The (no) dropout. Analysis from 9th grade students in Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/26312816.2022.5.1.11

Keywords:

education, educational institution, school dropout, family

Abstract

The (no) dropout is a case study with 9th grade students at the Madre Laura Educational Institution, Tierra Alta, Córdoba (Colombia), it aims to understand the (no) dropout, in adolescents close to graduating from the Secondary Educational System. Young people are in a vulnerable sociocultural situation in which psychosocial, economic, family, and academic factors influence. A mixed qualitative and quantitative methodology was proposed, with a descriptive and analytical approach. It is important to be able to characterize and understand these adolescents who, although they may not continue studying, want to complete their schooling. The main findings allow us to take considerations, from the educational institution with the pedagogical model and from the teaching staff, with more active participation, in addition to the family and the motivations of the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcela Aravena Domich, Universidad Metropolitana de Educación Ciencia y Tecnología. Panamá, Panamá.

Doctor of Education Sciences UNLP- Argentina; Master in Social Policies and Local Management, ARCIS - Chile; Postgraduate in Project Management and Social Services - University of Barcelona-Spain; Bachelor of Social Work, ARCIS - Chile. Postgraduate teacher UMECIT-Panama and ARCIS-Chile.

Carmen Cecilia Pérez Campillo, Universidad Metropolitana de Educación Ciencia y Tecnología. Panamá, Panamá.

Magister in Educational Administration- Umecit-Panama; Specialist in Environmental Management, Universidad Area Andina-Colombia, Mechanical Engineer, Universidad Pontifica Bolivariana-Colombia; Mathematics teacher at the Santa Teresita Educational Institution-Colombia.

References

Arias. G. (2012). El proyecto de investigación: Introducción a la metodología científica. Episteme. https://bit.ly/3CGIzMJ

Covarrubias, P., & Piña, M. (2004). La interacción maestro-alumno y su relación con el aprendizaje. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), 34(1), 47-84. https://www.redalyc.org/pdf/270/27034103.pdf

D’Alessandre, V., & Mattioli, M. (2015). ¿Por qué los adolescentes dejan la escuela? Comentarios a los abordajes conceptuales sobre el abandono escolar en el nivel medio. IIPE-Unesco. https://bit.ly/3I1XthX

DANE (2021). La información del DANE en la toma de decisiones regionales: Montería – Córdoba. DANE. https://bit.ly/3ilObTD

DANE, & PLAN International (2017). ¿Cómo es la situación de las niñas, adolescentes y mujeres jóvenes en Colombia en el marco de la agenda 2030. DANE / PLAN International. https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/genero/informes/Informe-situacion-ninas-en-mercado-agenda-2030.pdf

Denzin, N., & Lincoln, Y. (2005). El manual de investigación cualitativa. Gedisa. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=490631

Donoso, S., & Schiefelbein, E. (2007). Análisis de los modelos explicativos de retención de estudiantes en la universidad: Una visión desde la desigualdad social. Estudios pedagógicos (Valdivia), 33(1), 7-27. https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052007000100001

Gómez, C., Padilla, A., & Rincón, C. (2016). Deserción escolar de adolescentes a partir de un estudio de corte transversal: Encuesta Nacional de Salud Mental Colombia 2015. Revista Colombiana de Psiquiatría, 45(1), 105-122. https://doi.org/10.1016/j.rcp.2016.09.003

Hernández Sampieri, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. McGraw-Hill. https://www.uv.mx/personal/cbustamante/files/

/06/Metodologia-de-la-Investigaci%C3%83%C2%B3n_Sampieri.pdf

Institución Educativa Madre Laura (2020). Proyecto Educativo Institucional. Institución Educativa Madre Laura. https://bit.ly/3I7XCAp

Jiménez, H., & Pérez, R. (2021). Relación familia-escuela desde la corresponsabilidad [Tesis de maestría]. Universidad de la Costa, Barranquilla, Colombia. https://hdl.handle.net/11323/8183

Marchesi, A. (2003). El fracaso escolar en España. Fundación Alternativas. https://www.nodo50.org/movicaliedu/

fracasoescolarespana.pdf

Meléndez, Y., Salgado, N., Correa, C., & Rico, A. (2016). Factores no académicos relacionados con la deserción escolar en jóvenes de instituciones educativas colombianas. Revista Búsqueda, 17, 214-225. https://revistas.cecar.edu.co/index.php/Busqueda/article/view/e290/272

