Leadership in the Management of the Director
DOI:
https://doi.org/10.32719/26312816.2022.6.1.11Keywords:
school principal, school management, teaching-learning process, leadershipAbstract
Nowadays, educational organizations, due to the great responsibility they have in the formation of human beings, face great changes and face innumerable challenges to provide high-level educational experiences and to ensure a relevant position in a challenging society. Therefore, the figure of the director is key because s/he is the natural leader of schools, and it is necessary to effectively and efficiently conduct school management. The present study intended to reveal the feeling of teachers of the San Juan de Miraflores district in Metropolitan Lima concerning the leadership in the director's management. It was research developed under a qualitative approach, which used the hermeneutical phenomenological method to interpret the interview made with four teachers from three private institutions of the San Juan de Miraflores district, who were selected meeting certain parameters. The findings allowed the definition of three key categories within the discourse of educators: the role of the director in schools, managerial leadership in educational management, and the importance of leadership in the director's management, which defined new research concerns.
Downloads
References
Abril, J., Barrera, H., & Flores, E. (2019). Estrategia organizacional de liderazgo empresarial aplicado a una institución de educación superior. Revista Inclusiones, 6(1), 352-370. https://bit.ly/3QZcN4L
Amezcua, M. (2015). La entrevista en profundidad en 10 pasos. Index de Enfermería, 24(4), 216. https://doi.org/10.4321/S1132-12962015000300019 DOI: https://doi.org/10.4321/S1132-12962015000300019
Anderson, S. (2010). Liderazgo directivo: Claves para una mejor escuela. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 9(2), 34-52. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol9-Issue2-fulltext-127 DOI: https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol9-Issue2-fulltext-127
Antonio, M., & Herrera, A. (2019). El liderazgo pedagógico del director desde la mirada de los docentes. Gestión I+D, 4(2), 31-46. https://bit.ly/3Hnn1ZC
Arias, F. (2012). El proyecto de investigación: Introducción a la metodología científica. Episteme. https://bit.ly/3Jc22dP
Campos, F., Valdés, R., & Ascorra, P. (2019). ¿Líder pedagógico o gerente de escuela?: Evolución del rol del director de escuela en Chile. Calidad en la Educación, 51, 53-84. https://doi.org/10.31619/caledu.n51.685 DOI: https://doi.org/10.31619/caledu.n51.685
Cañete, R., Guilhem, D., & Brito, K. (2012). Consentimiento informado: Algunas consideraciones actuales. Acta Bioethica, 18(1), 121-127. https://doi.org/10.4067/S1726-569X2012000100011 DOI: https://doi.org/10.4067/S1726-569X2012000100011
Casas, A. (2019). Liderazgo pedagógico, nuevas perspectivas para el desempeño docente. Investigación Valdizana, 13(1), 51-60. https://bit.ly/3XLSslN DOI: https://doi.org/10.33554/riv.13.1.171
Contreras, B. (2019). Incidencia de la gestión escolar y liderazgo en las instituciones educativas: Perspectiva de análisis. Daena. International Journal of Good Conscience, 14(1), 52-68. https://bit.ly/3XTd8sh
Díaz, L., Torruco, U., Martínez, M., & Varela, M. (2013). La entrevista, recurso flexible y dinámico. Investigación en Educación Médica, 2(7), 162-167. https://bit.ly/3ZTjMQU DOI: https://doi.org/10.1016/S2007-5057(13)72706-6
Freire, S., & Miranda, A. (2014). El rol del director en la escuela: El liderazgo pedagógico y su incidencia sobre el rendimiento académico. GRADE. https://bit.ly/3WwncX1
Furguerle, J., & Vitorá, M. (2016). Liderazgo en los directivos de educación primaria. Telos, 18(2), 208-227. https://bit.ly/3J71vJN DOI: https://doi.org/10.36390/telos182.04
Gadamer, H. (1999). Verdad y método. Vol. I. Sígueme. https://bit.ly/3J7KtLS
