Approaches, institutions and experts in a growing discipline
The case of the XVI Pan American Congress of Physical Education, Ecuador 1997.
DOI:
https://doi.org/10.32719/26312816.2021.5.1.2Keywords:
Congress, Physical Education, Knowledge, ExpertsAbstract
From a socio-historical approach emphasizing the social history of knowledge and experts, the following work analyzes the XVI Pan American Congress of Physical Education held in Ecuador in 1997. To carry out the hermeneutical analysis, within the framework of a qualitative methodology, interpretive attention has been focused on various documentary sources, such as proceedings and reports of the congress, the major exhibitions, the general lectures, and the memories related to other Pan American congresses. Likewise, a set of semi-structured interviews have been carried out. Among the conclusions, the congress is identified as a space where the academic community questioned the educational discipline from three major epistemological approaches with important pedagogical-political consequences.
Downloads
References
Aldas, H., & Gutiérrez, H. (2014). La Cultura Física y su formación profesional en la República del Ecuador. EFdeportes, 19(199).
Altamirano, C. (2013). Intelectuales. Notas de investigación sobre una tribu inquieta. Siglo XXI.
Ball, S., & Youdell, D. (2017). La privatización encubierta en la educación pública. Instituto de Educación. Universidad de Londres.
Butler, J. (2019). Cuerpos aliados y lucha política. Hacia una teoría performativa de la asamblea. Paidós.
Comisión Nacional de Educación Física. (1950). Informe del III Congreso Panamericano de Educación Física. CNEF.
Dávila-Burbano, E. (1954). La Educación Física en el Ecuador. Revista Ecuatoriana de Educación, 33.
Dirección de Deporte. (1976a). Acta final del VI Congreso Panamericano de Educación Física y II Gimnasiada Americana, Tomo I. Universidad de Carabobo.
Dirección de Deporte. (1976b). Acta final del VI Congreso Panamericano de Educación Física y II Gimnasiada Americana, Tomo III. Universidad de Carabobo.
Dirección Nacional de Educación Física, Deportes y Recreación (1997a). Memorias del XVI Congreso Panamericano de Educación Física. Tomo 1. DINADER.
Dirección Nacional de Educación Física, Deportes y Recreación. (1997b). Memorias del XVI Congreso Panamericano de Educación Física. Tomo 2. DINADER.
Dirección Nacional de Educación Física, Deportes y Recreación. (1997c). Memorias del XVI Congreso Panamericano de Educación Física. Tomo 3. DINADER.
Dirección Nacional de Educación Física, Deportes y Recreación. (1997d). Memorias del XVI Congreso Panamericano de Educación Física. Tomo 4. DINADER.
Estermann, J. (2014). Colonialidad, descolonización e interculturalidad. Polis, 38.
Fairclough, N. (2003). El análisis crítico del discurso como método para la investigación en ciencias sociales. En R. Wodak y M. Meyer (Comp.), Métodos de análisis crítico del discurso (pp. 179-204). Gedisa.
Foucault, M. (1995). La arqueología del saber. Siglo XXI.
Goodson, I. (2003). Estudio del currículum. Casos y métodos. Amorrortu Editores.
Heilbron, J., Guilhot, N., & Jeanpierre, L. (2008). Toward a transnational history of the social sciences. Journal of the History of the Behavioral Sciences, 44(2), 146-160. doi:doi.org/10.1002/jhbs.20302
Instituto Nacional de Deportes, Educación Física y Recreación. (1987). Memorias del X Congreso Panamericano de Educación Física. Dirección de Propaganda/INDER.
Instituto Nacional de Estadística e Informática. (1995). Memoria del XV Congreso Panamericano de Educación Física. INEI.
Linhales, M., Rodrigues Puchta, M., & Rosa, M. C. (Orgs.) (2019). Diálogos Transnacionais na História da Educação Física. Fino Traço.
