Quality of Life and Academic Performance in Young Students from Caldas, Colombia: Pilot Study
DOI:
https://doi.org/10.32719/26312816.2023.7.1.8Keywords:
quality of life, academic performance, youth students, WHOQOL-BREF, self-perceptionAbstract
In recent years, literature has been examining the concept of quality of life from various perspectives, circumstances, contexts, and populations, all with the aim of understanding how this construct influences different areas of life, including academic performance. We aimed to determine the relationship between overall quality of life, health-related quality of life, and their dimensions with academic performance in young students. We used a quantitative, descriptive-correlational study with a cross-sectional design conducted among a population of students residing in the department of Caldas, Colombia. The WHOQOL-BREF scale was used to measure quality of life, and participants were asked to provide their cumulative grade point average from the previous semester or period for the evaluation of academic performance. All data were analyzed using SPSS 25, including tests for normality, measures of central tendency and dispersion, as well as Spearman correlation tests. Positive relationships were identified in most variables, with the only negative correlation observed in the social domain. Two positive and statistically significant relationships were highlighted in the environmental and psychosocial domains. The young participants reported satisfactory scores in self-perceived overall quality of life and health-related quality of life. The academic performance was 3,6 ± 0,49. There is no significant correlation between quality of life, health-related quality of life, and academic performance. On the other hand, a positive and significant relationship was identified between the environmental and psychosocial domains and academic performance, suggesting that greater satisfaction with environmental conditions and good psychological health could favor academic performance.
Downloads
References
Borrás, T. (2014). Adolescencia: Definición, vulnerabilidad y oportunidad. Correo Científico Médico, 18(1). https://tinyurl.com/3xtudkaw
Brito, I., & Palacio, J. (2016). Calidad de vida, desempeño académico y variables sociodemográficas en estudiantes universitarios de Santa Marta-Colombia. Duazary, 13(2), 133-141. https://doi.org/10.21676/2389783X.1719 DOI: https://doi.org/10.21676/2389783X.1719
Cardona, J., Ospina, L., & Eljadue, A. (2015). Validez discriminante, convergente/divergente, fiabilidad y consistencia interna, del WHOQOL-BREF y el MOSSF-36 en adultos sanos de un municipio colombiano. Revista Facultad Nacional de Salud Pública, 33(1), 50-57. https://tinyurl.com/y4bc5j2d
Carranza, R., Hernández, R., & Alhuay, J. (2017). Bienestar psicológico y rendimiento académico en estudiantes de pregrado de psicología. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 13(2), 133-146. https://doi.org/10.18004/riics.2017.diciembre.133-146 DOI: https://doi.org/10.18004/riics.2017.diciembre.133-146
Castillo, M., & Arroyave, X. (2022). Propiedades psicométricas y validez estructural del WHOOQOL BREF en población universitaria en una muestra de estudiantes universitarios [tesis de grado]. Universidad CES, Colombia. https://tinyurl.com/449ddxr6
Congost, N. (2018). La traducción de la escala de calidad de vida de la OMS: El cuestionario WHOQOL-BREF. The Journal of Specialised Translation, 30, 312-334. https://tinyurl.com/3sk7ct93
Delannays, B., Maturana, S., Pietrantoni, G., Flores, Y., Mesina, Í., & González, A. (2020). Calidad de vida y bienestar en estudiantes de medicina de una universidad del sur de Chile. Revista de Psicología, 29(1), 57-64. https://dx.doi.org/10.5354/0719-0581.2020.58055 DOI: https://doi.org/10.5354/0719-0581.2020.58055
Díaz, S., Arrieta, K., & Guette, A. (2017a). Problemas de salud y calidad de vida en estudiantes de odontología. Universidad y Salud, 19(1), 51-59. https://doi.org/10.22267/rus.171901.68 DOI: https://doi.org/10.22267/rus.171901.68
Díaz, S., Martínez, M., & Zapata, A. (2017b). Rendimiento académico y calidad de vida relacionada con la salud en estudiantes de odontología. Revista Salud Uninorte, 33(2), 139-151. http://dx.doi.org/10.14482/sun.33.2.10540 DOI: https://doi.org/10.14482/sun.33.2.10540
Domínguez, A., Valdivia, G., & Linares, E. (2019). Desempeño académico, y su relación con calidad de vida y hábitos saludables. Educación Médica Superior, 33(2). https://tinyurl.com/bddczek9
