Integration of Sustainability and Cross-Cutting Skills through Active Methodologies in Higher Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/26312816.2022.6.2.2

Keywords:

2030 Agenda, phenomenon-based learning (PhBL), challenge-based learning (CBL), cross-cutting skills, sustainability, university

Abstract

This article presents a course of action for including sustainability and cross-cutting skills in Higher Education. Starting from the concept of sustainability encompassed in the 2030 Agenda and the approach of the choreographies of teaching, the article shows how to assemble both concepts to a degree using active methodologies. The first part describes the features of the methodologies chosen: phenomenon-based learning, challenge-based learning, and research-based learning, followed by the presentation of a proposal to structure the integration of the cross-cutting skills suggested by the university with the specific skills of each subject and the Sustainable Development Goals. Finally, the second part presents the application of these guidelines in a degree taught at the University of the Basque Country.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aparicio, L., Bohorques, L., De Paredes, C., Escamilla, C., Giménez, E., & Quilez, J. (2021). Los ODS como instrumento de aprendizaje: Una experiencia multidisciplinar en los estudios universitarios. Revista de Educación y Derecho, 1(Extraordinario), 307-332. https://doi.org/10.1344/REYD2021.1EXT.37706 DOI: https://doi.org/10.1344/REYD2021.1EXT.37706

Barandiarán, M., Barrenetxea, M., Cardona, A., & Mijangos, J. (2019). Estilos de enseñanza y aprendizaje en el grado en Gestión de Negocios. En A. Bilbao y P. Gómez (eds.), Aprender para enseñar: Reflexiones sobre la formación en gestión (pp. 15-39). Universidad del País Vasco. https://bit.ly/3Fuuq8g

Barandiaran, M., Barrenetxea, M., Cardona, A., Mijangos, J., González, X., & Bilbao, A. (2021). Contribuciones a la Agenda 2030 desde una facultad de Economía y Empresa: Análisis del fenómeno de la desigualdad. Ponencia presentada en el II Congreso Iberoamericano de Educación para la Sustentabilidad en Educación Superior, modalidad virtual, 16-18 de noviembre.

Barandiaran, M., Barrenetxea, M., Cardona, A., Mijangos, J., & Olaskoaga, J. (2015). La transformación del estudiante universitario desde el análisis de los estilos de enseñanza y aprendizaje. En E. Marúm y V. Rosario (coords.), La calidad del pregrado y posgrado: Una mirada iberoamericana (pp. 101-121). Universidad de Guadalajara. https://bit.ly/3FtOEPo

Barandiaran, M., & Cardona, A. (2016). La nueva agenda internacional para el desarrollo en las aulas universitarias. E-DHC. Quaderns Electrònics sobre el Desenvolupament Humà i la Cooperació, 5, 29-41. https://bit.ly/3FvUWy2

Barrenetxea, M., & Barandiaran, M. (2020). Respuesta de la universidad a la Agenda 2030 desde el binomio metodología-temática. Sinergias, 11, 75-90. https://bit.ly/3yG5fvH

Barrenetxea, M., Barandiaran, M., Cardona, A., Mijangos, J., & Olaskoaga, J. (2017). Observemos a estudiantes y docentes para mejorar los resultados de aprendizaje. En J. Jerónimo y A. García (coords.), Conocimiento aplicado y buenas prácticas (pp. 83-94). Universidad Nacional Autónoma de México. https://bit.ly/3JmrhZ5

Cardona, A., Barandiaran, M., Barrenetxea, M., González, X., & Mijangos, J. (2021). Presencia y visibilidad de los ODS en las universidades del G-9. En C. Márquez (dir.), Transformación universitaria: Retos y oportunidades (pp. 581-589). Universidad de Salamanca. https://bit.ly/3z2I1zY

Challenge Based Learning (2020). Big Idea: Gratitude. Challenge Based Learning. 23 de junio. https://bit.ly/3ZRO5Hb

