Motorcycle Time: An Experiential Recreation in the Field of Industrial Engineering and Related Fields

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/26312816.2023.7.1.12

Keywords:

active learning, educational strategies, teaching methods, production engineering and related fields, academic and professional competence

Abstract

The Department of Industrial Engineering of the University of Antioquia has been developing a series of strategies to raise awareness of the importance of recreational exercises as a dynamic to actively strengthen the learning outcomes of students in the different courses of the Industrial Engineering and related programs. With a view to visibility, increase the impact on the academic community and improve learning through experiential experiences, we propose a game called Motorcycle Time in which concepts of ergonomics, methods and times, layout, inventory, production logistics, collaborative work and decision making will be put into practice. The methodology of this game is divided into three phases: the first one for conceptual appropriation, the second one is the development of the game according to the established instructions and the third one responds to the closing of the exercise from a previously designed workshop. It is expected that the development of this unprecedented game will allow students to strengthen the key disciplinary concepts in the profile of the Industrial Engineer and related through gamification exercises and meaningful learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ACOFI (2020). Lineamientos curriculares para ingeniería industrial en Colombia. ACOFI. http://tinyurl.com/2jf98s6z

Aguirre, Y., Montoya, M., Giraldo, E., Gómez, M., Jaramillo, L., Rodríguez, Y., Vélez, C., Osorio, B., Quesada, M., Hincapié, S., Rentería, J., Durango, J., Rojas, I., Restrepo, F., Echavarría, J., Monsalve, G., Figueroa, O., Rincón, J., Castro, J., Velázquez, J., Navarrete, R., & Álvarez, S. (2022). Propuesta pedagógica para el aprendizaje de herramientas de productividad a través de lúdicas. Corporación Universitaria Remington. https://doi.org/10.22209/9789585379749 DOI: https://doi.org/10.22209/9789585379749

Bernal, C. (2010). Metodología de la investigación: Administración, economía, humanidades y ciencias sociales. Pearson. http://tinyurl.com/2xackvb3

Cruelles, J. (2012). Mejora de métodos y tiempos de fabricación. Marcombo. http://tinyurl.com/3tewmjhf

Earle, S., DiCecco, L., Binkley, D., Arshad, M., Lucentini, A., Tembrevilla, G., & Bosco, Y. (2023). Making Learning Fun: Implementing a Gamified Approach to Materials Science and Engineering Education. Ponencia presentada en la 2023 ASEE Annual Conference & Exposition, Baltimore, Estados Unidos, 25 de junio. http://tinyurl.com/4faj5fh6 DOI: https://doi.org/10.18260/1-2--43520

García Criollo, R. (2005). Estudio del trabajo: Ingeniería de métodos y medición del trabajo. McGraw Hill. http://tinyurl.com/5b39w4tb

Goldberg, B., & Robson, R. (2023). AI to Support Guided Experiential Learning. En N. Wang, G. Rebolledo, V. Dimitrova, N. Matsuda y O. Santos (eds.), Artificial Intelligence in Education: Posters and Late Breaking Results, Workshops and Tutorials, Industry and Innovation Tracks, Practitioners, Doctoral Consortium and Blue Sky (pp. 103-108). Springer. http://doi.org/10.1007/978-3- 031-36336-8_16 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-36336-8_16

González, C. (2015). Estrategias para trabajar la creatividad en la educación superior: Pensamiento de diseño, aprendizaje basado en juegos y en proyectos. RED. Revista de Educación a Distancia, 40. http://tinyurl.com/3z77xud9

Ilbeigi, M., Bairaktarova, D., & Ehsani, R. (2024). A Gamified Method for Construction Engineering Education: Learning through Guided Active Exploration. Journal of Civil Engineering Education, 150(2). http://doi.org/10.1061/JCEECD.EIENG-2019 DOI: https://doi.org/10.1061/JCEECD.EIENG-2019

Jiménez, L., & Mejía, S. (2013). Evaluación del juego como herramienta didáctica en el proceso de enseñanza-aprendizaje en la administración de operaciones de ingeniería industrial [tesis de ingeniería]. Universidad Autónoma de Occidente, Colombia. http://tinyurl.com/bdd3t5ms

Kanawaty, G. (dir.) (1996). Introducción al estudio del trabajo. OIT. http://tinyurl.com/bdm3t9nw

Kolb, D. (1984). The Process of Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. Prentice Hall. http://tinyurl.com/4ykmxncw

Krieger, W. (2024). Produktionslogistik. Gabler Wirtschaftslexikon. Accedido 6 de febrero. http://tinyurl.com/4whf5zpc

Manzano, A., Ortiz, A., Rodríguez, J., & Aguilar, J. (2022). La relación entre las estrategias lúdicas en el aprendizaje y la motivación: Un estudio de revisión. Revista Espacios, 43(4), 29-45. http://doi.org/10.48082/espacios-a22v43n04p03 DOI: https://doi.org/10.48082/espacios-a22v43n04p03

Méndez, C. (2009). Metodología: Diseño y desarrollo del proceso de investigación con énfasis en ciencias empresariales. Limusa. http://tinyurl.com/mtds8ynu

Mondelo, P., Torada, E., González, O., & Gómez, M. (2013). Ergonomía 4: El trabajo en oficinas. Edicions UPC. http://tinyurl.com/mr7xf78c

Ollague, B. (2019). Propuesta para la optimización de la gestión de inventario de la empresa Vanderbilt [proyecto técnico]. Universidad Politécnica Salesiana, Ecuador. http://tinyurl.com/yckbtw7m

Platas, J., & Cervantes, M. (2014). Planeación, diseño y layout de instalaciones. Patria. http://tinyurl.com/mh339fan

Seminara, P., Fernández, A., Pérez, S., Páez, C., & Pérez, A. (2021). El desarrollo de las competencias transversales en la carrera de bioingeniería de la UNSJ: ¿Alternativa ante la deserción universitaria? Revista Andina de Educación, 4(2), 28-39. https://doi.org/10.32719/26312816.2021.4.2.4 DOI: https://doi.org/10.32719/26312816.2021.4.2.4

Valencia, M., Díaz, F., & Correa, J. (2015). Planeación de inventarios con demanda dinámica: Una revisión del estado del arte. Dyna, 82(190), 183-191. http://tinyurl.com/yc7smt44

Varma, N., & Liu, W. (2022). Potential of a Serious Game in Teaching and Learning of Systems Thinking and System Dynamics in a Multi-Disciplinary Classroom. En S. Nair y N. Varma (eds.), Emerging Pedagogies for Policy Education: Insights from Asia (pp. 165-184). http://doi.org/10.1007/978-981-16-5864-8_9 DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-16-5864-8_9

Published

2024-03-18

How to Cite

Aguirre Alvarez, Y. A., Vargas Bermúdez, M. J. ., & Montoya Peláez , M. . (2024). Motorcycle Time: An Experiential Recreation in the Field of Industrial Engineering and Related Fields. Andean Journal of Education, 7(1), 007112. https://doi.org/10.32719/26312816.2023.7.1.12
Métricas alternativas