Digital tools for the dissemination and strengthening of maritime awareness
DOI:
https://doi.org/10.32719/26312816.2021.4.2.12Keywords:
ICT, Maritim awareness, Digital tools, Collaborative workAbstract
This work describes an experience using digital tools to improve technical-pedagogical processes of one of the symbolic objectives of the General Directorate of Maritime Interests (DIGEIM): To disseminate and strengthen national maritime awareness. The project flowed through four stages: diagnosis, capacity building, identification of digital tools, and quantitative and qualitative evaluation. Given how particular and at the same time transcendental it is for DIGEIM to strengthen maritime awareness within the framework of its institutional objective, and given the new labor reality in force in all areas due to the COVID-19 crisis, the work provides sufficient examples to understand and replicate the experience in other contexts, mainly those related to coastal marine environmental education.
Downloads
References
Albán, J. (2019). Influencia de las TIC en el fortalecimiento de la conciencia marítima en los estudiantes de Tercero de BGU de los Liceos Navales [Tesis de Maestría]. UFA-ESPE.
Armada de Brasil. (s.f.). Promoção da Mentalidade Marítima.
Cobo Romaní, C., & Pardo Kuklinski, H. (2007). Planeta Web 2.0. Inteligencia colectiva o medios fast food. Grup de Recerca d’Interaccions Digitals/Universitat de Vic/FLACSO México.
Diccionario de informática y tecnología. (2016). Definición de herramientas digitales. Alegsa.
Dávalos Suárez, J. (2016). Una aproximación a la oceanopolítica. Revista de Ciencias de Seguridad y Defensa, 1(1), 13-17.
Dirección General de Intereses Marítimos. (2004). Ecuador y los Intereses Marítimos. Armada del Ecuador.
Dirección General de Intereses Marítimos. (2019). Conceptos oceanopolíticos y del espacio geográfico. Armada del Ecuador.
Durall, E., Gros, B., Maina, M., Johnson, L., & Adams, S. (2012). Perspectivas tecnológicas: educación superior en Iberoamérica 2012-2017. The New Media Consortium y Universitat Oberta de Catalunya.
Flores, N. (2011). Diseño y propuesta de mejoramiento de los procesos del “Departamento de Conciencia Marítima”, de la DIGEIM, ubicada en la ciudad de Quito [Tesis de grado].Escuela Politécnica Nacional.
Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado. (7 de octubre, 2019). Resumen Informe Horizon 2019 [Página web]. INTEF.
Marina de Portugal (2021). Diretiva Estratégica da Marinha. Marinha.
Ministerio de Educación. (2016). Currículo de los Niveles de Educación Obligatoria. MINEDUC.
Ministerio de Educación. (2019). Memoria de sostenibilidad del Programa de Educación Ambiental “Tierra de Todos” [Documento en línea]. UNESCO/SITEAL.
Ministerio de Educación. (2021). Recursos Educativos [Página web]. MINEDUC.
Ministerio de Relaciones Exteriores y Movilidad Humana. (07 de septiembre, 2016). El territorio marítimo de Ecuador será 5,3 veces más extenso que el territorio nacional continental, una vez que entre en vigor el acuerdo con Costa Rica [Página web]. Noticias, Comunicamos.
Montalvo, G. (2017). Evaluación de resultados del programa de fortalecimiento de la conciencia marítima de la Armada del Ecuador [Tesis de maestría]. Universidad Simón Bolívar, sede Ecuador.
Osalde Rodríguez, M. E. (2015). El aprendizaje colaborativo y el aprendizaje cooperativo en el ámbito educativo [Documento en línea]. Universidad Mexicana.
Revelo Sánchez, O., Collazos Ordóñez, C., & Jiménez Toledo, J. (2018). El trabajo colaborativo como estrategia didáctica para la enseñanza/aprendizaje de la programación: una revisión sistemática de literatura. TecnoLógicas, 21(41), 115-135.
Reyna Moreno , J. A. (2017). Los Intereses Marítimos Regionales en la CPPS. Conferencia Internacional de los Océanos, Quito, 21 de septiembre de 2017.
Riofrío Miranda, J. (2014). Los intereses marítimos y su aporte en el desarrollo de la provincia de Santa Elena [Tesis de grado]. Universidad de las Fuerzas Armadas.
Rivera, D., García, T., & Chaparro, R. (2018). Análisis descriptivo de herramientas colaborativas en línea que propician la colaboración en la licenciatura de gastronomía. XX Encuentro Internacional Virtual Educa Argentina, 2018.
Rodríguez Sánchez, C. J. (2015). Ambientes de aprendizaje colaborativo en comunidades artístico-pedagógicas [Tesis doctoral]. Universidad Complutense.
Universidad de las Fuerzas Armadas-ESPE. (2019). Informe sobre Primer Curso MOOC de Conciencia Marítima. UFA-ESPE.