The First Year of Teacher Training Careers in Foreign Languages in Argentina
Discourses on Inclusion and Students’ Errors
DOI:
https://doi.org/10.32719/26312816.2023.7.1.3Keywords:
discourse, inclusive education, teacher education, foreign languageAbstract
The error-correction dynamic works as a centripetal force in the debates on teaching in the field of education and, particularly, language education. In this context, this work is based on a research project that analyzed the discourse of Argentine teacher trainers of English, Portuguese, and French about the way they deal with their students’ errors. To do so, fifteen teachers of the three aforementioned languages were interviewed based on a thematic script. The interviews were transcribed and discursively analyzed around different categories. The aim of this paper is to specifically analyze the relationship between the treatment of errors in the first year of foreign language teacher training and inclusive education. In the analyses, we noticed the incidence of interdiscourses related to the so-called governmental ‘inclusive policies’ that coincide with the sanction of Law No. 27204 in 2015. The results show the didactic challenges of first-year teachers who face a heterogeneous student body. The conclusion states that this problem exacerbates the academic situation of the most vulnerable students who starts higher education in conditions of socioeconomic and cultural disadvantage, while knowledge of foreign languages persists as cultural capital of privileged social classes.
Downloads
References
Alonso, L. (1999). Sujeto y discurso: El lugar de la entrevista abierta en las prácticas de la sociología cualitativa. En J. M. Delgado y J. Gutiérrez (comps.), Métodos y técnicas cualitativas de investigación en Ciencias Sociales (pp. 225-240). Síntesis. https://tinyurl.com/5n6j7dnm
Aprile, M., & Mirra, R. (2018). Educação superior: Políticas públicas para inclusão social. Revista @mbienteeducação, 2(1), 39-55. https://tinyurl.com/mptyzv2n
Arismendi, F., & Colorado, D. (2023). Contribuciones de las biografías lingüísticas a la formación inicial de docentes de lenguas extranjeras en Colombia. Lingüística y Literatura, 44(84), 11-39. https://tinyurl.com/335dwarx DOI: https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n84a01
Arizabaleta, S., & Ochoa, A. (2016). Hacia una educación superior inclusiva en Colombia. Pedagogía y Saberes, 45, 41-52. https://tinyurl.com/2w9erwm7 DOI: https://doi.org/10.17227/01212494.45pys41.52
Authier-Revuz, J. (1998). Palavras incertas: As não-coincidências do dizer. Editora da Unicamp. https://tinyurl.com/ywbzdcaw
Authier-Revuz, J. (2004). Entre a transparência e a opacidade: Um estudo enunciativo do sentido. EDIPUCRS. https://tinyurl.com/36fbxe5z
Beacon, G., & Spoturno, M. (2016). Educación intercultural y ciudadana: Apuntes para la enseñanza y el aprendizaje de lenguas extranjeras en Argentina. Lenguas Vivas, 16(12), 24-35. https://tinyurl.com/mr34c8f3
Benet-Gil, A. (2020). Desarrollo de políticas inclusivas en la educación superior. Convergencia, 27. https://doi.org/10.29101/crcs.v27i82.11120 DOI: https://doi.org/10.29101/crcs.v27i82.11120
Bourdieu, P. (2001). Poder, derecho y clases sociales. Desclée de Brouwer. https://tinyurl.com/4v2u9xby
Bourdieu, P., & Passeron, J. (2014). Los herederos: Los estudiantes y la cultura. Siglo XXI. https://tinyurl.com/4ctpw45e
Chiroleu, A. (2016). La democratización universitaria en América Latina: Sentidos y alcances en el siglo XXI. En D. del Valle, F. Montero y S. Mauro (comps.), El derecho a la universidad en perspectiva regional (pp. 109-132). IEC- CONADU / CLACSO. https://tinyurl.com/4ke4s7fr
Chiroleu, A. (2018). Democratización e inclusión en la universidad argentina: Sus alcances durante los gobiernos Kirchner (2003-2015). Educação Em Revista, 34. https://doi.org/10.1590/0102-4698176003 DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698176003
Chiroleu, A., Suasnábar, C., & Rovelli, L. (2012). Política universitaria en la Argentina: Revisando viejos legados en busca de nuevos horizontes. Universidad Nacional de General Sarmiento / IEC-CONADU. https://tinyurl.com/42uhw5f7
