Decolonial perspectves/Horizontal methodologies. Building alternative discussion-action spaces at school

Authors

  • Cristhian Ricardo Santos Gutiérrez Universidad de la Amazonia. Calle 17, Diagonal 17 con Carrera 3F, Barrio El Porvenir. Florencia (Caquetá), Colombia. https://orcid.org/0000-0001-6693-7291

DOI:

https://doi.org/10.32719/26312816.2022.5.1.8

Keywords:

Inter/transdisciplinary project, Decolonial epistemological approach, Horizontal methodologies, Spaces for discussion/alternative action

Abstract

The article presents the results of the research project entitled De las aulas pal barrio: critical readings and alternative social practices. The project proposed to respond to the pressing need to articulate critically the teaching-learning processes prevailing today in the school -limited by an institutionalized logic of educational practices- and the contextual needs of the subjects in training who are immersed in these processes. The elements of the research project exposed here are framed within the limits of a decolonial epistemological approach and horizontal methodologies as a guiding element for its development. Furthermore, as a result of the project, the inter / transdisciplinary exercises that were carried out as a practical proposal are presented within the academic spaces built for alternative discussion-action and how these are articulated with the institutional demands, but at the same time, how they transcend them, enabling thus a greater approach to the contextual needs of the subjects in training. Finally, some conclusions are proposed that highlight the importance of the decolonial epistemological approach, horizontal methodologies, the need for inter / transdisciplinary educational practices, and alternative discussion-action spaces as an articulation mechanism between school and society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cristhian Ricardo Santos Gutiérrez, Universidad de la Amazonia. Calle 17, Diagonal 17 con Carrera 3F, Barrio El Porvenir. Florencia (Caquetá), Colombia.

Grade in philosophy and history. Master in interdisciplinary social research and professor at the University of the Amazon. Literary production around Latin American philosophy, particularly the historical-cultural, socio-economic, ethical-political, pedagogical, and aesthetic relations of the region's peoples and the possible multidimensional links that contribute to overcoming the challenges that impose the present. Among the latest published works is: "Forming subjectivity and (re)-inventing identity. Political power, black communities and forms-others of existence". In: Imagining school today. Latin American philosophical and pedagogical exercises and "Marx's dialectical method as an interpretive horizon of studies of language and communication in social interaction" In MARX: TWO HUNDRED YEARS LATER! (1818-2018)

References

Chacón, M., Teresa, C., & Alcedo, Y. (2012). Los proyectos de aprendizaje interdisciplinarios en la formación docente. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 17(54), 887-902.

Corona, S. (2017). Flujos metodológicos desde el Sur latinoamericano. La zona de la comunicación y las Metodologías Horizontales. Comunicación y sociedad, 30(14), 69-106. doi:10.32870/cys.v0i30.6819

Díaz, C. (2010). Hacia una pedagogía en clave decolonial: entre aperturas, búsquedas y posibilidades. Tabula Rasa, 13, 210-233.

Dussel, E. (1980). La pedagógica latinoamericana. Nueva América.

Dussel, E. (1998). Ética de la liberación en la edad de la globalización y la exclusión. Trotta.

Dussel, E. (2007). Política de la liberación. Historia mundial y crítica. Trotta.

Dussel, E. (2009). Política de la liberación. Arquitectónica. Trotta.

Foucault, M. (2012). El poder, una bestia magnifica. Sobre el poder, la prisión y la vida. Siglo XXI.

Escobar, A. (2003). «Mundos y conocimientos de otro modo». El programa de investigación de modernidad/colonialidad latinoamericano. Tábula Rasa, 1, 51-86.

Ghotme, R. (2013). La identidad nacional, el sistema educativo y la historia en Colombia, 1910-1962. Revista Colombiana de Estudios Militares y Estratégicos, 11(11), 273-289. doi:10.21830/19006586.214

Guevara, F. (2016). Propuesta para la enseñanza de las ciencias sociales en clave decolonial y para el postconflicto en la educación escolar. En C. Ramirez, Más allá del aula III. Experiencias y reflexiones docentes (pp. 91-104). Proyecto Medio pan y un libro.

Molina, S. (2016). Metodología del proyecto transdisciplinario “Las formas del cambio”. V Encuentro Latinoamericano de Metodología de las Ciencias Sociales (ELMeCS). Mendoza, 16 al 18 de noviembre de 2016.

Ramírez, J. (25 de marzo, 2019). Nociones de experiencia pedagógica. Colombia aprende.

Ruiz, L. (2011). Formación integral: desarrollo intelectual, emocional, social y ético de los estudiantes. Revista Universidad de Sonora, 19, 11-13.

Walsh, C. (2013). Pedagogías decoloniales. Prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Tomo I. Abya yala.

Published

2022-03-07

How to Cite

Santos Gutiérrez, C. R. (2022). Decolonial perspectves/Horizontal methodologies. Building alternative discussion-action spaces at school. Andean Journal of Education, 5(1), 000518. https://doi.org/10.32719/26312816.2022.5.1.8
Métricas alternativas