Potentials of Teaching at the Right Level in the reading process
Main Article Content
Abstract
Reading is an essential ability to improve knowledge in and outside the school. The lack of progress in this area limits the development of the students affecting also their capacity to adapt in a social way to their adulthood. For this reason, some governmental and non-governmental organizations around the world, including Mexico, are focusing on giving the necessary relevance by implementing some innovative initiatives to decrease and stop this lack of reading skills. The objective of this research is to analyze the effectiveness of the Teaching at the Right Level methodology in improving the cognitive reading strategies of primary school students in the state of Nuevo León, Mexico. The study, with a qualitative approach and practical action research method, includes a non-probabilistic sample of 67 students from third, fourth and fifth grades of elementary education, teachers and two researchers in teaching, cognition and metacognition. The main discoveries point out that teaching at the appropriate level, and with the support of information and communication technologies, students improved their reading performance and developed various cognitive strategies, including decoding and inference.
Downloads
Article Details
Section
How to Cite
References
Alaís, A., Leguizamón, D. & Sarmiento, J. (2015). Comprensión lectora y desarrollo de estrategias cognitivas con el apoyo de un recurso TIC. Educación y Desarrollo Social, 9(1), 132-143. https://tinyurl.com/y6n5zrap
Alcott, B., Rose, P., Sabates, R., Alonso, M., & Cherfils, M. (2018). Experience and Lessons of Learning Intervention Programmes across the PAL Network Members. University of Cambridge / Research for Equitable Access and Learning / PAL Network. https://doi.org/10.5281/zenodo.1994919
Angrist, N., Bergman, P., Evans, D., Hares, S., Jukes, M., & Letsomo, T. (2020). Practical Lessons for Phone-Based Assessments of Learning. BMJ Global Health, 5(7). https://doi.org/10.1136/bmjgh-2020-003030 DOI: https://doi.org/10.1136/bmjgh-2020-003030
Banerjee, A., Banerji, R., Duflo, E., Glennerster, R., & Khemani, S. (2010). Pitfalls of Participatory Programs: Evidence from a Randomized Evaluation in Education in India. American Economic Journal: Economic Policy, 2(1). https://tinyurl.com/3astwty9 DOI: https://doi.org/10.1257/pol.2.1.1
Banerji, R., Bhattacharjea, S., & Wadhwa, W. (2013). The Annual Status of Education Report (ASER). Research in Comparative and International Education, 8(3), 387-396. https://doi.org/10.2304/rcie.2013.8.3.387 DOI: https://doi.org/10.2304/rcie.2013.8.3.387
Banerji, R., & Chavan, M. (2016). Improving Literacy and Math Instruction at Scale in India’s Primary Schools: The Case of Pratham’s Read India Program. Journal of Educational Change, 17(4), 453-475. https://tinyurl.com/33f3feeh DOI: https://doi.org/10.1007/s10833-016-9285-5
Bisquerra, R. (coord.) (2004). Metodología de la investigación educativa. La Muralla. https://tinyurl.com/a88pwf7m
Cazau, P. (2004). Estilos de aprendizaje: Generalidades. IHMC Public Cmaps (2). https://tinyurl.com/49wvxavk
CIESAS-Golfo, & IIE-UV (2020). Aprendemos, leemos y jugamos. Aprendizajes básicos en lectura: Cartas descriptivas 2020: Cero. CIESAS / Universidad Veracruzana / Red PAL. https://tinyurl.com/kvh9unxj
CIESAS-Golfo, & IIE-UV (2022). Medición Independiente de Aprendizajes. Medición Independiente de Aprendizajes. https://tinyurl.com/3u6d94z5
CIESAS-Golfo, IIE-UV, Red PAL, & SENL (2021). Análisis de datos y conformación de grupos para implementación de innovaciones educativas. Presentación de PowerPoint. https://tinyurl.com/yf4yt9t4
Creswell, J. (2012). Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. Pearson. https://tinyurl.com/4yhvu46j
Ferreiro, E. (2004). Los significados del nombre propio en la evolución del preescolar. Ponencia videograbada para la Secretaría de Educación Pública, ciclo de actualización para educadoras de preescolar, Morelia, México. https://tinyurl.com/ymf7cf8m
García, E. (2017). El proyecto Medición Independiente de Aprendizajes como campo precursor para el desarrollo de un habitus científico y el inicio de una trayectoria profesional. Ponencia presentada en el Congreso Nacional de Investigación Educativa (COMIE), San Luis Potosí, México. https://tinyurl.com/29z69kd8
Gaskins, I., & Elliot, T. (1999). Cómo enseñar estrategias cognitivas en la escuela: El manual Benchmark para docentes. Paidós. https://tinyurl.com/4eapnwbb
Gutiérrez, R. (2016). Efectos de la lectura dialógica en la mejora de la comprensión lectora de estudiantes de educación primaria. Revista de Psicodidáctica, 21(2), 303-320. http://doi.org/10.1387/RevPsicodidact.15017 DOI: https://doi.org/10.1387/RevPsicodidact.15017
Gutiérrez, R. (2022). Influencia de las estrategias cognitivas de la lectura en la mejora de la capacidad de comprensión en estudiantes de educación primaria. Investigaciones sobre Lectura, 17(2), 77-92. https://doi.org/10.24310/isl.vi18.15140 DOI: https://doi.org/10.24310/isl.vi18.15140