Durán, S., Prieto, R., & García, J. (2017). Influencia de la calidad de vida en el rendimiento del estudiante universitario. En J. Hernández, J. Barboza y I. Muñoz (comps.), Calidad de vida, inclusión social y bienestar humano (pp. 90-111). Fondo Editorial UNERMB. https://tinyurl.com/3mycc6hj DOI: https://doi.org/10.21892/9789804270215.6
Fernández, A., Quiñones, I., & Álvarez, T. (2020). Estilo de vida y rendimiento académico en Farmacología de los estudiantes de Estomatología. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 19(3). https://tinyurl.com/4p528u28
Goviden, L. (1998). Introducción a la estadística. McGraw-Hill. https://tinyurl.com/2anr7fvn
Hernández, J., Chávez, S., & Carreazo, N. (2016). Salud y calidad de vida en adultos mayores de un área rural y urbana del Perú. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública, 33, 680-688. http://tinyurl.com/kp8w32fm DOI: https://doi.org/10.17843/rpmesp.2016.334.2551
Manosalvas, C., Manosalvas, L., Peredes, Y., & Chafla, A. (2017). Personalidad y liderazgo: Análisis teórico de su relación. INNOVA Research Journal, 2(5), 106-114. https://doi.org/10.33890/innova.v2.n5.2017.173 DOI: https://doi.org/10.33890/innova.v2.n5.2017.173
Melo, L., Ramos, J., & Hernández, P. (2017). La educación superior en Colombia: Situación actual y análisis de eficiencia. Revista Desarrollo y Sociedad, 78, 59-111. https://doi.org/10.13043/DYS.78.2 DOI: https://doi.org/10.13043/dys.78.2
Ministerio de Educación Nacional de Colombia (2020). Estadísticas de deserción. SPADIES. https://tinyurl.com/5c7m6sh8
Ministerio de Salud de Colombia (1993). Resolución 8430 de 1993, por la cual se establecen las normas científicas, técnicas y administrativas para la investigación en salud. 4 de octubre. https://tinyurl.com/bddwhjev
Navarro, V., Niz, G., & Rodríguez, G. (2020). Calidad de vida relacionada con la salud y su influencia sobre el rendimiento académico [tesis de grado]. Universidad Santo Tomás. Colombia. https://tinyurl.com/5n9xzmyd
OCDE (2019). Resultados de PISA 2018 (Volumen I): Lo que los estudiantes saben y pueden hacer. OCDE. https://doi.org/10.1787/5f07c754-en DOI: https://doi.org/10.1787/5f07c754-en
Oliva, P., & Narváez, C. (2013). Percepción de rendimiento académico en estudiantes de Odontología. Educación Médica Superior, 27(1). https://tinyurl.com/y48mur34
OMS (1998). Manual de instrucciones de la OMS sobre calidad de vida [inédito]. OMS.
Pinto, J. (2008). Estilos de vida, calidad de vida y rendimiento académico: Un estudio con estudiantes de finanzas y negocios internacionales de la Universidad Tecnológica de Bolívar [tesis de grado]. Universidad Tecnológica de Bolívar. Colombia. http://tinyurl.com/mt7wxkrp
Raro, E., Nácher, M., Rodríguez, P., & Pitarch, B. (2013). El efecto Pigmalión, autoestima y rendimiento escolar. Fòrum de Recerca, 18, 417-422. https://tinyurl.com/46y8fabm DOI: https://doi.org/10.6035/ForumRecerca.2013.27
The WHOQOL Group (1995). The World Health Organization Quality of Life Assessment (WHOQOL): Position Paper from the World Health Organization. Social Science & Medicine, 41(10), 1403-1409. https://doi.org/10.1016/0277-9536(95)00112-K DOI: https://doi.org/10.1016/0277-9536(95)00112-K
Vega, A., Martín, M., Gairín, J., & Vega, W. (2015). Factores del aprendizaje en estudiantes universitarios de odontología visto desde distintas perspectivas en la práctica clínica. Revista IberoAmericana de Estudos em Educação, 10(4),1354-1381. https://tinyurl.com/4fcwn57s DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v10i4.8264
Vera, M. (2019). Estilos de vida saludable y rendimiento académico en estudiantes de Ciencias Médicas-UNASAM-2017 [tesis de Maestría]. Universidad de San Pedro, Perú. https://tinyurl.com/yhuefvh7
Veramendi, N., Portocarrero, E., & Espinoza, F. (2020). Estilos de vida y calidad de vida en estudiantes universitarios en tiempo de COVID-19. Universidad & Sociedad, 12(6), 246-251. https://tinyurl.com/24hevhck
World Medical Association (2013). World Medical Association Declaration of Helsinki: Ethical Principles for Medical Research Involving Human Subjects. Journal of the American Medical Association, 310(20), 2191-2194. https://doi.org/10.1001/jama.2013.281053 DOI: https://doi.org/10.1001/jama.2013.281053
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Guillermo Andrés Saéz Abello, Andrés Mauricio Ariza Viviescas, Lynda Louise Laurin, Luis Eduardo Pupo Sfeir
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.