Herrera-Pavo, M. A., & Cochancela, M. G. (2022). Didactic Strategies for the multigrade rural school. Universidad Nacional de Educación
DOI:
https://doi.org/10.32719/26312816.2022.6.2.r1Keywords:
estrategias didácticas, escuelas multigrado, reseñaAbstract
Education in rural multigrade schools presents several challenges due to the nature of the context and the limited availability of resources. In the specific case of Ecuador, a Latin American country with a considerable rural population, there are major deficiencies in the quality of educational services, especially in basic general education schools. In response to the above, the book entitled Didactic Strategies for the multigrade rural school emerges, coordinated by Miguel Ángel Herrera-Pavo and María Gladys Cochancela Patiño, as part of a collaborative project between the school and the university. This book aims to help teachers develop their classes more practically and effectively, optimizing time and resources. Text that provides a variety of didactic strategies that can be implemented in a transversal and specific way in each curricular area.
Downloads
References
Camacho, W., Vera, Y., & Méndez, E. (2018). TIC: ¿Para qué? Funciones de las tecnologías de la información. Recimundo, 2(3), 680-693. https://doi.org/10.26820/recimundo/2.(3).julio.2018.680-693 DOI: https://doi.org/10.26820/recimundo/2.(3).julio.2018.680-693
Cázares, A. (2014). La actividad experimental en la enseñanza de las ciencias naturales: Un estudio en la escuela normal del estado de México. Ra Ximhai, 10(5), 135-148. https://rb.gy/o1d26 DOI: https://doi.org/10.35197/rx.10.03.e1.2014.09.ac
Cedeño, Y., Guijarro, M., Miranda, B., & Moyano, P. (2020). Educación, desigualdad y territorio en Ecuador. En J. García (ed.), Anales de economía aplicada 2018: Economía del transporte y logística portuaria (pp. 336-341). Universidad de Huelva. https://rb.gy/79ayu
Gutiérrez, M., & Murillo, R. (2021). Proyecto de prefactibilidad para la creación de empresa distribuidora de zapatos deportivos, con entrega a domicilio, en la Urb. Metrópolis, parroquia Pascuales, cantón Guayaquil-Ecuador, enero-julio de 2020 [tesis de ingeniería]. Universidad San Gregorio de Portoviejo, Ecuador. https://rb.gy/x9698
Hernández, I., Cardozo, G., Franco, N., García, A., Luna, J., & Vargas, D. (2019). Dificultades del aprendizaje: Una mirada desde los factores del contexto. Universidad Cooperativa de Colombia. https://doi.org/10.16925/97895 87601183
Herrera-Pavo, M., & Cochancela, G. (coords.) (2022). Estrategias didácticas para la escuela rural multigrado. Universidad Nacional de Educación. https://rb.gy/z31yf
Johnson, D., Johnson, R., & Holubec, E. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Paidós. https://rb.gy/fwnsg
Luy, C. (2019). El aprendizaje basado en problemas (ABP) en el desarrollo de la inteligencia emocional de estudiantes universitarios. Propósitos y Representaciones, 7(2), 353-383. https://doi.org/10.20511/PYR2019.V7N2.288 DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.288
Polo, C., Carrillo, M., Rodríguez, M., Gutiérrez, O., Pertuz, C., Guette, R., Polo, A., Padilla, R., Campo, R., Estrada, M., Vergara, R., & Osorio, A. (2019). Juego de roles: Estrategia pedagógica para el fortalecimiento de la convivencia. Cultura, Educación y Sociedad, 9(3), 869-876. https://rb.gy/2iyr4 DOI: https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.103
Rose, D., & Meyer, A. (2002). Teaching Every Student in the Digital Age: Universal Design for Learning. Association for Supervision and Curriculum Development. https://rb.gy/ejwmc
Salamanca, L., & Sánchez, V. (2018). Desarrollo cognitivo y motor. Editex. https://rb.gy/p26zy
Sánchez, J., Castillo, S., & Hernández, B. (2020). El juego como representación del signo en niños y niñas preescolares: Un enfoque sociocultural. Revista Educación, 44(2), 313-328. https://doi.org/10.15517/REVEDU.V44I2.40567 DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v44i2.40567
Tamayo y Tamayo, M. (2003). El proceso de la investigación científica. Limusa. https://rb.gy/1wonf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Luis Leonardo Zambrano-Vacacela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.