Social networks to promote interculturality in higher education
DOI:
https://doi.org/10.32719/26312816.2022.5.1.10Keywords:
Digiculturalism, Higher education, Innovation, Interculturality, Social networksAbstract
This article analyzes the relationship between social networks and intercultural practices in higher education. A qualitative approach was applied through an action-research methodology and a descriptive technique. As a result, it was obtained that social networks promote interculturality due to their multiple advantages: communication, interaction, ease of use, and participation in the educational community. It was possible to encourage the practice of intercultural principles and the appreciation of the use of social networks in an innovative way and the generation of spaces in which teachers foster the presence of cultural values in the educational field among students.
Downloads
References
Cano, J., Ricardo, C., & Del Pozo, F. (2016). Competencia intercultural de estudiantado de educación superior: Un estudio en la Universidad del Norte (Barranquilla, Colombia). Encuentros, 14(2), 159-174. http://www.scielo.org.co/pdf/encu/v14n2/1692-5858-encu-14-02-00159.pdf
Cruz, M., Pozo, M., Andino, A., & Arias, A. (2019). Las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) como forma investigativa interdisciplinaria con un enfoque intercultural para el proceso de formación de los estudiantes. e-Ciencias de la Información, 9(1), 3-15. https://doi.org/10.15517/eci.v1i1.33052
Gómez, I., García, F., & Delgado, M. (2018). Uso de la red social Facebook como herramienta de aprendizaje en estudiantes universitarios: Estudio integrado sobre percepciones. Perspectiva Educacional, 57(1), 99-119. http://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/viewFile/645/266
Guevara, G., Verdesoto, A., & Castro, N. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). Recimundo, 4(3), 163-173. https://doi.org/10.26820/recimundo/4.(3).julio.2020.163-173
Hernández, A., & Iglesias, A. (2017). La importancia de las competencias digitales e informacionales para el desarrollo de una escuela intercultural. Interacções, 13(43), 205-232. https://doi.org/10.25755/int.12038
Krainer, A., Aguirre, D., Guerra, M., & Meiser, A. (2017). Educación superior intercultural y diálogo de saberes: El caso de la Amawtay Wasi en Ecuador. Revista de la Educación Superior, 46(184), 55-76. https://doi.org/10.1016/j.resu.2017.11.002
Kuz, A., Falco, M., & Giandini, R. (2016). Análisis de redes sociales: Un caso práctico. Computación y Sistemas, 20(1), 89-106. https://www.redalyc.org/pdf/615/61544821009.pdf
Latorre, A. (2005). La investigación-acción: Conocer y cambiar la práctica educativa. Graó. https://www.uv.mx/rmipe/files/2019/07/La-investigacion-accion-conocer-y-cambiar-la-practica-educativa.pdf
Morales, E., Morales, X., & Ocaña, J. (2017). Las TICS en la educación intercultural. Revista Publicando, 4(11), 369-379. https://revistapublicando.org/revista/index.php/crv/article/view/531/pdf_358
Morales Zúñiga, L. (2011). Análisis de redes sociales como posibilidad teórico-metodológica para la investigación educativa. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 11(3), 1-15. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44722178013
Muñoz Sedano, A. (2000). Hacia una educación intercultural: Enfoques y modelos. Encounters on Education, 1, 81-106. https://qspace.library.queensu.ca/bitstream/handle/1974/628/sedano.pdf.18:02?sequence=1
Rodríguez, J. (2017). La digiculturalidad y la enseñanza de español para extranjeros: Una experiencia didáctica para la interacción oral y la interculturalidad. En R. Roig Vila (coord.), Investigación en docencia universitaria: Diseñando el futuro a partir de la innovación educativa (pp. 723-732). Octaedro. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6180755
Schenke, E., & Pérez, M. (2018). Un abordaje teórico de la investigación cualitativa como enfoque metodológico. ACTA Geográfica, Boa Vista, 12(30), 227-233. https://revista.ufrr.br/actageo/article/view/5201
Tello, E. (2007). Las tecnologías de la información y comunicaciones (TIC) y la brecha digital: Su impacto en la sociedad de México. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 4(2), 1-8. https://www.redalyc.org/pdf/780/78011231006.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Danilo Marcelo Diaz Quichimbo, Jeferson Dario Crespo Asqui, Mónica Joselyn Contreras Moina
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.