López de D’Amico, R., Ho, W., Benn, T., Dinold, M., & Antala, B. (2014). Gestión e investigación en organizaciones académicas de educación física y deporte. En E. Ferreira (Ed.), Focuses on Physical Education (pp. 91-142). NGIME-UFJF.
Luna Tamayo, M. (2014). La educación en el Ecuador 1980-2007. Revista Iberoamericana de Educación, 65(1), 1-15. doi:10.35362/rie651336
MEC. (1995). Manual de Cultura Física, nivel pre-primario. Consejo Nacional del Deporte- Secretaría Permanente de Cultura Física. PAPIM.
MEC. (1997). Reforma curricular para la Educación Básica, área de Cultura Física. DINADER – PROMECEB.
MEC-DINADER. (1981). Programas de estudio de Educación Física, Deportes y Recreación. Nivel Medio 7. Don Bosco.
Ministerio da Educação e Saúde. (1945). Anais Primero Congreso Panamericano de Educação Física, Volume I. Imprensa Nacional.
Ministerio de Cultura y Educación. (1971). Memoria del V Congreso Panamericano de Educación Física. Desarrollo y relatos. MCE.
Ministerio de Cultura, Juventud y Deportes. (1993). Memorias del XIV Congreso Panamericano de Educación Física, Volumen 1. MCJD.
Morales, L. (2015). Desde la Educación Física hacia un nuevo enfoque de la Cultura Física en el Ecuador [Tesis de maestría]. Universidad Andina Simón Bolívar.
Neiburg, F. & Plotkin, M. (Comps.) (2004). Intelectuales y expertos. La constitución del conocimiento social en la Argentina. Paidós.
Perlaza, F., Alarcón, G., Hugo, C., Recalde, A., & Guerra, J. (2014). Breve análisis de la Educación Física en el Ecuador y el mundo. EFdeportes, 19(196).
Rengifo Ávila, G. K., & Espinoza Freire, E. E. (2019). Estudio sobre los problemas en la educación ecuatoriana y políticas educativas, 1990-2018. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 2(3), 175-182.
Ruiz, S., & Ruiz, G. (2015). Proceso de formación profesional en Cultura Física en el Ecuador. En A. Silva, & V. Molina (Comp.), Formación Profesional en Educación Física en América Latina: Encuentros, Diversidades y Desafíos (pp. 149-171). Paco.
Scharagrodsky, P. (2021). Cartografiando saberes, grupos ocupacionales, instituciones, agentes y redes. El caso del Segundo Congreso Panamericano de Educación Física, México, 1946. Revista Mexicana de Historia de la Educación, 9(17), 118-142. doi:10.29351/rmhe.v9i17.336
Scharagrodsky, P. (Comp.) (2011). La invención del homo gymnasticus. Fragmentos históricos sobre la educación de los cuerpos en movimiento en occidente. Prometeo.
Secretaría de Estado de Educación, Bellas Artes y Cultos. (1980). Memoria oficial del VII Congreso Panamericano de Educación Física. Secretaría de Estado de Educación, Bellas Artes y Cultos.
Secretaría de la Defensa Nacional. (1946). Memoria oficial del II Congreso Panamericano de Educación Física. Publicada por la Dirección Nacional de Educación Física y Enseñanza Premilitar. Secretaría de la Defensa Nacional.
Suasnábar, C. (2017). Los ciclos de reforma educativa en América Latina: 1960, 1990 y 2000. Revista Española de Educación Comparada, 30, 112-135. doi:10.5944/reec.30.2017.19872
Turner, B. (1989). El cuerpo y la sociedad. FCE.
Vasilachis de Gialdino, I. (2007). Estrategias de investigación cualitativa. Gedisa.
Vigarello, G. (2005). Corregir el cuerpo. Nueva Visión.
Walsh, C. (2007). Interculturalidad, colonialidad y educación. Revista Educación y Pedagogía, XIX(48), 25-35.
Wellenius, G. (1931). Apuntes de Educación Física Escolar. Gimnasia. Nacional.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Pablo Ariel Scharagrodsky
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.