E-learning in times of pandemic: Terminal efficiency of a MOOC

Authors

  • Mariel García Leal Instituto de Investigación, Innovación y Estudios de Posgrado para la Educación del Estado de Nuevo León (IIIEPE). Monterey, México. https://orcid.org/0000-0003-0969-2982
  • Hernán Medrano Rodríguez Instituto de Investigación, Innovación y Estudios de Posgrado para la Educación del Estado de Nuevo León (IIIEPE). Monterey, México. https://orcid.org/0000-0001-7338-113X
  • José Antonio Vázquez Acevedo Instituto de Investigación, Innovación y Estudios de Posgrado para la Educación del Estado de Nuevo León (IIIEPE). Monterey, México. https://orcid.org/0000-0002-7159-9888
  • José Carlos Romero Rojas Instituto de Investigación, Innovación y Estudios de Posgrado para la Educación del Estado de Nuevo León (IIIEPE). Monterey, México. https://orcid.org/0000-0003-2499-5957
  • Luz Natalia Berrún Castañón Instituto de Investigación, Innovación y Estudios de Posgrado para la Educación del Estado de Nuevo León (IIIEPE). Monterey, México. https://orcid.org/0000-0003-2988-7031

DOI:

https://doi.org/10.32719/26312816.2020.4.1.12

Keywords:

e-Learning, Training course, Distance learning, Pandemic

Abstract

The present study aims to conclude on the variables that maintain a highly positive correlation in the terminal efficiency of a training course for teachers in electronic modality, implemented in 14 of Iberoamerican countries. From a quantitative approach and through voluntary sampling, information was collected from 211 education professionals. For the statistical analysis of the data, contingency tables and chi-square tests were used. The results show that age, role and courses previously taken are high impact variables.

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Author Biographies

Mariel García Leal, Instituto de Investigación, Innovación y Estudios de Posgrado para la Educación del Estado de Nuevo León (IIIEPE). Monterey, México.

Industrial Engineer from the Universidad Tecmilenio, with a Master's Degree in Business Administration, Specialty in Quality and Productivity, and a Ph.D. candidate in Education with an emphasis on Educational Technology. She is an Institutional Researcher at the Institute for Research, Innovation and Graduate Studies for Education of the State of Nuevo León; and an associate professor in the Engineering Department at the Tecmilenio University.

Hernán Medrano Rodríguez, Instituto de Investigación, Innovación y Estudios de Posgrado para la Educación del Estado de Nuevo León (IIIEPE). Monterey, México.

Teacher of Primary Education, Lic. In Special Education and Lic. In Law in Mexico. Master in Innovation and Educational System and Doctorate in Pedagogy from the UAB, Spain. He has been an elementary education teacher, special education, bachelor's, master's, and doctorate. He is currently a Professor at the School of Educational Sciences and General Director of Research at IIIEPE.

José Antonio Vázquez Acevedo, Instituto de Investigación, Innovación y Estudios de Posgrado para la Educación del Estado de Nuevo León (IIIEPE). Monterey, México.

An economist from the Autonomous University of Nuevo León (UANL), an intern for the Master in Political Science. He is Director of Planning and Evaluation of the Institute for Research, Innovation, and Graduate Studies for Education of Nuevo León and an adjunct professor at the Faculty of Political Sciences of the UANL.

José Carlos Romero Rojas, Instituto de Investigación, Innovación y Estudios de Posgrado para la Educación del Estado de Nuevo León (IIIEPE). Monterey, México.

Graduated in Economics from ITESM, certified in Applied Economics from Southern Methodist University. From 2015 to the present, he has collaborated with the ITESM in the writing of economic research articles, and from 2020 he has collaborated with the IIIEPE in educational research projects.

Luz Natalia Berrún Castañón, Instituto de Investigación, Innovación y Estudios de Posgrado para la Educación del Estado de Nuevo León (IIIEPE). Monterey, México.

Degree in Nutrition, with Certification by the College of Nutrition, Master in Public Health and Specialty in Community Nutrition and Doctor in Educational Planning and Leadership. She currently serves as Rector of the Institute for Research, Innovation and Graduate Studies for Education in Nuevo León (IIIEPE), and Advisor on the Zero Hunger Strategy in Nuevo León, by the Nuevo León Council.

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Published

2021-04-15

How to Cite

García Leal, M., Medrano Rodríguez, H., Vázquez Acevedo, J. A., Romero Rojas, J. C., & Berrún Castañón, L. N. (2021). E-learning in times of pandemic: Terminal efficiency of a MOOC. Andean Journal of Education, 4(1), 97–104. https://doi.org/10.32719/26312816.2020.4.1.12
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