Educate for democracy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/26312816.2022.5.1.12

Keywords:

Education for Democracy, Education in values, Educational reform

Abstract

This essay discusses the nature of Education for Democracy, the antecedents of the teaching of Civics, its pedagogical foundations, and didactic criteria. It starts from a discussion of the educational reforms carried out in Ecuador since the end of the 20th century and the contribution of the proposal of the Baccalaureate Curricular Reform Program executed by the Universidad Andina Simón Bolívar Sede Ecuador with a pilot and experimental character at the national level, until 2002. From this point, some general lines are established for a Civics program that can fill the void left by the Education for Citizenship subject, in charge of covering the contents of Education for Democracy as of the 2010 reform. This program aims to train young people to recognize responsibility and social solidarity, exercise their rights, fulfill their obligations, and define mechanisms that ensure their participation in the institutions of the political system. The program is conceived as a constant throughout the educational system, highlighting Ecuador’s reality as a unit of diversity. The proposal is not based on abstract statements but concrete reality, encouraging students to understand their homeland.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Enrique Ayala Mora, Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador. Quito, Ecuador.

Enrique Ayala Mora was born in Ibarra in 1950. He studied up to high school in his hometown. He graduated from high school (1968) at the Colegio Sánchez y Cifuentes. Bachelor (1972) and Doctor (1975) in Education, Catholic University of Ecuador. He studied law at the same university. Master's Course in History, Essex, Great Britain (1978-1979); Doctor, DPhil (Ph.D.) in History, Oxford (1982). He is currently a Professor of History of Latin America at the Universidad Andina Simón Bolívar Ecuador Headquarters, President of El Colegio de América Latin American Headquarters, Director of Processes, Ecuadorian Magazine of History. Member of the committees of the General History of Latin America of UNESCO and the History of Andean America. He is a member of the Academies of History of Bolivia, Ecuador, and Spain, Association of Historians of Latin America, ADHILAC; Association of Historians of Ecuador, ADHIEC; Oxford Society; Society of Latin American Studies (SLAS) of Great Britain; Academy of Latinity; College of America, Seville; National Publishing Corporation; Sunday Savio Club; Ecuadorian Red Cross, Vice President of the Monsignor Leonidas Proaño Committee. Since the 1970s, he has collaborated with the worker, peasant, and indigenous organizations, including the FUT and CONAIE.

References

Ayala Mora, E. (2009). Ecuador: Patria de todos, Manual de Cívica (3a ed. actualizada). Universidad Andina Simón Bolívar Sede Ecuador/Corporación Editora Nacional.

Ayala Mora, E. (2011). Interculturalidad: Camino para el Ecuador, en Ariruma Kowii Maldonado (Coord.), Intertulturalidad y diversidad. Universidad Andina Simón Bolívar Sede Ecuador/Corporación Editora Nacional.

Ayala Mora, E. (2017). Ecuador, Patria de todos, Manual de Cívica (5ª ed.). Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador/Corporación Editora Nacional.

Ayala Román, P. (2012). El voto de los adolescentes en el Ecuador. IDEA/Ediciones La Tierra.

Bustos Lozano, H. (2008). Nuestra Casa, Manual de Educación Ambiental. Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador/Corporación Editora Nacional.

Cifuentes Arias, M. (1999). El bachillerato técnico: Programa de Reforma Curricular, documento 2. Universidad

Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador/Ministerio de Educación y Cultura.

Dietrich, H. (2001). Bases de la democracia participativa. Ediciones La Tierra.

Ecuador. (28 de agosto de 2001). Decreto Ejecutivo 1796, que regula el nivel educativo del bachillerato, Registro Oficial 400.

Ecuador. (29 de agosto de 2001). Decreto Ejecutivo que regula la Reforma del Bachillerato 1786, Registro Oficial

Ecuador. (22 de noviembre de 2006). Registro Oficial 402, Ley de Eduación para la Democracia. 3-4.

Granda Aguilar, V. (1995). Temas de la renovación socialista. Democracia radical, pluralismo y soberanía plena. Ediciones La Tierra.

Hidalgo-Capitán, A. L. (2012). El buen vivir. Universidad de Cuenca/Pydlos/Universidad de Huelva.

Ministerio de Educación. (2008). Actualización y fortalecimiento curricular de la Educación General Básica. Ministerio de Educación.

Ministerio de Educación. (2010). Nuevo bachillerato ecuatoriano (versión preliminar para validación técnica).

Mora Bowen, A. (1971). La educación cívica el servicio de la enseñanza. Editorial Olmedo.

Novak, J. (1995). Teoría y práctica de la educación. Alianza Universidad.

Ospina Peralta, P. (2007). Nuestro Ecuador, Manual de Realidad Nacional. Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador/Corporación Editora Nacional.

Terán Najas, R. (1997). Propuesta General: Reforma Curricular del Bachillerato, documento 1. Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador/Ministerio de Educación y Cultura.

Universidad Andina Simón Bolívar. (1997). Programa de Reforma Curricular del Bachillerato, Componente de Educación para la Democracia. Educación Cívica, Programa para consulta y validación.

Universidad Andina Simón Bolívar. (1998). Educación para la democracia, documento de propuesta.

Universidad Andina Simón Bolívar. (2000). Programa de Educación en valores, Reforma Curricular del Bachillerato.

Universidad Andina Simón Bolívar. (2001). Programa de Reforma Curricular del Bachillerato, Componente de Educación para la Democracia. Cívica, para todas las modalidades del bachillerato.

Universidad Andina Simón Bolívar. (2004). Ecuador, Patria de todos [Serie de programas de televisión. DVD}.

Universidad Andina Simón Bolívar. (2011). Análisis de la propuesta de Nuevo Bachillerato, presentada por el Ministerio de Educación.

Universidad Andina Simón Bolívar. (s.f.). Educación para la democracia, documento de propuesta.

Vásquez S., L. (2003). La nación ecuatoriana desde los jóvenes: Percepciones de los jóvenes y las jóvenes de Quito sobre la nación y la identidad nacional [Tesis de maestría]. Universidad Andina Simón Bolívar Sede Ecuador.

Published

2022-04-30

How to Cite

Ayala Mora, E. (2022). Educate for democracy. Andean Journal of Education, 5(1), 005112. https://doi.org/10.32719/26312816.2022.5.1.12
Métricas alternativas