The First Year of Teacher Training Careers in Foreign Languages in Argentina

Discourses on Inclusion and Students’ Errors

Authors

  • Thalita Camargo Angelucci Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación (Universidad Nacional de Rosario-Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas). Rosario, Argentina. https://orcid.org/0000-0002-0158-7953
  • María Luz Prados Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación (Universidad Nacional de Rosario-Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas). Rosario, Argentina. https://orcid.org/0000-0002-1243-221X
  • María Isabel Pozzo Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación (Universidad Nacional de Rosario-Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas). Rosario, Argentina. https://orcid.org/0000-0003-0186-0910

DOI:

https://doi.org/10.32719/26312816.2023.7.1.3

Keywords:

discourse, inclusive education, teacher education, foreign language

Abstract

The error-correction dynamic works as a centripetal force in the debates on teaching in the field of education and, particularly, language education. In this context, this work is based on a research project that analyzed the discourse of Argentine teacher trainers of English, Portuguese, and French about the way they deal with their students’ errors. To do so, fifteen teachers of the three aforementioned languages were interviewed based on a thematic script. The interviews were transcribed and discursively analyzed around different categories. The aim of this paper is to specifically analyze the relationship between the treatment of errors in the first year of foreign language teacher training and inclusive education. In the analyses, we noticed the incidence of interdiscourses related to the so-called governmental ‘inclusive policies’ that coincide with the sanction of Law No. 27204 in 2015. The results show the didactic challenges of first-year teachers who face a heterogeneous student body. The conclusion states that this problem exacerbates the academic situation of the most vulnerable students who starts higher education in conditions of socioeconomic and cultural disadvantage, while knowledge of foreign languages persists as cultural capital of privileged social classes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, L. (1999). Sujeto y discurso: El lugar de la entrevista abierta en las prácticas de la sociología cualitativa. En J. M. Delgado y J. Gutiérrez (comps.), Métodos y técnicas cualitativas de investigación en Ciencias Sociales (pp. 225-240). Síntesis. https://tinyurl.com/5n6j7dnm

Aprile, M., & Mirra, R. (2018). Educação superior: Políticas públicas para inclusão social. Revista @mbienteeducação, 2(1), 39-55. https://tinyurl.com/mptyzv2n

Arismendi, F., & Colorado, D. (2023). Contribuciones de las biografías lingüísticas a la formación inicial de docentes de lenguas extranjeras en Colombia. Lingüística y Literatura, 44(84), 11-39. https://tinyurl.com/335dwarx DOI: https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n84a01

Arizabaleta, S., & Ochoa, A. (2016). Hacia una educación superior inclusiva en Colombia. Pedagogía y Saberes, 45, 41-52. https://tinyurl.com/2w9erwm7 DOI: https://doi.org/10.17227/01212494.45pys41.52

Authier-Revuz, J. (1998). Palavras incertas: As não-coincidências do dizer. Editora da Unicamp. https://tinyurl.com/ywbzdcaw

Authier-Revuz, J. (2004). Entre a transparência e a opacidade: Um estudo enunciativo do sentido. EDIPUCRS. https://tinyurl.com/36fbxe5z

Beacon, G., & Spoturno, M. (2016). Educación intercultural y ciudadana: Apuntes para la enseñanza y el aprendizaje de lenguas extranjeras en Argentina. Lenguas Vivas, 16(12), 24-35. https://tinyurl.com/mr34c8f3

Benet-Gil, A. (2020). Desarrollo de políticas inclusivas en la educación superior. Convergencia, 27. https://doi.org/10.29101/crcs.v27i82.11120 DOI: https://doi.org/10.29101/crcs.v27i82.11120

Bourdieu, P. (2001). Poder, derecho y clases sociales. Desclée de Brouwer. https://tinyurl.com/4v2u9xby

Bourdieu, P., & Passeron, J. (2014). Los herederos: Los estudiantes y la cultura. Siglo XXI. https://tinyurl.com/4ctpw45e

Chiroleu, A. (2016). La democratización universitaria en América Latina: Sentidos y alcances en el siglo XXI. En D. del Valle, F. Montero y S. Mauro (comps.), El derecho a la universidad en perspectiva regional (pp. 109-132). IEC- CONADU / CLACSO. https://tinyurl.com/4ke4s7fr

Chiroleu, A. (2018). Democratización e inclusión en la universidad argentina: Sus alcances durante los gobiernos Kirchner (2003-2015). Educação Em Revista, 34. https://doi.org/10.1590/0102-4698176003 DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698176003

Chiroleu, A., Suasnábar, C., & Rovelli, L. (2012). Política universitaria en la Argentina: Revisando viejos legados en busca de nuevos horizontes. Universidad Nacional de General Sarmiento / IEC-CONADU. https://tinyurl.com/42uhw5f7

