Leadership in the Management of the Director

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/26312816.2022.6.1.11

Keywords:

school principal, school management, teaching-learning process, leadership

Abstract

Nowadays, educational organizations, due to the great responsibility they have in the formation of human beings, face great changes and face innumerable challenges to provide high-level educational experiences and to ensure a relevant position in a challenging society. Therefore, the figure of the director is key because s/he is the natural leader of schools, and it is necessary to effectively and efficiently conduct school management. The present study intended to reveal the feeling of teachers of the San Juan de Miraflores district in Metropolitan Lima concerning the leadership in the director's management. It was research developed under a qualitative approach, which used the hermeneutical phenomenological method to interpret the interview made with four teachers from three private institutions of the San Juan de Miraflores district, who were selected meeting certain parameters. The findings allowed the definition of three key categories within the discourse of educators: the role of the director in schools, managerial leadership in educational management, and the importance of leadership in the director's management, which defined new research concerns.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abril, J., Barrera, H., & Flores, E. (2019). Estrategia organizacional de liderazgo empresarial aplicado a una institución de educación superior. Revista Inclusiones, 6(1), 352-370. https://bit.ly/3QZcN4L

Amezcua, M. (2015). La entrevista en profundidad en 10 pasos. Index de Enfermería, 24(4), 216. https://doi.org/10.4321/S1132-12962015000300019 DOI: https://doi.org/10.4321/S1132-12962015000300019

Anderson, S. (2010). Liderazgo directivo: Claves para una mejor escuela. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 9(2), 34-52. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol9-Issue2-fulltext-127 DOI: https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol9-Issue2-fulltext-127

Antonio, M., & Herrera, A. (2019). El liderazgo pedagógico del director desde la mirada de los docentes. Gestión I+D, 4(2), 31-46. https://bit.ly/3Hnn1ZC

Arias, F. (2012). El proyecto de investigación: Introducción a la metodología científica. Episteme. https://bit.ly/3Jc22dP

Campos, F., Valdés, R., & Ascorra, P. (2019). ¿Líder pedagógico o gerente de escuela?: Evolución del rol del director de escuela en Chile. Calidad en la Educación, 51, 53-84. https://doi.org/10.31619/caledu.n51.685 DOI: https://doi.org/10.31619/caledu.n51.685

Cañete, R., Guilhem, D., & Brito, K. (2012). Consentimiento informado: Algunas consideraciones actuales. Acta Bioethica, 18(1), 121-127. https://doi.org/10.4067/S1726-569X2012000100011 DOI: https://doi.org/10.4067/S1726-569X2012000100011

Casas, A. (2019). Liderazgo pedagógico, nuevas perspectivas para el desempeño docente. Investigación Valdizana, 13(1), 51-60. https://bit.ly/3XLSslN DOI: https://doi.org/10.33554/riv.13.1.171

Contreras, B. (2019). Incidencia de la gestión escolar y liderazgo en las instituciones educativas: Perspectiva de análisis. Daena. International Journal of Good Conscience, 14(1), 52-68. https://bit.ly/3XTd8sh

Díaz, L., Torruco, U., Martínez, M., & Varela, M. (2013). La entrevista, recurso flexible y dinámico. Investigación en Educación Médica, 2(7), 162-167. https://bit.ly/3ZTjMQU DOI: https://doi.org/10.1016/S2007-5057(13)72706-6

Freire, S., & Miranda, A. (2014). El rol del director en la escuela: El liderazgo pedagógico y su incidencia sobre el rendimiento académico. GRADE. https://bit.ly/3WwncX1

Furguerle, J., & Vitorá, M. (2016). Liderazgo en los directivos de educación primaria. Telos, 18(2), 208-227. https://bit.ly/3J71vJN DOI: https://doi.org/10.36390/telos182.04

Gadamer, H. (1999). Verdad y método. Vol. I. Sígueme. https://bit.ly/3J7KtLS

Garbanzo, G. (2015). Desarrollo organizacional y los procesos de cambio en las instituciones educativas, un reto de la gestión de la educación. Revista Educación, 40(1), 67-87. https://doi.org/10.15517/revedu.v40i1.22534 DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v40i1.22534

