Learning Strategies in Ecuadorian University Students: A Case Study in the Province of Esmeraldas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/26312816.2022.5.2.9

Keywords:

learning strategies, higher education, university students

Abstract

Learning to learn becomes a key competence in the knowledge society. This study aims to analyze undergraduate students' learning strategies at the Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Esmeraldas' campus, and their relationship with the variables gender, academic performance, and educational level. For this, a descriptive and correlational study was carried out. The ACRA scale of Román and Gallego (1994) was applied to a sample of 849 students. The results show that the level of practice of the strategies is medium-low. Regarding the correlational analysis, there is no statistically significant relationship with the level of study, while weak statistical relationships are observed with gender and grade point average.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acevedo, M. (2016). Estrategias de aprendizaje, con relación al rendimiento académico y tiempo en alcanzar el grado universitario en Enfermería [Tesis doctoral]. Universidad de Málaga, España. https://core.ac.uk/download/pdf/214843531.pdf

Arteta, H., & Huaire, E. (2016). Estrategias metacognitivas y concepciones de aprendizaje en estudiantes universitarios. Horizonte de la Ciencia, 6(11), 149-158. https://www.redalyc.org/jatsRepo/5709/570960869013/570960869013.pdf

Bahamón, M., Vianchá, M., Alarcón, L., & Bohórquez, C. (2013). Estilos y estrategias de aprendizaje relacionados con el logro académico en estudiantes universitarios. Pensamiento Psicológico, 11(1), 115-129. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-89612013000100008

Boza, Á., & Toscano, M. (2012). Motivos, actitudes y estrategias de aprendizaje: Aprendizaje motivado en alumnos universitarios. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 16(1), 125-142. http://rabida.uhu.es/dspace/handle/10272/11142

Castañeda, S., & Ortega, I. (2004). Evaluación de estrategias de aprendizaje y orientación motivacional al estudio. En S. Castañeda (coord.), Educación, aprendizaje y cognición: Teoría en la práctica (pp. 227-299). Manual Moderno. https://bit.ly/3yUa4kL

Celina, H., & Campo, A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(4), 572-580. https://www.redalyc.org/pdf/806/80634409.pdf

De la Cruz, J. (2017). El aprendizaje estratégico: Una tarea para el maestro mediador. Educación, 23, 15-18. https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/1164

Flores, D. (2016). La importancia e impacto de la lectura, redacción y pensamiento crítico en la educación superior. Zona Próxima, 24, 128-135. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-94442016000100010

Jerónimo, L., Yaniz, C., & Carcamo, C. (2020). Estrategias de aprendizaje de estudiantes colombianos de grado y posgrado. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 13(1), 1-20. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7854939

Jiménez, L., García, A., López, J., & Saavedra, F. (2017). Evaluación de estrategias de aprendizaje mediante la escala ACRA abreviada para estudiantes universitarios. Revista de Psicodidáctica, 23(1), 63-69. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1136103417300990

Juárez, C., Pichardo, K., & Rodríguez, G. (2015). Características psicométricas de la escala ACRA en población universitaria mexicana. Revista de Educación y Desarrollo, 34, 15-24. https://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/34/34_Juarez.pdf

Marugán, M., Martín, L., Catalina, J., & Román, J. (2013). Estrategias cognitivas de elaboración y naturaleza de los contenidos en estudiantes universitarios. Psicología Educativa, 19(1), 13-20. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1135755X13700034

McMillan, J., & Schumacher, S. (2006). Investigación educativa: Una introducción conceptual. Pearson. https://bit.ly/3B5UdCe

Mercado, C., Illesca, M., & Hernández, A. (2019). Relación entre estrategias de aprendizaje y rendimiento académico: Estudiantes de Enfermería, Universidad Santo Tomás. Enfermería Universitaria, 16(1), 15-30. https://www.redalyc.org/journal/3587/358760292003/358760292003.pdf

Meza, A. (2013). Estrategias de aprendizaje: Definiciones, clasificaciones e instrumentos de medición. Propósitos y Representaciones, 1(2), 193-213. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5475212.pdf

Monereo, C., & Pérez, M. (1996). La incidencia de la toma de apuntes sobre el aprendizaje significativo: Un estudio en enseñanza superior. Infancia y Aprendizaje, 19(73), 65-86. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1174/02103709660560555

Monereo, C. (coord.), Clariana, M., Palma, M., & Pérez, M. (1999). Estrategias de enseñanza y aprendizaje: Formación del profesorado y aplicación en la escuela. Graó. https://bit.ly/3CY3vB9

Panadero, E., & Alonso, J. (2014). ¿Cómo autorregulan nuestros alumnos? Revisión del modelo cíclico de Zimmerman sobre autorregulación del aprendizaje. Anales de Psicología, 30(2). 450-462. https://www.redalyc.org/pdf/167/16731188008.pdf

Pérez, M. (1995). Cómo y por qué enseñar y aprender estrategias de aprendizaje en la educación universitaria. Ponencia presentada en la III Jornada de Información y Aprendizaje, Madrid, 23 de marzo.

Román, J., & Gallego, S. (1994). ACRA: Escalas de estrategias de aprendizaje. TEA Ediciones. https://bit.ly/3PFALjU

Rossi, L., Neer, R., Lopetegui, M., & Doná, S. (2010). Estrategias de aprendizaje y rendimiento académico según el género en estudiantes universitarios. Revista de Psicología, 11, 199-211. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/14994

Salcedo, F. (2012). Papel del profesor en la enseñanza de estrategias de aprendizaje. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 3(3), 17-28. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4230098.pdf

Trelles, H., Alvarado, H., & Montánchez, M. (2018). Estrategias y estilos de aprendizaje y su relación con el rendimiento académico en estudiantes universitarios de Psicología Educativa. Killkana Sociales. Revista de Investigación Científica, 2(2), 9-16. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6538366

Published

2022-09-09

How to Cite

Bernabé Lillo, M. de los L., Suárez Suri, P. R., Espinoza Ávila, M. E., Armijos Porozo, I. M., & Medina Godoy, A. A. (2022). Learning Strategies in Ecuadorian University Students: A Case Study in the Province of Esmeraldas. Andean Journal of Education, 5(2), 000529. https://doi.org/10.32719/26312816.2022.5.2.9
Métricas alternativas