CRUE, & Fundación Carolina (2021). Evaluación de la vinculación de los másteres españoles con los Objetivos de Desarrollo Sostenible: Informe final. CRUE / Fundación Carolina. https://bit.ly/3yK1Go9

Drew, C. (2020). What is Finland’s Phenomenon-Based Learning Approach? Teacher Magazine. 3 de marzo. https://bit.ly/40dlRXj

Felder, R. (2020). Uses, Misuses, and Validity of Learning Styles. Advances in Engineering Education, 8(1). https://bit.ly/3LqvOfX

Fernández, A. (2020). Estudiantes, emociones, salud mental y pandemia. Revista Andina de Educación, 4(1), 23-29. https://doi.org/10.32719/26312816.2021.4.1.3 DOI: https://doi.org/10.32719/26312816.2021.4.1.3

Fidalgo, Á., Sein-Echaluce, M., & García, F. (2017). Aprendizaje basado en retos en una asignatura académica universitaria. Revista Iberoamericana de Informática Educativa, 25. https://bit.ly/40cs85t

Gallagher, S., & Savage, T. (2020). Challenge-Based Learning in Higher Education: An Exploratory Literature Review. Teaching in Higher Education, 25. https://doi.org/10.1080/13562517.2020.1863354 DOI: https://doi.org/10.1080/13562517.2020.1863354

Geli, A., Collazo, L., & Pons, I. (2019). Contexto y evolución de la sostenibilidad en el currículum de la universidad española. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad, 1(1). https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2019.v1.i1.1102 DOI: https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2019.v1.i1.1102

Herrera, M, Espinoza, Y., Rivera, G., Espinosa, J., & Orellana, V. (2021). Ruta pedagógica hacia el 2030: La propuesta de un modelo para el ­sistema educativo ecuatoriano. Revista Andina de Educación, 4(1), 1-4. https://doi.org/10.32719/26312816.2020.4.1.0 DOI: https://doi.org/10.32719/26312816.2020.4.1.0

Idoiaga, N., Berasategi, N., Eiguren, A., & Dosil, M. (2021). Exploring the Social and Emotional Representations Used by Students from the University of the Basque Country to Face the First Outbreak of COVID-19 Pandemic. Health Education Research, 36(2), 159-169. https://doi.org/10.1093/her/cyab006 DOI: https://doi.org/10.1093/her/cyab006

Law, J., & Singleton, V. (2005). Object Lessons. Organization, 12(3), 331-355. https://doi.org/10.1177/13505 08405051270 DOI: https://doi.org/10.1177/1350508405051270

Leal Filho, W., Wall, T., Rayman-Bacchus, L., Mifsud, M., Pritchard, D., Orlovic Lovren, V., Farinha, C., Petrovic, D., & Balogun, A. (2021). Impacts of COVID-19 and Social Isolation on Academic Staff and Students at Universities: A Cross-Sectional Study. BMC Public Health, 21. https://doi.org/10.1186/s12889-021-11040-z DOI: https://doi.org/10.1186/s12889-021-11040-z

Makarova, T., Matveeva, E., Molchanova, M., & Morozova, E. (2020). Phenomenon-Based Approach to Teaching Russian as a Foreign Language in the Cultural Context. En E. Tareva y T. Bokova (eds.), Dialogue of Cultures-Culture of Dialogue: From Conflicting to Understanding (pp. 541-552). Universidad de Moscú. https://doi.org/10.15405/epsbs.2020.11.03.58 DOI: https://doi.org/10.15405/epsbs.2020.11.03.58

Naciones Unidas (2015). Transformar nuestro mundo: La Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. 21 de octubre. A/RES/70/1. https://bit.ly/3Fxa1zs

Nichols, M., Cator, K., & Torres, M. (2016). CBL Guide: Challenge Based Learning. Digital Promise. https://bit.ly/3yHmEEf