Clavijo, R., & Bautista, M. (2020). La educación inclusiva: Análisis y reflexiones en la educación superior ecuatoriana. Alteridad. Revista de Educación, 15(1), 113-124. https://doi.org/10.17163/alt.v15n1.2020.09 DOI: https://doi.org/10.17163/alt.v15n1.2020.09

Consejo de Europa (2002). Marco común europeo de referencia para las lenguas: Aprendizaje, enseñanza, evaluación. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte de España. https://tinyurl.com/24j2yx6r

Consejo Federal de Educación (2012). Núcleos de aprendizajes prioritarios de lenguas extranjeras para la educación primaria y secundaria. Ministerio de Educación de la Nación. https://tinyurl.com/56tahdex

Contursi, M. (2012). Política y planificación lingüística en los primeros 10 años del Mercosur: El portugués en Argentina. Signos ELE, 6. https://tinyurl.com/45at62f7

Correa, J. (2022). Incidencia de las políticas educativas colombianas con relación al bilingüismo como parte del currículo de los programas de educación superior en el nivel comunicacional de los estudiantes. Ciencia Latina. Revista Científica Multidisciplinar, 6(4), 5285-5302. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i4.3016 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i4.3016

CRES (2008). Declaración y Plan de Acción de la Conferencia Regional de Educación Superior en América Latina y el Caribe 2008. IESALC / Ministerio de Ciencia e Innovación de España. https://www.uv.mx/cuo/files/2014/06/CRES-2008.pdf

Dubet, F. (2014). Repensar la justicia social: Contra el mito de la igualdad de oportunidades. Siglo XXI. https://tinyurl.com/56yenkez

Ezcurra, A. (2011). Igualdad en educación superior: Un desafío mundial. Universidad Nacional de General Sarmiento / IEC-CONADU. https://tinyurl.com/bdu46tz2

Fernández, N. (2002). La educación superior en Argentina. IESALC / Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de Argentina. https://tinyurl.com/y7np94dc

Foucault, M. (2018). La arqueología del saber. Siglo XXI. https://tinyurl.com/bdhxz9bm

Honorable Congreso de la Nación Argentina (1993). Ley Federal de Educación n.º 24195. https://tinyurl.com/5xp9xe2m

Honorable Congreso de la Nación Argentina (1995). Ley de Educación Superior n.º 24521. https://tinyurl.com/3pp5khhu

Honorable Congreso de la Nación Argentina (2005). Ley de Educación Técnico-Profesional n.º 26058. https://tinyurl.com/mvkdd6wp

Honorable Congreso de la Nación Argentina (2006a). Ley de Educación Nacional n.° 26206. https://tinyurl.com/yzevzydy

Honorable Congreso de la Nación Argentina (2006b). Ley de Financiamiento Educativo n.° 26075. https://tinyurl.com/2vnp6yna

Honorable Congreso de la Nación Argentina (2015). Ley de Implementación Efectiva de la Responsabilidad del Estado en el Nivel de Educación Superior n.° 27204. https://tinyurl.com/ycxcazk6

Instituto Nacional de Formación Docente (2019). Políticas para mejorar las trayectorias estudiantiles en la formación docente inicial: Plan de trabajo 2019. Instituto Nacional de Formación Docente. https://tinyurl.com/mtkuuftf

Kaplan, C. (2020). Pedagogía universitaria y lazo emocional. Pensamiento Universitario, 19, 89-103. https://tinyurl.com/m2buabak

Krotsch, P. (2009). Educación superior y reformas comparadas. Universidad Nacional de Quilmes. https://tinyurl.com/2ad66t2f

Landreani, N. (1998). La deserción escolar, una manera de nombrar la exclusión social. Revista Crítica Educativa, 3(4), 3-14. https://tinyurl.com/4mz4ztc7

Larrieu, M. (2022). Una (mala) experiencia de alfabetización digital con alumnos del profesorado de portugués de la UNLP. Abordajes. Revista de Ciencias Sociales y Humanas, 6(12), 160-177. https://tinyurl.com/yepmeum9

Marradi, A., Archenti, N., & Piovani, J. (2007). Metodología de las ciencias sociales. Emecé. https://tinyurl.com/4ay9szxh

Méndez, J. (2011). La formación de docentes de nivel medio: Entre la demanda y la anticipación. Argentina, principios del siglo XX. Espacios en Blanco. Revista de Educación, 21, 259-291. https://tinyurl.com/bdfnk3ve

Ministerio de Educación (2022). Informe Nacional de Indicadores Educativos: Situación y evolución del derecho a la educación en Argentina. Ministerio de Educación. https://tinyurl.com/bdhvx2vn