Clavijo, R., & Bautista, M. (2020). La educación inclusiva: Análisis y reflexiones en la educación superior ecuatoriana. Alteridad. Revista de Educación, 15(1), 113-124. https://doi.org/10.17163/alt.v15n1.2020.09 DOI: https://doi.org/10.17163/alt.v15n1.2020.09
Consejo de Europa (2002). Marco común europeo de referencia para las lenguas: Aprendizaje, enseñanza, evaluación. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte de España. https://tinyurl.com/24j2yx6r
Consejo Federal de Educación (2012). Núcleos de aprendizajes prioritarios de lenguas extranjeras para la educación primaria y secundaria. Ministerio de Educación de la Nación. https://tinyurl.com/56tahdex
Contursi, M. (2012). Política y planificación lingüística en los primeros 10 años del Mercosur: El portugués en Argentina. Signos ELE, 6. https://tinyurl.com/45at62f7
Correa, J. (2022). Incidencia de las políticas educativas colombianas con relación al bilingüismo como parte del currículo de los programas de educación superior en el nivel comunicacional de los estudiantes. Ciencia Latina. Revista Científica Multidisciplinar, 6(4), 5285-5302. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i4.3016 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i4.3016
CRES (2008). Declaración y Plan de Acción de la Conferencia Regional de Educación Superior en América Latina y el Caribe 2008. IESALC / Ministerio de Ciencia e Innovación de España. https://www.uv.mx/cuo/files/2014/06/CRES-2008.pdf
Dubet, F. (2014). Repensar la justicia social: Contra el mito de la igualdad de oportunidades. Siglo XXI. https://tinyurl.com/56yenkez
Ezcurra, A. (2011). Igualdad en educación superior: Un desafío mundial. Universidad Nacional de General Sarmiento / IEC-CONADU. https://tinyurl.com/bdu46tz2
Fernández, N. (2002). La educación superior en Argentina. IESALC / Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de Argentina. https://tinyurl.com/y7np94dc
Foucault, M. (2018). La arqueología del saber. Siglo XXI. https://tinyurl.com/bdhxz9bm
Honorable Congreso de la Nación Argentina (1993). Ley Federal de Educación n.º 24195. https://tinyurl.com/5xp9xe2m
Honorable Congreso de la Nación Argentina (1995). Ley de Educación Superior n.º 24521. https://tinyurl.com/3pp5khhu
Honorable Congreso de la Nación Argentina (2005). Ley de Educación Técnico-Profesional n.º 26058. https://tinyurl.com/mvkdd6wp
Honorable Congreso de la Nación Argentina (2006a). Ley de Educación Nacional n.° 26206. https://tinyurl.com/yzevzydy
Honorable Congreso de la Nación Argentina (2006b). Ley de Financiamiento Educativo n.° 26075. https://tinyurl.com/2vnp6yna
Honorable Congreso de la Nación Argentina (2015). Ley de Implementación Efectiva de la Responsabilidad del Estado en el Nivel de Educación Superior n.° 27204. https://tinyurl.com/ycxcazk6
Instituto Nacional de Formación Docente (2019). Políticas para mejorar las trayectorias estudiantiles en la formación docente inicial: Plan de trabajo 2019. Instituto Nacional de Formación Docente. https://tinyurl.com/mtkuuftf
Kaplan, C. (2020). Pedagogía universitaria y lazo emocional. Pensamiento Universitario, 19, 89-103. https://tinyurl.com/m2buabak
Krotsch, P. (2009). Educación superior y reformas comparadas. Universidad Nacional de Quilmes. https://tinyurl.com/2ad66t2f
Landreani, N. (1998). La deserción escolar, una manera de nombrar la exclusión social. Revista Crítica Educativa, 3(4), 3-14. https://tinyurl.com/4mz4ztc7
Larrieu, M. (2022). Una (mala) experiencia de alfabetización digital con alumnos del profesorado de portugués de la UNLP. Abordajes. Revista de Ciencias Sociales y Humanas, 6(12), 160-177. https://tinyurl.com/yepmeum9
Marradi, A., Archenti, N., & Piovani, J. (2007). Metodología de las ciencias sociales. Emecé. https://tinyurl.com/4ay9szxh
Méndez, J. (2011). La formación de docentes de nivel medio: Entre la demanda y la anticipación. Argentina, principios del siglo XX. Espacios en Blanco. Revista de Educación, 21, 259-291. https://tinyurl.com/bdfnk3ve
