Technologies as Resources for Inclusive Education: Subtitled Videos for Hearing Impaired Students Learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/26312816.2022.6.2.12

Keywords:

learning, hearing impairment, subtitled video, ICT, ICS

Abstract

The purpose of this work is to present the use of technologies to support students with hearing disabilities in a Higher Education center in Ecuador. Specifically, the perception of students in relation to the use of video with subtitles for their training, content comprehension and learning is analyzed. The research methodology implemented has been the construction of a mixed methodological design of a descriptive nature. For this, a 22-item questionnaire was elaborated combining the Likert scale with open and close-ended questions. The instrument was applied to a sample of 40 students from the Superior Technology in Administration in a college in Guayaquil. The results revealed the positive perception of students with hearing disabilities regarding the use of video with subtitles and report on the better understanding of theoretical content with the use of this technological tool in students with and without hearing disabilities. Also, there is a greater motivation in the teaching and learning process with the use of this resource among students with hearing disabilities. These results allow us to confirm the benefits of video subtitling, which in turn should encourage high education teachers to implement it in learning environments.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Argibay, J. (2009). Muestra en investigación cuantitativa. Subjetividad y Procesos Cognitivos, 13(1), 13-29. https://tinyurl.com/3vzc4ek4

Burad, V. (2013). Los derechos de la población sorda: Trabajo y ciudadanía plena. Cultura Sorda. https://tinyurl.com/23492j2m

Carrascosa, J. (2015). La discapacidad auditiva: Principales modelos y ayudas técnicas para la intervención. Revista Internacional de Apoyo a la Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad, 1(2), 101-113. https://tinyurl.com/4p47t526

Centro Nacional de Defectos Congénitos y Discapacidades del Desarrollo (2016). Acerca de NCBDDD. Centros para el Control y la Prevención de Enfermedades. 5 de julio. https://tinyurl.com/2b7cmf4x

Díaz, E. (2018). Recursos tecnológicos en contextos inclusivos. En A. Ortiz y J. Ortega (eds.), Tecnologías en entornos educativos (pp. 115-136). Paraninfo. https://tinyurl.com/bdcfyjph

Domínguez-Alfonso, R. (2018). Educación para la inclusión de alumnos sordos. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 3(1), 45-61. https://tinyurl.com/mvavkntu

Domínguez Alfonso, R. (2018). Nuevas tecnologías y educación en el siglo XXI. Etic@net, 4. https://tinyurl.com/su7xyk6b

Duque, R., Osorio, C., & Riativa, J. (2016). Los contenidos digitales como mediación en los procesos de aprendizaje para estudiantes con discapacidad auditiva del colegio INEM Baldomero Sanín Cano [Tesis de licenciatura]. Universidad Católica de Manizales, Colombia. https://tinyurl.com/3t2tszvh

Forner, J. (2021). La discapacidad auditiva: Concepto y soluciones. Aural. 17 de mayo. https://tinyurl.com/kvjuxh98

Fraenkel, J., Wallen, N., & Hyun, H. (2006). How to Design and Evaluate Research in Education. McGraw-Hill. https://tinyurl.com/2sdrrf6r

Garcés, E., Gárces, E., & Alcívar, O. (2016). Las tecnologías de la información en el cambio de la educación superior en el siglo XXI: Reflexiones para la práctica. Revista Universidad y Sociedad, 8(4). https://tinyurl.com/382sss9k

Gobierno de México (2017). ¿Qué es la discapacidad auditiva? Gobierno de México. 19 de junio. https://tinyurl.com/2ypf6shr

Gómez-Trigueros, I. (2020). Digital Teaching Competence and Space Competence with TPACK in Social Sciences. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 15(19), 37-52. https://tinyurl.com/mpm3w538 DOI: https://doi.org/10.3991/ijet.v15i19.14923

Gómez-Trigueros, I. (coord.) (2023). Desafíos de la inclusión digital: La brecha digital de género y las competencias digitales docentes en el contexto educativo. Octaedro. https://tinyurl.com/4kcrfxt8

Gómez-Trigueros, I., Ortega, D., & García, R. (2021). Brecha digital de género y coeducación: Claves conceptuales y orientaciones metodológicas. McGraw-Hill. https://tinyurl.com/2p949a6v

