Jurídicas y Sociales, 14(1). https://tinyurl.com/3hhxs5jc DOI: https://doi.org/10.29059/rpcc.20230615-154

Ocaña, Y., Valenzuela, L., & Garro, L. (2019). Inteligencia artificial y sus implicaciones en la educación superior. Propósitos y Representaciones, 7(2), 536-568. https://tinyurl.com/ykj5u8z4 DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.274

Ortiz, J., & Núñez, R. (2019). Percepciones docentes de las didácticas en el entorno virtual. Conocimiento Global, 4(1), 67-78. https://tinyurl.com/64avanap

Oviedo, H., & Campo, A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(4), 572-580. https://tinyurl.com/ycy4epu8

Romero, P., (2023). La incorporación del ChatGPT en la educación superior: Una mirada desde el paradigma de la complejidad. 593 Digital Publisher CEIT, 8(5), 213-225, https://doi.org/10.33386/593dp.2023.5.1976 DOI: https://doi.org/10.33386/593dp.2023.5.1976

Romo, V., García, J., Selman, A., & Leiros, R. (2023). ChatGPT ha llegado: ¿Y ahora qué hacemos? La creatividad, nuestro último refugio. Revista de Investigación en Educación, 21(3), 320-334. https://tinyurl.com/ycyyj2fr DOI: https://doi.org/10.35869/reined.v21i3.4973

Sánchez, M. (2023). ChatGPT y educación médica: ¿Estrella fugaz tecnológica o cambio disruptivo? Investigación en Educación Médica, 12(46), 5-10. https://doi.org/10.22201/fm.20075057e.2023.46.23511 DOI: https://doi.org/10.22201/fm.20075057e.2023.46.23511

Terán, H. (2023). La implementación de la inteligencia artificial en la enseñanza de la programación: Un estudio sobre el uso ético de ChatGPT en el aula. Ponencia presentada en la EIEI ACOFI 2023: Ingeniería para Transformar Territorios, Cartagena de Indias, Colombia, 19-22 de septiembre. https://tinyurl.com/2aefyunu DOI: https://doi.org/10.26507/paper.2768

Vera, F. (2023). Integración de la inteligencia artificial en la educación superior: Desafíos y oportunidades. Revista Electrónica Transformar, 4(1), 17-34. https://tinyurl.com/2rnpbyfy

Published

2024-12-03

How to Cite

Sigüenza Orellana, J., Andrade Cordero, C. ., & Chitacapa Espinoza, J. (2024). Validation of the Questionnaire for Teachers: Perception on the Use of ChatGPT in Higher Education. Andean Journal of Education, 8(1), 000816. https://doi.org/10.32719/26312816.2024.8.1.6
Métricas alternativas