Hernández Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill. https://tinyurl.com/2f24fajb
Herrero, A., López, M., Finoli, M., Hevia, F., Stanton, S., & Fiszbein, A. (2022). Evaluación en pandemia: ¿Cómo diagnosticamos las pérdidas de aprendizajes para informar los esfuerzos de recuperación? Diálogo Interamericano / Banco Mundial. https://tinyurl.com/59nhj73e
Hevia, F. (2023). La unión que hace la fuerza: 3 elementos para acelerar aprendizajes. Banco Interamericano de Desarrollo. http://dx.doi.org/10.18235/0005045 DOI: https://doi.org/10.18235/0005045
Hevia, F., & Vergara-Lope, S. (2015). Medición Independiente de Aprendizajes: Resumen ejecutivo. CIESAS / Universidad Veracruzana. https://shorturl.at/tZG2t
Hevia, F., & Vergara-Lope, S. (2016). Evaluaciones educativas realizadas por ciudadanos en México: Validación de la Medición Independiente de Aprendizajes. Innovación Educativa, 16(70). https://tinyurl.com/2cmfjjec
Hevia, F., & Vergara-Lope, S. (2020). Particularidades, límites y potencialidades de las evaluaciones dirigidas por ciudadanos en América Latina. Educere et Educare, 15(35). http://doi.org/10.17648/educare.v15i35.23918 DOI: https://doi.org/10.17648/educare.v15i35.23918
Hevia, F., & Vergara-Lope, S. (2022). Efectos de cursos remediales de lectura y matemáticas en logro y desigualdades educativos durante la COVID-19 en México. IE. Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 13(6). https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v13i0.1536 DOI: https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v13i0.1536
Hevia, F., Vergara-Lope, S., & Méndez, E. (2019). Prácticas basadas en evidencia: Efectos en lectura y escritura de intervenciones que enseñan en el nivel adecuado en Veracruz. Ponencia presentada en el XV Congreso Nacional de Investigación Educativa (COMIE). https://tinyurl.com/bdexjadx
Hevia, F., Vergara-Lope, S., & Velázquez, A. (2020). ¿Qué hacer para convertir el regreso a clases en una oportunidad para abatir el rezago de aprendizajes básicos? Una propuesta en tres pasos. Faro Educativo, 14. http://doi.org/10.13140/RG.2.2.28885.04326
Hevia, F., Vergara-Lope, S. y Velázquez, A. (2023). Lecciones aprendidas de la enseñanza en el nivel adecuado: Campamentos MIA. UNICEF. https://tinyurl.com/y9wx65ae
Latorre, A. (2004). La investigación-acción. En R. Bisquerra (coord.), Metodología de la investigación educativa (pp. 369-394). La Muralla. https://tinyurl.com/a88pwf7m
Massot, I., Dorio, I., & Sabariego, M. (2009). Estrategias de recogida y análisis de la información. En R. Bisquerra (coord.), Metodología de la investigación educativa (pp. 329-365). La Muralla. https://tinyurl.com/a88pwf7m
Peña, S. (2019). El desafío de la comprensión lectora en la educación primaria. Panorama, 13(1), 42-56. https://doi.org/10.15765/pnrm.v13i24.1205 DOI: https://doi.org/10.15765/pnrm.v13i24.1205
Ramírez, A. (2003). Orientaciones estratégicas para la enseñanza del español en la educación primaria. Grafo Print. https://tinyurl.com/mryzmvyj
Rossainzz, C., & Méndez, E. (2019a). Aprendemos, leemos y jugamos. Aprendizajes básicos en lectura: Cartas descriptivas 2019: Básico. CIESAS / Universidad Veracruzana / Red PAL. https://tinyurl.com/mwuwv5v2
Rossainzz, C., & Méndez, E. (2019b). Aprendemos, leemos y jugamos. Aprendizajes básicos en lectura: Cartas descriptivas 2019: Elemental. CIESAS / Universidad Veracruzana / Red PAL. https://tinyurl.com/y66p6tts
Rossainzz, C., & Méndez, E. (2019c). Aprendemos, leemos y jugamos. Aprendizajes básicos en lectura: Cartas descriptivas 2019: Principiante. CIESAS / Universidad Veracruzana / Red PAL. https://tinyurl.com/52m9x4jh
Ruiz, C., & Ríos, P. (1994). Estrategias cognitivas. En A. Puente (Ed.), Estilos de aprendizaje y enseñanza (pp. 83-106). Ciencias de la Educación Preescolar y Especial. https://tinyurl.com/3yctrnya
SENL (2000). La lectura y la escritura: Antología. SENL.
SENL (2022). Resultados de la evaluación diagnóstica del programa Medición Independiente de Aprendizajes (MIA). SENL. https://tinyurl.com/3t3f95dh
SEP (2002). Libro para el maestro. Español. Tercer grado. SEP. https://tinyurl.com/ym2zdj2u
SEP (2004). Manual de estilos de aprendizaje: Material autoinstruccional para docentes y orientadores educativos. SEP. https://tinyurl.com/scw5tk3u
SEP (2017). Aprendizajes clave para la educación integral. Educación primaria 1.°: Plan y programas de estudio, orientaciones didácticas y sugerencias de evaluación. SEP. https://tinyurl.com/3htv4vwv
Solé, I. (1992). Estrategias de lectura. Graó. https://tinyurl.com/2cnpa4tz
UIS (2016). Understanding What Works in Oral Reading Assessments: Recommendations from Donors, Implementers and Practitioners. UIS. https://tinyurl.com/683wkhrd
Vergara-Lope, S. (2018). Aprendizajes básicos en niños y niñas de Veracruz: Primeros resultados de la Medición Independiente de Aprendizajes (MIA). Revista Interamericana de Educación de Adultos, 40(2), 44-78. https://tinyurl.com/2wvvy465