Ministerio de Educación (2022). Informe Nacional de Indicadores Educativos: Situación y evolución del derecho a la educación en Argentina. Ministerio de Educación. https://tinyurl.com/bdhvx2vn
Mórtola, G., & Montserrat, M. (2021). Las políticas normativas en lenguas extranjeras: Las leyes nacionales, provinciales y los diseños curriculares (1993-2020). Alquimia Educativa, 8(1), 67-88. https://tinyurl.com/fs2cue9x
Narvaja, E. (2000). La glotopolítica: Transformaciones de un campo disciplinario. En J. González (ed.), Lenguajes: Teorías y prácticas (pp. 95-109). Secretaría de Educación del Gobierno de la Ciudad de Buenos Aires. https://tinyurl.com/de44b558
Orlandi, E. P. (1995). As formas do silêncio: No movimento dos sentidos. Editora da Unicamp. https://tinyurl.com/yss77uv6
Orlandi, E. P. (2014). Análisis del discurso: Principios y procedimientos. LOM Ediciones. https://tinyurl.com/y26aash4
Orlandi, E. P. (2015). Análise de discurso: Princípios e procedimentos. Pontes. https://tinyurl.com/3r4v37fd
Orlandi, E. P. (2017). Eu, tu, ele: Discurso e real da história. Pontes. https://tinyurl.com/ysfd6fvp
Ortiz, R. (2009). La supremacía del inglés en las ciencias sociales. Siglo XXI. https://tinyurl.com/2nnhfbze
Pêcheux, M. (2008). O discurso: Estrutura ou acontecimento. Pontes. https://tinyurl.com/hsmfwucf
Pêcheux, M. (2010). O papel da memória. En P. Achard, J. Davallon, J. Durand, M. Pêcheux y E. P. Orlandi, Papel da memória (pp. 49-57). Pontes. https://tinyurl.com/ycyd556u
Pêcheux, M. (2016). Las verdades evidentes: Lingüística, semántica, filosofía. Ediciones del Centro Cultural de la Cooperación. https://tinyurl.com/33a25a9v
Pérez, L., & Rogieri, P. (2015). Políticas del lenguaje y escritura académica. Revista Digital de Políticas Lingüísticas, 7(7), 168-177. https://tinyurl.com/43tb6zv4
Pierella, M., Peralta, N., & Pozzo, M. (2020). El primer año de la universidad: Condiciones de trabajo docente, modalidades de admisión y abandono estudiantil desde la perspectiva de los profesores. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 11(31), 68-84. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2020.31.706 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2020.31.706
Pierella, M., & Santos Sharpe, A. (2019). El ingreso a la universidad pública: Disputas en torno a los principios de justicia e igualdad en la prensa gráfica argentina. Propuesta Educativa, 51, 93-107. https://tinyurl.com/4m5d7sx3
Pozzo, M., & Rueda, J. (2022). La implementación de la educación intercultural bilingüe en la comunidad mocoví de la ciudad de Melincué, Argentina. Revista Indisciplina em Linguística Aplicada, 1(3). https://tinyurl.com/e3nmhjep
Quijano, A. (2014). “Solidaridad” y capitalismo colonial/moderno. Otra Economía, 2(2). https://tinyurl.com/yck35zrd
Raguseo, C., Bonadeo, F., Mórtola, G., & Montserrat, M. (2022). Una reflexión crítica acerca de la situación de las lenguas extranjeras en el sistema educativo santafesino (2003-2015): ¿Estado de ausencia? Revista Digital de Políticas Lingüísticas, 14(17). https://tinyurl.com/46u7c8a9
Rama, C. (2006). La tercera reforma de la educación superior en América Latina y el Caribe: Masificación, regulaciones e internacionalización. Educación y Pedagogía, 18(46), 11-24. https://tinyurl.com/2p8ty7wx
Rivera Cusicanqui, S. (2010). Ch’ixinakax utxiwa: Una reflexión sobre prácticas y discursos descolonizadores. Tinta Limón. https://tinyurl.com/y9se4usk
Soto, M., & Ramírez, R. (2019). Enseñanza de una lengua extranjera en el nivel superior: Desafíos, tensiones, (re)configuraciones. Tramas & Saberes, 1(1), 50-54. https://tinyurl.com/mtce6rbp
Suasnábar, C. (2011). Políticas y reformas de la universidad argentina desde el retorno a la democracia: Tendencias históricas de cambio y movimiento pendular de las políticas públicas. Pensamiento Jurídico, 31, 87-103. https://tinyurl.com/3avnfru7
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Thalita Camargo Angelucci, María Luz Prados, María Isabel Pozzo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.