Hernández, O. (2021). Aproximación a los distintos tipos de muestreo no probabilístico que existen. Revista Cubana de Medicina General Integral, 37(3). https://bit.ly/3WoKJZO

Hincapié, J., & Medina, M. (2019). Bioética: Teorías y principios. UNAM. https://bit.ly/3Hqu9EN

Ibarra, D. (2022). El liderazgo pedagógico del director escolar en la mejora de la calidad educativa. Revista Formación Estratégica, 6(2). https://bit.ly/3HoAUXF

Lara, S. (2020). La diáspora académica en una universidad pedagógica: Más allá de los números. Revista de Investigación, 44(99), 100-127. https://bit.ly/3J3FdZC

López, I., & López, M. (2019). El rol de la gestión directiva en los resultados educativos. Espacios, 40(36). https://bit.ly/3GZl18G

Lugo, N., & Villasmil, J. (2019). Liderazgo directivo como factor de mejoramiento en la calidad educativa. Episteme Koinonia. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 2(4), 4-29. https://bit.ly/3QXVAc4 DOI: https://doi.org/10.35381/e.k.v2i4.521

Martínez, M. (2014). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. Trillas. https://bit.ly/3iQ2kMJ

Maya, E., Aldana, J., & Isea, J. (2019). Liderazgo directivo y educación de calidad. Cienciamatria, 5(9), 114-129. https://doi.org/10.35381/cm.v5i9.102 DOI: https://doi.org/10.35381/cm.v5i9.102

Medina, I. (2020). El liderazgo en la gestión educativa, una proeza del director educativo desde la perspectiva latina. Revista Caribeña de Ciencias Sociales (julio). https://bit.ly/3wFuVHT

Ñañez, M., & Lucas, G. (2019). Liderazgo del director en la calidad de la gestión institucional. Investigación y Posgrado, 34(1), 167-180. https://bit.ly/3XSUhNX

Restrepo, L. (2022). El sentido humano en el liderazgo educativo, como generador de educación de calidad integral. Ciencia Latina, 6(4), 3316-3354. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i4.2835 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i4.2835

Rico, A. (2016). La gestión educativa: Hacia la optimización de la formación docente en la educación superior en Colombia. Sophia, 12(1), 55-70. https://bit.ly/3XPYtOw DOI: https://doi.org/10.18634/sophiaj.12v.1i.445

Rodríguez, M. (2010). Métodos de interpretación, hermenéutica y derecho natural. Díkaion, 19(2), 319-347. https://bit.ly/3kumhZL DOI: https://doi.org/10.5294/dika.2010.19.2.3

Rosales, J., & Alvarado, A. (2022). Proceso educativo remoto durante la pandemia: Una construcción desde el sentir de madres migrantes. Revista de Investigación, 46(106), 76-99. https://bit.ly/3QUXgDf

Rosales, J., Alvarado, A., & Linares, J. (2021). Educación virtual en tiempos de contingencia: Un acercamiento a la realidad del docente venezolano. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 51(núm. esp.), 153-180. https://doi.org/10.48102/rlee.2021.51.ESPECIAL.453 DOI: https://doi.org/10.48102/rlee.2021.51.ESPECIAL.453

Sardon, D. (2017). Liderazgo transformacional y la gestión escolar en instituciones educativas primarias. Revista de Investigaciones Altoandinas, 19(3), 295-304.

https://doi.org/10.18271/ria.2017.294 DOI: https://doi.org/10.18271/ria.2017.294

Schütz, A. (1953). Common-Sense and Scientific Interpretation in Human Action. Philosophy and Phenomenological Research, 14(1), 1-38. https://doi.org/10.2307/ 2104013 DOI: https://doi.org/10.2307/2104013

Sierra, G. (2016). Liderazgo educativo en el siglo XXI, desde la perspectiva del emprendimiento sostenible. Revista Escuela de Administración de Negocios, 81, 111-128. https://doi.org/10.21158/01208160.n81.2016.1562 DOI: https://doi.org/10.21158/01208160.n81.2016.1562

Published

2023-04-01

How to Cite

Padilla, O., & Vargas, J. (2023). Leadership in the Management of the Director. Andean Journal of Education, 6(1), 006111. https://doi.org/10.32719/26312816.2022.6.1.11
Métricas alternativas