Technologies as Resources for Inclusive Education: Subtitled Videos for Hearing Impaired Students Learning
DOI:
https://doi.org/10.32719/26312816.2022.6.2.12Keywords:
learning, hearing impairment, subtitled video, ICT, ICSAbstract
The purpose of this work is to present the use of technologies to support students with hearing disabilities in a Higher Education center in Ecuador. Specifically, the perception of students in relation to the use of video with subtitles for their training, content comprehension and learning is analyzed. The research methodology implemented has been the construction of a mixed methodological design of a descriptive nature. For this, a 22-item questionnaire was elaborated combining the Likert scale with open and close-ended questions. The instrument was applied to a sample of 40 students from the Superior Technology in Administration in a college in Guayaquil. The results revealed the positive perception of students with hearing disabilities regarding the use of video with subtitles and report on the better understanding of theoretical content with the use of this technological tool in students with and without hearing disabilities. Also, there is a greater motivation in the teaching and learning process with the use of this resource among students with hearing disabilities. These results allow us to confirm the benefits of video subtitling, which in turn should encourage high education teachers to implement it in learning environments.
Downloads
References
Argibay, J. (2009). Muestra en investigación cuantitativa. Subjetividad y Procesos Cognitivos, 13(1), 13-29. https://tinyurl.com/3vzc4ek4
Burad, V. (2013). Los derechos de la población sorda: Trabajo y ciudadanía plena. Cultura Sorda. https://tinyurl.com/23492j2m
Carrascosa, J. (2015). La discapacidad auditiva: Principales modelos y ayudas técnicas para la intervención. Revista Internacional de Apoyo a la Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad, 1(2), 101-113. https://tinyurl.com/4p47t526
Centro Nacional de Defectos Congénitos y Discapacidades del Desarrollo (2016). Acerca de NCBDDD. Centros para el Control y la Prevención de Enfermedades. 5 de julio. https://tinyurl.com/2b7cmf4x
Díaz, E. (2018). Recursos tecnológicos en contextos inclusivos. En A. Ortiz y J. Ortega (eds.), Tecnologías en entornos educativos (pp. 115-136). Paraninfo. https://tinyurl.com/bdcfyjph
Domínguez-Alfonso, R. (2018). Educación para la inclusión de alumnos sordos. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 3(1), 45-61. https://tinyurl.com/mvavkntu
Domínguez Alfonso, R. (2018). Nuevas tecnologías y educación en el siglo XXI. Etic@net, 4. https://tinyurl.com/su7xyk6b
Duque, R., Osorio, C., & Riativa, J. (2016). Los contenidos digitales como mediación en los procesos de aprendizaje para estudiantes con discapacidad auditiva del colegio INEM Baldomero Sanín Cano [Tesis de licenciatura]. Universidad Católica de Manizales, Colombia. https://tinyurl.com/3t2tszvh
Forner, J. (2021). La discapacidad auditiva: Concepto y soluciones. Aural. 17 de mayo. https://tinyurl.com/kvjuxh98
Fraenkel, J., Wallen, N., & Hyun, H. (2006). How to Design and Evaluate Research in Education. McGraw-Hill. https://tinyurl.com/2sdrrf6r
Garcés, E., Gárces, E., & Alcívar, O. (2016). Las tecnologías de la información en el cambio de la educación superior en el siglo XXI: Reflexiones para la práctica. Revista Universidad y Sociedad, 8(4). https://tinyurl.com/382sss9k
Gobierno de México (2017). ¿Qué es la discapacidad auditiva? Gobierno de México. 19 de junio. https://tinyurl.com/2ypf6shr
Gómez-Trigueros, I. (2020). Digital Teaching Competence and Space Competence with TPACK in Social Sciences. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 15(19), 37-52. https://tinyurl.com/mpm3w538 DOI: https://doi.org/10.3991/ijet.v15i19.14923
Gómez-Trigueros, I. (coord.) (2023). Desafíos de la inclusión digital: La brecha digital de género y las competencias digitales docentes en el contexto educativo. Octaedro. https://tinyurl.com/4kcrfxt8