González, C., & Martínez, E. (2020). Estrategias comunicativas de inclusión para la comunidad sorda en UNIMINUTO, Sede Principal [Tesis de licenciatura]. Corporación Universitaria Minuto de Dios, Bogotá, Colombia. https://tinyurl.com/5n6h748v

Granados, J., Gómez, S., Zepeda, G., & Fregoso, C. (2021). Educational Inclusion through ICT for Hearing Impaired Students in EIS. Ponencia presentada en la 4th International Conference on Inclusive Technology and Education (CONTIE), La Paz, México. https://doi.org/10.1109/CONTIE54684.2021.00037 DOI: https://doi.org/10.1109/CONTIE54684.2021.00037

Gutiérrez, Á. (2021). Barreras en el ámbito escolar del alumnado con discapacidad auditiva: Propuesta de sensibilización [Tesis de grado]. Universidad de Cantabria, España. https://tinyurl.com/4aesm7aj

Luna, M. (2013). Tecnología y discapacidad: Una mirada pedagógica. Revista Digital Universitaria, 14(12). https://tinyurl.com/by8xm5pn

Mi Aula Integrada (2022). Actividades para niños con discapacidad auditiva. Mi Aula Integrada. 22 de abril. https://tinyurl.com/yv9ww95a

Ochoa, M., Ronquillo, G., & Alvarado, E. (2020). La tecnología en la educación del siglo XXI. Magazine de las Ciencias, 5(n.° CISE), 324-336. https://tinyurl.com/yu73t37s

ONU (2006). Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. 13 de diciembre. https://tinyurl.com/427zdky9

OPS (2023). Discapacidad. OPS. Accedido 16 de agosto. https://tinyurl.com/5y89vf8c

Paredes, J. (2018). Aplicación de las TIC como estrategia de inclusión en la enseñanza aprendizaje de las personas con discapacidad visual y auditiva [Tesis de licenciatura]. Universidad Estatal de Milagro, Ecuador. https://tinyurl.com/2s4ate6k

Paula, I. (2003). Educación especial: Técnicas de intervención. McGraw-Hill. https://tinyurl.com/4mh6hhen

Ramírez, M., & Rendón, L. (2013). Exclusiones lingüísticas y culturales de las comunidades sordas para el ingreso a la educación superior. En L. Pérez, A. Fernández y S. Katz (comps.), Discapacidad en Latinoamérica: Voces y experiencias universitarias (pp. 193-199). Universidad Nacional de La Plata. https://tinyurl.com/mvaksmfn

Raykov, T., & Marcoulides, G. (2017). Evaluation of True Criterion Validity for Unidimensional Multicomponent Measuring Instruments in Longitudinal Studies. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 24, 599-608. https://tinyurl.com/ysc25yc5 DOI: https://doi.org/10.1080/10705511.2016.1172486

Rodríguez, Y. (2013). Estilo cognitivo en un grupo de estudiantes sordos congénitos de Bogotá. Revista Colombiana de Educación, 64. https://tinyurl.com/39h6tk93 DOI: https://doi.org/10.17227/01203916.64rce245.272

Rodríguez, Y., Velóz, L., & Reyes, R. (2018). Las ayudas técnicas: Recurso para garantizar la inclusión educativa de personas con discapacidad auditiva. Conrado, 14(63). https://tinyurl.com/yc46x5e4

Román, M., Cardemil, C., & Carrasco, Á. (2011). Enfoque y metodología para evaluar la calidad del proceso pedagógico que incorpora TIC en el aula. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 4(2), 9-35. https://tinyurl.com/bdepr8kf

Salazar, M. (2018). Estrategias para la inclusión de estudiantes sordos en la educación superior latinoamericana. Ratio Juris, 13(26), 193-214. https://tinyurl.com/4y3ee3ec DOI: https://doi.org/10.24142/raju.v13n26a9

Sánchez, M., Rodrigues, A., & Costa, A. (2018). Desde los métodos cualitativos hacia los modelos mixtos: Tendencia actual de investigación en ciencias sociales. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, 28. https://tinyurl.com/4zhvutap DOI: https://doi.org/10.17013/risti.28.0

Published

2023-10-07

How to Cite

Monar Ibarra, K. J., Abril Arzube , E. E. ., & Gómez-Trigueros, I. M. (2023). Technologies as Resources for Inclusive Education: Subtitled Videos for Hearing Impaired Students Learning. Andean Journal of Education, 6(2), 006212. https://doi.org/10.32719/26312816.2022.6.2.12
Métricas alternativas