Survey of reading levels in initial diagnostic evaluation. Importance of its performance in pre-professional teaching practice
DOI:
https://doi.org/10.32719/26312816.2022.5.1.9Keywords:
Diagnostic evaluation, Reading comprenhension, Levels of reading conprentension, Pandemic education, Teacher trainingAbstract
The pre-professional practice in the initial training of a teacher is a key moment to elaborate, apply and process an initial diagnostic test that probes reading comprehension skills. This paper presents an experience carried out in the training of Biology and Spanish teachers in Uruguay. The evaluation shows very low reading comprehension of the average students, and low levels at which they enter the teaching career, for the different reading levels: literal, inferential, evaluative and creative. The results of the diagnosis contributed to strengthen in the Practicing Teachers the realization of a didactic planning that points to the objectives of: scientific literacy, prioritizing the use of the text as a didactic resource for the teaching of science, valuing the sustained work of macro skills linguistics.
Downloads
References
Airasian, P. (2002). La evaluación en el salón de clases. Biblioteca para la Actualización del Maestro (BAM) / Secretaría de Educación Pública (SEP). https://bit.ly/35uJOmn
Andreucci, P. (2011). La dimensión interaccional en la supervisión de prácticas docentes: Una aproximación desde la transdisciplinariedad. Calidad en la Educación, 34, 185-202. doi: http://doi.org/10.31619/caledu.n34.135
Andreucci, P. (2016). Dispositivo de supervisión de prácticas pedagógicas: Una propuesta de reconstrucción desde la complejidad. Perspectiva Educacional, 55(2), 3-20. doi: http://doi.org/10.4151/07189729-Vol.55-Iss.2-Art.463
Andreucci, P., & Eisendecher, E. (2020). La autonomía del docente en formación: Un análisis desde la perspectiva relacional en el contexto de supervisión pedagógica. Perspectiva Educacional, 59(3), 4-23. doi: http://doi.org/10.4151/07189729-Vol.59-Iss.3-Art.1102
ANEP (2007). Educación Media Básica: Ciclo Básico Tecnológico: Plan de Estudios 2007. Sitio oficial de la República Oriental del Uruguay. https://bit.ly/3vKhRSe
ANEP (2013). Estudio de los factores que influyen en la duración de las carreras de formación docente. ANEP. https://bit.ly/36VKEbV
ANEP (2017). Uruguay en PISA 2015. Primer informe de resultados. ANEP. https://bit.ly/36oc3U6
Arriaga Hernández, M. (2015). El diagnóstico educativo, una importante herramienta para elevar la calidad de la educación en manos de los docentes. Atenas, 3(31), 63-74. https://bit.ly/3IOjQIV
Baumann, J. (2009). Vocabulary and Reading Comprehension: The Nexus of Meaning. En S. Israel y G. Duffy (eds.), Handbook of Research on Reading Comprehension (pp. 323-334). Routledge. https://bit.ly/35ZFPOA
Beck, I., McKeown, M., & Kucan, L. (2008). Creating Robust Vocabulary: Frequently Asked Questions & Extended Examples. The Guilford Press. https://bit.ly/3hHfqYr
Bombelli, E., & Barberis, J. (2012). Importancia de la evaluación diagnóstica en asignaturas de nivel superior con conocimiento preuniversitario. Revista Electrónica Gestión de las Personas y Tecnología, 5(13). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=477847114004
Cassany, D. (2006). Tras las líneas: Sobre la lectura contemporánea. Anagrama. https://bit.ly/35txenn
Cassany, D., Luna, M., & Sanz, G. (2001). Enseñar lengua. Graó. https://bit.ly/3tyI7fE
Dalmás, D., & Grilli Silva, J. (2016). Publicidad y concepciones de evolución biológica. Ciencia, cotidianidad y educación para la ciudadanía. Revista de Educación en Biología, 19(1), 100-111. https://bit.ly/35DVFyh
Di Segni, S., & Obiols, G. (2008). Adolescencia, posmodernidad y escuela: La crisis de la enseñanza media. Centro de Publicaciones Educativas y Material Didáctico. https://bit.ly/3hHbUgn
Dockrell, J., & Messer, D. (2004). Lexical Acquisition in the Early School Years. En R. Berman (ed.), Language Development across Childhood and Adolescence (pp. 35-52). John Benjamins. https://bit.ly/3HGX3xe
Echevarría, M., & Gastón, I. (2002). Dificultades de comprensión lectora en estudiantes universitarios. Implicaciones en el diseño de programas de intervención. Revista de Psicodidáctica, 10, 59-74. https://bit.ly/3vKp1pA