Olaskoaga, J., Guerenabarrena, L., & Cilleruelo, E. (2021). Academic Staff Attitudes and Barriers to Integrating Sustainability in the Curriculum at Spanish Universities. Culture and Education, 33(2), 373-396. https://doi.org/10.1080/11356405.2021.1905957 DOI: https://doi.org/10.1080/11356405.2021.1905957

Oser, F., & Baeriswyl, F. (2001). Choreographies of Teaching: Bridging Instruction to Learning. En V. Richardson (ed.), Handbook of Research on Teaching (pp. 1031-1065). AERA. https://bit.ly/409N50Y

Ozamiz, N., Dosil, M., Picaza, M., & Idoiaga, N. (2020). Niveles de estrés, ansiedad y depresión en la primera fase del brote del COVID-19 en una muestra recogida en el norte de España. Cadernos de Saúde Pública, 36(4). https://doi.org/10.1590/0102-311X00054020 DOI: https://doi.org/10.1590/0102-311x00054020

Red Española para el Desarrollo Sostenible (2020). Implementando la Agenda 2030 en la universidad: Casos inspiradores de educación para los ODS en universidades españolas. REDS. https://bit.ly/3YUlfVi

Reimers, F. (2021). ¿Cómo puede la universidad contribuir a construir un futuro mejor durante la pandemia de la COVID-19? Revista Iberoamericana de Educación, 86(2), 9-28. https://doi.org/10.35362/rie8624690 DOI: https://doi.org/10.35362/rie8624690

Sáez, E., Fernández, I., & Castillo, N. (2021). A Holistic Approach to Integrate and Evaluate Sustainable Development in Higher Education. Sustainability, 13(1), 392. https://doi.org/10.3390/su13010392 DOI: https://doi.org/10.3390/su13010392

Silander, P. (2015). Digital Pedagogy. En P. Mattila y P. Silander (eds.), How to Create the School of the Future: Revolutionary Thinking and Design from Finland (pp. 9-26). University of Oulu, Center for Internet Excellence. https://bit.ly/3ZSfbhC

Sustainable Development Solutions Network (2020). Acelerando la educación para los ODS en las universidades: Una guía para universidades e instituciones de educación superior y terciaria. SDSN. https://bit.ly/3FNKzWp

Tecnológico de Monterrey (2015). Aprendizaje basado en retos. Tecnológico de Monterrey. https://bit.ly/3FtbIxL

Tissington, S. (2019). Learning with and through Phenomena: An Explainer on Phenomenon-Based Learning. Ponencia presentada en el Northern Symposium of the Association of Learning Development in Higher Education, Middlesbrough, Reino Unido, agosto. https://bit.ly/3JlATDr

Tknika (2022). Reto en el modelo de aprendizaje de la FPEuskadi. Gobierno Vasco / Tknika / FP Euskadi. https://bit.ly/3JLc1Xj

UPV/EHU (2019a). Catálogo de competencias transversales de la UPV/EHU. UPV/EHU. https://bit.ly/3Ji5emq

UPV/EHU (2019b). EHUagenda 2030 por el desarrollo sostenible. UPV/EHU. https://bit.ly/3mOYapK

UPV/EHU (2023a). Estrategia IKD i3. UPV/EHU. Accedido 16 de marzo. https://bit.ly/42huF08

UPV/EHU (2023b). IKD aprendizaje cooperativo y dinámico: Modelo educativo de la UPV/EHU. UPV/EHU. Accedido 16 de marzo. https://bit.ly/3YSULDM

Zabalza, M. (2022). Coreografías didácticas en educación superior: Una metáfora del mundo de la danza. Narcea. https://bit.ly/3lsb78B

Published

2023-05-02

How to Cite

Bilbao-Goyoaga, A., Barrenetxea Ayesta, M., Barandiaran Galdós, M., & González Lasquibar, X. (2023). Integration of Sustainability and Cross-Cutting Skills through Active Methodologies in Higher Education. Andean Journal of Education, 6(2), 000622. https://doi.org/10.32719/26312816.2022.6.2.2
Métricas alternativas