Mórtola, G., & Montserrat, M. (2021). Las políticas normativas en lenguas extranjeras: Las leyes nacionales, provinciales y los diseños curriculares (1993-2020). Alquimia Educativa, 8(1), 67-88. https://tinyurl.com/fs2cue9x

Narvaja, E. (2000). La glotopolítica: Transformaciones de un campo disciplinario. En J. González (ed.), Lenguajes: Teorías y prácticas (pp. 95-109). Secretaría de Educación del Gobierno de la Ciudad de Buenos Aires. https://tinyurl.com/de44b558

Orlandi, E. P. (1995). As formas do silêncio: No movimento dos sentidos. Editora da Unicamp. https://tinyurl.com/yss77uv6

Orlandi, E. P. (2014). Análisis del discurso: Principios y procedimientos. LOM Ediciones. https://tinyurl.com/y26aash4

Orlandi, E. P. (2015). Análise de discurso: Princípios e procedimentos. Pontes. https://tinyurl.com/3r4v37fd

Orlandi, E. P. (2017). Eu, tu, ele: Discurso e real da história. Pontes. https://tinyurl.com/ysfd6fvp

Ortiz, R. (2009). La supremacía del inglés en las ciencias sociales. Siglo XXI. https://tinyurl.com/2nnhfbze

Pêcheux, M. (2008). O discurso: Estrutura ou acontecimento. Pontes. https://tinyurl.com/hsmfwucf

Pêcheux, M. (2010). O papel da memória. En P. Achard, J. Davallon, J. Durand, M. Pêcheux y E. P. Orlandi, Papel da memória (pp. 49-57). Pontes. https://tinyurl.com/ycyd556u

Pêcheux, M. (2016). Las verdades evidentes: Lingüística, semántica, filosofía. Ediciones del Centro Cultural de la Cooperación. https://tinyurl.com/33a25a9v

Pérez, L., & Rogieri, P. (2015). Políticas del lenguaje y escritura académica. Revista Digital de Políticas Lingüísticas, 7(7), 168-177. https://tinyurl.com/43tb6zv4

Pierella, M., Peralta, N., & Pozzo, M. (2020). El primer año de la universidad: Condiciones de trabajo docente, modalidades de admisión y abandono estudiantil desde la perspectiva de los profesores. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 11(31), 68-84. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2020.31.706 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2020.31.706

Pierella, M., & Santos Sharpe, A. (2019). El ingreso a la universidad pública: Disputas en torno a los principios de justicia e igualdad en la prensa gráfica argentina. Propuesta Educativa, 51, 93-107. https://tinyurl.com/4m5d7sx3

Pozzo, M., & Rueda, J. (2022). La implementación de la educación intercultural bilingüe en la comunidad mocoví de la ciudad de Melincué, Argentina. Revista Indisciplina em Linguística Aplicada, 1(3). https://tinyurl.com/e3nmhjep

Quijano, A. (2014). “Solidaridad” y capitalismo colonial/moderno. Otra Economía, 2(2). https://tinyurl.com/yck35zrd

Raguseo, C., Bonadeo, F., Mórtola, G., & Montserrat, M. (2022). Una reflexión crítica acerca de la situación de las lenguas extranjeras en el sistema educativo santafesino (2003-2015): ¿Estado de ausencia? Revista Digital de Políticas Lingüísticas, 14(17). https://tinyurl.com/46u7c8a9

Rama, C. (2006). La tercera reforma de la educación superior en América Latina y el Caribe: Masificación, regulaciones e internacionalización. Educación y Pedagogía, 18(46), 11-24. https://tinyurl.com/2p8ty7wx

Rivera Cusicanqui, S. (2010). Ch’ixinakax utxiwa: Una reflexión sobre prácticas y discursos descolonizadores. Tinta Limón. https://tinyurl.com/y9se4usk

Soto, M., & Ramírez, R. (2019). Enseñanza de una lengua extranjera en el nivel superior: Desafíos, tensiones, (re)configuraciones. Tramas & Saberes, 1(1), 50-54. https://tinyurl.com/mtce6rbp

Suasnábar, C. (2011). Políticas y reformas de la universidad argentina desde el retorno a la democracia: Tendencias históricas de cambio y movimiento pendular de las políticas públicas. Pensamiento Jurídico, 31, 87-103. https://tinyurl.com/3avnfru7

Published

2023-11-01

How to Cite

Angelucci, T. C., Luz Prados, M., & Pozzo, M. I. (2023). The First Year of Teacher Training Careers in Foreign Languages in Argentina: Discourses on Inclusion and Students’ Errors. Andean Journal of Education, 7(1), 000713. https://doi.org/10.32719/26312816.2023.7.1.3
Métricas alternativas