Fuentes Monsálvez, L. (2009). Diagnóstico de comprensión lectora en educación básica en Villarrica y Loncoche, Chile. Perfiles Educativos, 31(125), 23-37. https://bit.ly/3ClWlEl
Gaspar, M., & Otañi, L. (2004). La gramática. En M. Alvarado (coord.), Problemas de enseñanza de la lengua y la literatura (pp. 71-100). Universidad Nacional de Quilmes. https://bit.ly/34i5UHY
Gernsbacher, M. (1996). The Structure Building Framework: What It Is, What It Might Also Be and Why. En B. Britton y A. Graesser (eds.), Models of Understanding Text (pp. 289-311). Lawrence Erlbaum. https://bit.ly/3HP9GpQ
Grilli Silva, J., & Silva Casterá, L. (2015). Análisis colectivo de las prácticas de aula. Dispositivos en la formación inicial de profesores que favorecen el aprendizaje colaborativo. Revista Electrónica Diálogos Educativos,
(15), 69-89. https://bit.ly/3IPnUsi
Grilli Silva, J., & Silva Casterá, L. (2021). Contextos formativos de las prácticas docentes pre-profesionales, en el Ce. R. P. del Litoral. Revista Paradigma, 42(2), 185-205. https://bit.ly/3vFPmoJ
Gutiérrez Pérez, C. (2011). La ciencia en la vida cotidiana. Cuaderno de Pedagogía, 408, 38-40. http://hdl.handle.net/11162/37404
Hess, K. (2013). Desarrollo léxico en la adolescencia: Un análisis de sustantivos en narraciones orales y escritas. Revista Actualidades en Psicología, 27(115), 113-127. https://bit.ly/3hOfyVK
INEEd (2019). Informe sobre el estado de la educación en Uruguay 2017-2018. INEEd. https://bit.ly/3pExQxm
INEEd (2020). Aristas 2018. Informe de resultados de tercero de educación media. INEEd. https://bit.ly/3IQas7o
Irvin, J. (1990). Reading and the Middle School Student: Strategies to Enhance Literacy. Allyn and Bacon. https://bit.ly/3KgIu4Y
Nippold, M. (2007). Later Language Development: School-Age Children, Adolescents, and Young Adults. Pro-Ed. https://bit.ly/3HHhNoF
Porta, M. (2018). La importancia de la evaluación diagnóstica en el proceso de enseñanza-aprendizaje, tanto para docentes como para estudiantes. La problemática de la nivelación en grupos heterogéneos. Reflexión Académica en Diseño y Comunicación, 19(35), 179-181. https://fido.palermo.edu/servicios_dyc/publicacionesdc/vista/detalle_articulo.php?id_libro=691&id_articulo=14552
Ríos, S., & Espinoza, R. (2019). Diagnóstico sobre la comprensión lectora de estudiantes normalistas. Revista Educación, 43(2), 1-28. https://bit.ly/3tCRbjl
Rodríguez, D., Izquierdo, M. y López, M. (2011). Por qué y para qué enseñar ciencias. En Las ciencias naturales en Educación Básica: Formación de ciudadanía para el siglo XXI. SEP. https://bit.ly/3HP2ABZ
Rosenblatt, L. (1998). El modelo transaccional: La teoría transaccional de la lectura y la escritura. Technical Report No. 416. https://lecturayescrituraunrn.files.wordpress.com/
/08/unidad-1-complementaria-rosemblatt.pdf
Royer, J., & Cunningham, D. (1981). On the Theory and Measurement of Reading Comprehension. Contemporary Educational Psychology, 6(3), 187-216. doi: https://doi.org/10.1016/0361-476X(81)90001-1
Ruiz Xicará, M. (2020). Niveles de comprensión lectora en la educación superior. Revista Científica Internacional, 3(1), 175-184. doi: https://doi.org/10.46734/revcientifica.v3i1.35
Sáenz, B. (2018). La comprensión lectora en jóvenes universitarios de una escuela formadora de docentes. Revista Electrónica Científica de Investigación Educativa, 4(1), 609-618. https://www.rediech.org/ojs/2017/index.php/recie/article/view/399
Sardà, A, Márquez, C., & Sanmartí, N. (2006). Cómo promover distintos niveles de lectura de los textos de ciencias. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 5(2), 290-303. https://bit.ly/3MmP0cx
Solé, I. (1999). Estrategias de lectura. Graó. https://bit.ly/3pLhGSH
Vázquez, E., Mengual, S., & Roig, R. (2015). Análisis lexicométrico de la especificidad de la escritura digital del adolescente en WhatsApp. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 53(1), 83-105. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48832015000100005
Wilson, J., & Chalmers, I. (1988). Reading Strategies for Improving Student Work in the Chem Lab. Journal of Chemical Education, 65(11), 996-999. doi: https://doi.org/10.1021/ed065p996
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Javier Grilli Silva, Pablo Cardozo Fernández
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.