Garbanzo, G. (2015). Desarrollo organizacional y los procesos de cambio en las instituciones educativas, un reto de la gestión de la educación. Revista Educación, 40(1), 67-87. https://doi.org/10.15517/revedu.v40i1.22534 DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v40i1.22534
Hernández, O. (2021). Aproximación a los distintos tipos de muestreo no probabilístico que existen. Revista Cubana de Medicina General Integral, 37(3). https://bit.ly/3WoKJZO
Hincapié, J., & Medina, M. (2019). Bioética: Teorías y principios. UNAM. https://bit.ly/3Hqu9EN
Ibarra, D. (2022). El liderazgo pedagógico del director escolar en la mejora de la calidad educativa. Revista Formación Estratégica, 6(2). https://bit.ly/3HoAUXF
Lara, S. (2020). La diáspora académica en una universidad pedagógica: Más allá de los números. Revista de Investigación, 44(99), 100-127. https://bit.ly/3J3FdZC
López, I., & López, M. (2019). El rol de la gestión directiva en los resultados educativos. Espacios, 40(36). https://bit.ly/3GZl18G
Lugo, N., & Villasmil, J. (2019). Liderazgo directivo como factor de mejoramiento en la calidad educativa. Episteme Koinonia. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 2(4), 4-29. https://bit.ly/3QXVAc4 DOI: https://doi.org/10.35381/e.k.v2i4.521
Martínez, M. (2014). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. Trillas. https://bit.ly/3iQ2kMJ
Maya, E., Aldana, J., & Isea, J. (2019). Liderazgo directivo y educación de calidad. Cienciamatria, 5(9), 114-129. https://doi.org/10.35381/cm.v5i9.102 DOI: https://doi.org/10.35381/cm.v5i9.102
Medina, I. (2020). El liderazgo en la gestión educativa, una proeza del director educativo desde la perspectiva latina. Revista Caribeña de Ciencias Sociales (julio). https://bit.ly/3wFuVHT
Ñañez, M., & Lucas, G. (2019). Liderazgo del director en la calidad de la gestión institucional. Investigación y Posgrado, 34(1), 167-180. https://bit.ly/3XSUhNX
Restrepo, L. (2022). El sentido humano en el liderazgo educativo, como generador de educación de calidad integral. Ciencia Latina, 6(4), 3316-3354. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i4.2835 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i4.2835
Rico, A. (2016). La gestión educativa: Hacia la optimización de la formación docente en la educación superior en Colombia. Sophia, 12(1), 55-70. https://bit.ly/3XPYtOw DOI: https://doi.org/10.18634/sophiaj.12v.1i.445
Rodríguez, M. (2010). Métodos de interpretación, hermenéutica y derecho natural. Díkaion, 19(2), 319-347. https://bit.ly/3kumhZL DOI: https://doi.org/10.5294/dika.2010.19.2.3
Rosales, J., & Alvarado, A. (2022). Proceso educativo remoto durante la pandemia: Una construcción desde el sentir de madres migrantes. Revista de Investigación, 46(106), 76-99. https://bit.ly/3QUXgDf
Rosales, J., Alvarado, A., & Linares, J. (2021). Educación virtual en tiempos de contingencia: Un acercamiento a la realidad del docente venezolano. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 51(núm. esp.), 153-180. https://doi.org/10.48102/rlee.2021.51.ESPECIAL.453 DOI: https://doi.org/10.48102/rlee.2021.51.ESPECIAL.453
Sardon, D. (2017). Liderazgo transformacional y la gestión escolar en instituciones educativas primarias. Revista de Investigaciones Altoandinas, 19(3), 295-304.
https://doi.org/10.18271/ria.2017.294 DOI: https://doi.org/10.18271/ria.2017.294
Schütz, A. (1953). Common-Sense and Scientific Interpretation in Human Action. Philosophy and Phenomenological Research, 14(1), 1-38. https://doi.org/10.2307/ 2104013 DOI: https://doi.org/10.2307/2104013
Sierra, G. (2016). Liderazgo educativo en el siglo XXI, desde la perspectiva del emprendimiento sostenible. Revista Escuela de Administración de Negocios, 81, 111-128. https://doi.org/10.21158/01208160.n81.2016.1562 DOI: https://doi.org/10.21158/01208160.n81.2016.1562
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Omar Padilla, Julissa Vargas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.