COVID-19 crisis reinforces systemic inequalities in the Intercultural Bilingual System in Ecuador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/26312816.2020.4.1.8

Keywords:

Intercultural Bilingual Education, Interculturality, Achuar, COVID-19

Abstract

The COVID-19 crisis exposed historic inequalities of the education system, especially for the rural and indigenous sectors in Ecuador. This study analyses the impact of the strategies designed to mitigate COVID-19’s effects in Achuar education. The study used an autobiographic-narrative method incorporating participant observation and non-structured interviews. It was conducted from March to June 2020 in the Achuar Community Saapap, located in Morona Santiago Province. The schools in the area adopted distance education to replace online education from urban areas. This modality reinforces historic disadvantages for indigenous children as it requires independent learning without appropriate resources and in foreign languages escalating coloniality of knowing and being.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Gabriela Oñate, Independent researcher. Quito, Ecuador.

Psychologist and Master in Education and International Development with an emphasis on intercultural bilingual education and environmental education. Independent researcher. Quito, Ecuador.

David Cañas, Independent researcher. Quito, Ecuador.

Geographer and Environmental Engineer and Master in Geospatial Analysis. Independent researcher. Quito, Ecuador.

References

Altmann, Ph. (2016). La interculturalidad entre concepto político y One Size Fits All: acercamiento a un punto nodal del discurso político ecuatoriano. En Jorge Gómez, Repensar la interculturalidad (pp. 13-36). Guayaquil: Universidad de las Artes.

Aguavil, D. (12 de junio, 2020). Educación Intercultural Bilingue sin conectividad. La Hora.

Andreotti, V., Stein, S., Sutherland, A., Pashby, K., Susa, R., & Amsler, S. (2018). Mobilising Different Conversations about Global Justice in Education: Toward Alternative Futures in Uncertain Times. Policy and Practice: A Development Education Review, 26, 9–41.

Carpentier, J. (2014). Los achuar y el ecoturismo: ¿una estrategia sostenible para un desarrollo autónomo? Bulletin de l’Institut Français d’études Andines, 43(1), 133–158. doi:10.4000/bifea.4391

Castro, A.M.. (6 de julio, 2020). En la Amazonía ecuatoriana la educación no se detiene por la falta de conectividad. Enfermedad por coronavirus 2019 (COVID-19). UNICEF.

CLACSO. (2020). Medidas por el COVID-19 y pueblos indígenas en América Latina. Pensar la pandemia. Observatorio social del coronavirus.

Constitución de la República del Ecuador. Registro Oficial Registro Oficial 449, Quito, Ecuador, 20 de octubre de 2008.

Decreto Ejecutivo 1017. Presidencia de la República, Quito, Ecuador, 26 de marzo de 2020.

Estatuto Orgánico de Gestión Organizacional por procesos. Registro Oficial 755, Quito, Ecuador, 11 de noviembre de 2016.

Foucault, M. (1965). Madness and civilization: the history of insanity in the age of reason. Nueva York: Random House.

Foucault, M. (1976). Defender la Sociedad. París: Association Pour Le Centre Michel Foucault.

Granda, S. (2020). Educación indígena en tiempos de pandemia La experiencia del Ecuador. University Practice Connect. Azim Premji University.

Illicachi Guzñay, J. (2015). La educación intercultural bilingüe como proyecto epistémico de los movimientos indígenas en el Ecuador. Sophía, 18, 211-229. doi:10.17163/soph.n18.2015.11

Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2020). Encuesta tecnológica. Información nacional de tecnologías de la información y la comunicación.

Kolirin, L. (30 de agosto, 2020). Indigenous tribe in Ecuador appeals for help to deal with coronavirus. The Guardian.

Landín, M., & Sánchez, S. (2019). El método biográfico-narrativo. Una herramienta para la investigación educativa. Educación, 28(54), 227–242. doi: 10.18800/educacion.201901.011

Ley Orgánica de Educación Intercultural. Registro Oficial, República del Ecuador, Quito, Ecuador, 11 de enero, 2011.

Ministerio de Educación. (16 de marzo, 2020). Plan Educativo Covid-19 se presentó el 16 de marzo. Comunicamos, Noticias. Quito: Ministerio de Educación del Ecuador.

Ministerio de Educación. (10 de junio, 2020). Guías de autoaprendizaje se entregan a estudiantes de nacionalidades indígenas. Comunicamos, Noticias. Quito: Ministerio de Educación del Ecuador.

Moreira J., Serrano R., Palomares J., & Lopez J. (19-22 de septiembre, 2017). Un breve análisis de la brecha digital de acceso en el Ecuador. Jornadas SARTECO 2017. Universidad de Málaga, Málaga, España. doi:10.5281/zenodo.1025815

Moya, R. (1998). Reformas educativas e interculturalidad en América. Revista Iberoamericana de Educación, 17, 105-187. doi:10.35362/rie1701105

Rizvi, F., Lingard, B., & Lavia, J. (2006). Postcolonialism and education: Negotiating a contested terrain. Pedagogy, Culture & Society, 14(3), 249-262. doi:10.1080/14681360600891852

Rodríguez Cruz, M. (2018). Construir la interculturalidad. Políticas educativas, diversidad cultural y desigualdad en el Ecuador. Íconos-Revista de Ciencias Sociales, (60), 217. doi:10.17141/iconos.60.2018.2922

Tanchim, J. (2020). Achuar. Territorio Indígena y Gobernanza.

UNESCO. (2012). Oportunidades perdidas: El impacto de la repetición y de la salida prematura de la escuela. Montreal: Instituto de Estadística de la UNESCO.

Vernimmen, G. (2019). Educación Intercultural Bilingüe en Ecuador : Una revisión conceptual. Alteridad, 14(2), 162–171. doi:10.17163/alt.v14n2.2019.01

Walsh, C. (2010). Interculturalidad crítica, pedagogía de-colonial: Apuestas desde el in-surgir, re-existir y re-vivir. UMSA Revista (entre palabras), 3, 1-29.

Zapata, C. (2019). Crisis del multiculturalismo en América Latina. Guadalajara, Jalisco: Universidad de Guadalajara/CALAS María Sibylla Merian Center.

Published

2021-02-14

How to Cite

Oñate, M. G., & Cañas, D. (2021). COVID-19 crisis reinforces systemic inequalities in the Intercultural Bilingual System in Ecuador. Andean Journal of Education, 4(1), 65–72. https://doi.org/10.32719/26312816.2020.4.1.8
Métricas alternativas