Mendoza B. (2014). Bullying: Los múltiples rostros del acoso escolar. Pax. https://bit.ly/3xXzuz7

Moreno, D. (2013). La deserción escolar: Un problema de carácter social. In Vestigium Ire, 6, 115-124. https://core.ac.uk/download/pdf/151722962.pdf

Pérez, Y., & Rangel, G. (2011). Paradigma cuantitativo: Construcción de Instrumentos. SlideShare. https://es.slideshare.net/ysmery22/paradigma-cuantitativoinstrumentol2011

Pineda, C., Pedraza, A., & Moreno, I. (2011). Efectividad de las estrategias de retención universitaria: La función del docente. Educación y Educadores, 14(1), 119-135. https://www.redalyc.org/pdf/834/83418921008.pdf

Pinzón, M., & Ramírez, Y. (2018). “Campo triste”: Factores de deserción estudiantil en la Institución Educativa Departamental Campo Alegre del municipio El Rosal, Cundinamarca [Tesis de licenciatura]. Universidad Santo Tomás, Bogotá, Colombia. https://repository.usta.edu.

co/bitstream/handle/11634/15561/2019mariapinzon.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Piracoca, A. (2019). Deserción escolar: Una mirada desde lo social, lo económico y lo cultural, en la institución educativa Concha Medina de Silva de Muzo-Boyacá, 2011-2016 [Tesis de maestría]. Universidad Santo Tomás, Tunja, Colombia. https://repository.usta.edu.co/handle/11634/18581

Radiocable (2020). UNICEF alerta del riesgo de abandono escolar en Latinoamérica y Caribe. Radiocable. https://www.radiocable.com/unicef-alerta-del-riesgo-de-abandono-escolar-en-latinoamerica-y-caribe-ante-el-cierre-de-mas-del-90-de-escuelas-967.html

Román, M. (2013). Factores asociados al abandono y la deserción escolar en América Latina: Una mirada en conjunto. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 11(2), 33-59. https://www.redalyc.org/pdf/551/55127024002.pdf

Secretaría de Educación de la Gobernación de Córdoba (2018). Boletín estadístico. Secretaría de Educación de la Gobernación de Córdoba. http://186.117.156.149:

/_contenido/noticias/2019/Agosto/Boletin_estadistico_2018_agosto_20_2019.pdf

Stake, R. (1998). Investigación con estudio de casos. Morata. https://bit.ly/3w35oJi

Torres, J., Acevedo, D., & Gallo, L. (2015). Causas y consecuencias de la deserción y repitencia escolar: Una visión general en el contexto latinoamericano. Cultura, Educación y Sociedad, 6(2), 157-187. https://revistascientificas.cuc.edu.co/culturaeducacionysociedad/article/view/904/pdf_127

Unesco (2017). Informe de seguimiento de educación en el mundo. Unesco. https://gem-report-2017.unesco.org/es/

chapter/las-disparidades-de-genero-en-materia-de-

participacion-y-terminacion-de-estudios-varian-segun-el-grupo-de-paises-y-el-nivel-de-la-ensenanza/

Unicef (2012). Completar la escuela: Un derecho para crecer, un deber para compartir. Resumen ejecutivo. UNICEF.

https://bit.ly/36fd68z

Zamudio, N. (2018). Causas de la deserción escolar en el I. E. D. Porfirio Barba Jacob, sede B [Tesis de maestría]. Universidad Externado de Colombia, Bogotá, Colombia. https://bdigital.uexternado.edu.co/bitstream/001/1236/1/CBA-Spa-2018-Causas_de_la_deserci%C3%B3n_escolar_en_%20el%20IED_Porfirio_Barba_Jacob_sede_B_Trabajo.pdf

Zárate, R., & Socha, C. (2009). Estudio sobre las motivaciones de deserción estudiantil en la Universidad Industrial de Santander. PROSPECTIVA. Revista de Trabajo Social e Intervención Social, 14. https://doi.org/10.25100/prts.v0i14.1102

Published

2022-04-26

How to Cite

Aravena Domich, M., & Pérez Campillo, C. C. . (2022). The (no) dropout. Analysis from 9th grade students in Colombia. Andean Journal of Education, 5(1), 005111. https://doi.org/10.32719/26312816.2022.5.1.11
Métricas alternativas