Secretaría de Educación Pública de México (2023). Un libro sin recetas, para la maestra y el maestro. Fase 6: Modalidad secundaria. Secretaría de Educación Pública.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/26312816.2023.7.1.r2

Keywords:

secondary education, New Mexican School, Paulo Freire, decoloniality, social transformation

Abstract

The book "A Recipe-Free Book, for the Teacher. Phase 6: Secondary Mode" by the Mexican Public Education Secretariat focuses on the continuous training of secondary teachers, based on the New Mexican School and Paulo Freire's thought. Divided into eleven sections, it covers from Mexico's historical processes to Marxist concepts of class struggle, interpreting history as a series of social conflicts. The text argues that understanding these conflicts is essential for educators, who should form critical and socially aware students. Through a decolonial perspective, it criticizes neoliberalism and proposes an education that values community, inclusion, and ancestral knowledge, contrasting with traditional educational practices. Finally, it suggests a pedagogy that challenges the status quo, promoting profound social change through education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Francisco Alejandro Torres Vivar, Investigador independiente. Pachuca de Soto, México.

Investigador independiente, Hidalgo (México). Historiador por la Universidad Autónoma Metropolitana y Maestro en Estudios de Población. Entre sus publicaciones recientes están: “Hidalgo. Estudio de la entidad donde vivo, 3er grado”, “Un ateneísta en el Congreso Constituyente de 1917. La participación de Alfonso Cravioto Mejorada en el artículo 3ero constitucional” y “El papel de la educación en el proceso de reconstrucción nacional 1918-1933”.

References

Freire, P. (2000). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI. http://tinyurl.com/ypj5d5ub

Freire, P. (2019). El maestro sin recetas: El desafío de enseñar en un mundo cambiante. Siglo XXI. http://tinyurl.com/ywff5fmj

González y González, L. (1973). Hacia una teoría de la microhistoria [discurso de recepción]. Academia Mexicana de la Historia, Ciudad de México, México. http://tinyurl.com/ycx5cxbk

Kuhn, T. (1996). La estructura de las revoluciones científicas. Fondo de Cultura Económica. http://tinyurl.com/yhsa355r

Marx, K., & Engels, F. (2000). El manifiesto comunista. Jacobo Muñoz. https://tinyurl.com/3zvdjwud

SEP (2023). Un libro sin recetas, para la maestra y el maestro. Fase 6: Modalidad secundaria. SEP. http://tinyurl.com/yc67c74k

Published

2024-04-09

How to Cite

Torres Vivar, F. A. (2024). Secretaría de Educación Pública de México (2023). Un libro sin recetas, para la maestra y el maestro. Fase 6: Modalidad secundaria. Secretaría de Educación Pública. Andean Journal of Education, 7(1), 0071r2. https://doi.org/10.32719/26312816.2023.7.1.r2
Métricas alternativas