Gómez-Trigueros, I., Ortega, D., & García, R. (2021). Brecha digital de género y coeducación: Claves conceptuales y orientaciones metodológicas. McGraw-Hill. https://tinyurl.com/2p949a6v
González, C., & Martínez, E. (2020). Estrategias comunicativas de inclusión para la comunidad sorda en UNIMINUTO, Sede Principal [Tesis de licenciatura]. Corporación Universitaria Minuto de Dios, Bogotá, Colombia. https://tinyurl.com/5n6h748v
Granados, J., Gómez, S., Zepeda, G., & Fregoso, C. (2021). Educational Inclusion through ICT for Hearing Impaired Students in EIS. Ponencia presentada en la 4th International Conference on Inclusive Technology and Education (CONTIE), La Paz, México. https://doi.org/10.1109/CONTIE54684.2021.00037 DOI: https://doi.org/10.1109/CONTIE54684.2021.00037
Gutiérrez, Á. (2021). Barreras en el ámbito escolar del alumnado con discapacidad auditiva: Propuesta de sensibilización [Tesis de grado]. Universidad de Cantabria, España. https://tinyurl.com/4aesm7aj
Luna, M. (2013). Tecnología y discapacidad: Una mirada pedagógica. Revista Digital Universitaria, 14(12). https://tinyurl.com/by8xm5pn
Mi Aula Integrada (2022). Actividades para niños con discapacidad auditiva. Mi Aula Integrada. 22 de abril. https://tinyurl.com/yv9ww95a
Ochoa, M., Ronquillo, G., & Alvarado, E. (2020). La tecnología en la educación del siglo XXI. Magazine de las Ciencias, 5(n.° CISE), 324-336. https://tinyurl.com/yu73t37s
ONU (2006). Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. 13 de diciembre. https://tinyurl.com/427zdky9
OPS (2023). Discapacidad. OPS. Accedido 16 de agosto. https://tinyurl.com/5y89vf8c
Paredes, J. (2018). Aplicación de las TIC como estrategia de inclusión en la enseñanza aprendizaje de las personas con discapacidad visual y auditiva [Tesis de licenciatura]. Universidad Estatal de Milagro, Ecuador. https://tinyurl.com/2s4ate6k
Paula, I. (2003). Educación especial: Técnicas de intervención. McGraw-Hill. https://tinyurl.com/4mh6hhen
Ramírez, M., & Rendón, L. (2013). Exclusiones lingüísticas y culturales de las comunidades sordas para el ingreso a la educación superior. En L. Pérez, A. Fernández y S. Katz (comps.), Discapacidad en Latinoamérica: Voces y experiencias universitarias (pp. 193-199). Universidad Nacional de La Plata. https://tinyurl.com/mvaksmfn
Raykov, T., & Marcoulides, G. (2017). Evaluation of True Criterion Validity for Unidimensional Multicomponent Measuring Instruments in Longitudinal Studies. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 24, 599-608. https://tinyurl.com/ysc25yc5 DOI: https://doi.org/10.1080/10705511.2016.1172486
Rodríguez, Y. (2013). Estilo cognitivo en un grupo de estudiantes sordos congénitos de Bogotá. Revista Colombiana de Educación, 64. https://tinyurl.com/39h6tk93 DOI: https://doi.org/10.17227/01203916.64rce245.272
Rodríguez, Y., Velóz, L., & Reyes, R. (2018). Las ayudas técnicas: Recurso para garantizar la inclusión educativa de personas con discapacidad auditiva. Conrado, 14(63). https://tinyurl.com/yc46x5e4
Román, M., Cardemil, C., & Carrasco, Á. (2011). Enfoque y metodología para evaluar la calidad del proceso pedagógico que incorpora TIC en el aula. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 4(2), 9-35. https://tinyurl.com/bdepr8kf
Salazar, M. (2018). Estrategias para la inclusión de estudiantes sordos en la educación superior latinoamericana. Ratio Juris, 13(26), 193-214. https://tinyurl.com/4y3ee3ec DOI: https://doi.org/10.24142/raju.v13n26a9
Sánchez, M., Rodrigues, A., & Costa, A. (2018). Desde los métodos cualitativos hacia los modelos mixtos: Tendencia actual de investigación en ciencias sociales. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, 28. https://tinyurl.com/4zhvutap DOI: https://doi.org/10.17013/risti.28.0
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Kevin Josue Monar Ibarra, Erika Elizabeth Abril Arzube , Isabel María Gómez-Trigueros
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.