Teacher training since May 28, 1944.
DOI:
https://doi.org/10.32719/26312816.2020.3.1.3Keywords:
Teacher training, Normal institute, Pedagogical institute, University, Faculty of EducationAbstract
It is a study on public policies and actions developed by the different Ecuadorian governments on the subject related to teacher training. It begins with the creation of the teacher training institutions, then analyzes the contribution of the German pedagogical missions, studies the creation of the rural teacher training institutions, the transformation of these institutions and the suppression of them. Simultaneously, the contribution of universities in the training of educators is studiedand the current issue of the teaching issue is finalized.
Downloads
References
Academia Ecuatoriana de Educación. (1951). Revista Ecuatoriana de Educación, 5.
Consejo Nacional de Educación Superior. (2019). Posgrados. Quito: CES.
Consejo Nacional de Evaluación. (2011). Evaluación del desempeño de las Instituciones de Educación Superior. Quito: CONEA.
Fabara Garzón, E. (2013). Estado del Arte de la Formación Docente en el Ecuador. Quito: Caracola Editores.
Fabara Garzón, E. (2012). La formación de posgrado en educación en el Ecuador. Alteridad, 7(2), 92-105. doi:10.17163/alt.v7n2.2012.01
Fernández Rueda, S. (2018). La Escuela que Redime. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar y Corporación Editora Nacional. Editorial Ecuador.
Gobierno Nacional. (1944). Constitución de la República. Quito: Imprenta Nacional.
Gobierno Nacional. (1946). Constitución del República. Quito: Imprenta Nacional.
Gobierno Nacional. (1973). Plan Integral de Transformación y Desarrollo del Gobierno Nacionalista y Revolucionario. Quito: Imprenta Nacional.
Gobierno Nacional. (1975). Decreto nº. 2.113 de 13 de marzo de 1975. Quito: Registro Oficial.
Gobierno Nacional. (2011). Ley Orgánica de Educación Intercultural. Quito: Registro Oficial.
Luna, M. & Astorga, A. (2011). Educación, 1950–2010. En A. Bonilla y M. Luna, Estado del país. Informe cero. Ecuador 1950-2010 (pp. 291-306). Quito: FLACSO, Contrato Social por la Educación.
Ministerio de Educación & CONESUP. (2006). La Formación Inicial de Educación Básica en los Institutos Superiores Pedagógicos. Quito: Gráficas dj.
Ministerio de Educación. (1944). Ley de Escalafón y Sueldos del Magisterio Nacional. Quito: Talleres Gráficos Nacionales.
Ministerio de Educación. (1967). Síntesis del Plan Ecuatoriano de Educación. Quito: Ministerio de Educación.
Ministerio de Educación. (1973). Reglamento General de Educación. Quito: Ministerio de Educación.
Ministerio de Educación. (1985). Reglamento General de Educación. Quito: Corporación de Estudios y Publicaciones.
Ministerio de Educación. (1999). Acuerdo Ministerial nº. 1.299 de 17 de diciembre de 1999, Plan de Estudios de los Institutos Pedagógicos. Quito: Registro Oficial.
Ministerio de Educación. (2006). Plan Decenal de Educación. Quito.
Ministerio de Educación. (2019). Acuerdo Ministerial n°. 00011–A de 20 de febrero de 2019, Reducción de actividades administrativas de los docentes. Quito: Registro Oficial.
Ossenbach, G. (1999). La Educación en el Ecuador en el período 1944–1983. Estudios Interdisciplinarios de América Latina y el Caribe, 10(1), 37-60.
Paladines, C. (1995). Pensamiento pedagógico de los grandes educadores del Ecuador. En Convenio Andrés Bello, Pensamiento Pedagógico de los Grandes Educadores de los Países del Convenio Andrés Bello. Bogotá: Convenio Andrés Bello.
Programa de Mejoramiento de la Calidad de la Educación Básica. (1996). Diagnóstico Básico del Sistema de la Formación Docente. Quito: MEC–BID.
Rosales, J. L. (26 de abril de 2017). El profesor que laboró sin cobrar un centavo. El Comercio, p. 4.
Saltos, N. & Vázquez, L. (2013). Ecuador, su realidad. Quito: Fundación José Peralta. SENESCYT. (2018a). Construye tu futuro.
Oferta Académica de las Instituciones de Educación Superior. SENESCYT. (2018b). Boletín Analítico de Educación Superior.
Terán Najas, Rosemarie & Soasti, Guadalupe. (2006) La educación laica y el proyecto educativo velasquista en el Ecuador, 1930–1950. Procesos, 23, 39-55.
UNESCO. (2013). Antecedentes y criterios para la elaboración de Políticas Docentes en América Latina y El Caribe. Santiago: Acción Digital.
Universidad Politécnica Salesiana. (2018). Pensum de estudios para la formación de docentes en Educación Básica.
Uzcátegui, Emilio. (1981). La Educación Ecuatoriana en el Siglo del Liberalismo. Quito: Editorial Voluntad.
Uzcátegui, Emilio. (1986). Política Educativa. Quito: Editorial ENA.
Yantalema, Bolívar. (2004). Educación Intercultural Bilingüe. Quito, Ecuador: DINEIB.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Eduardo Fabara Garzón
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.