Transmedia Journalism and Social Media: An Analysis of Narratives in Digital Media in Ecuador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/26312514.2024.9.5

Keywords:

Transmedia journalism, digital storytelling, social media, digital media, interface, innovation

Abstract

This paper aims to assess the transmedia journalism developments in Ecuadorian digital media. This assessment is the outcome of a research project that studies digital storytelling in social media, published by six media outlets in Ecuador: El Comercio, Expreso, El Universo, la Posta, GK and Primicias. As a result, 3.645 stories were assessed through a quantitative content analysis design, that allowed to determine which are the trends of digital storytelling in Twitter and Instagram, and stablish the differences between the two social media outlets in terms of transmedia journalism.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre, Consuelo, y Juan David Bernal. 2014. “Contenidos periodísticos digitales: Hacia un modelo de medición de calidad”. ComHumanitas 5 (1): 75-90. https://tinyurl.com/3vz8nh9z.

Crucianelli, Sandra. 2013. Herramientas digitales para periodistas. Austin, US: Centro Knight para el Periodismo en las Américas.

Datareportal. 2023. “Top Digital Trends in 2023”. Datareportal. Accedido 22 de noviembre. https://datareportal.com.

Irala, Pilar. 2014. “Nuevas narrativas en el periodismo actual: El periodismo transmediático”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico 20 (1): 147-58. https://tinyurl.com/mwvk48yx. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2014.v20.n1.45224

Jenkins, Henry, Sam Ford y Joshua Green. 2013. Spreadable Media: Creating Value and Meaning in a Networked Culture. Nueva York: New York University Press.

Moloney, Kevin. 2023a. “Building Transmedia Journalism”. Transmedia Journalism. Accedido 22 de noviembre. https://tinyurl.com/2ujrewmu.

—. 2023b. “Transmedia Journalism Principles”. Transmedia Journalism. Accedido 22 de noviembre. https://tinyurl.com/2p8z3vzz.

—, y Marijke Unger. 2014. “Transmedia Storytelling in Science Communication: One Subject, Multiple Media, Unlimited Stories”. En New Trends in Earth-Science Outreach and Engagement: The Nature of Communication, editado por Jeanette Drake, Yekaterina Kontar y Gwynne Rife, 109-20. Cham, CH: Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-01821-8_8

Rojas, José Luis, y Antonio Panal. 2017. “El uso de Instagram en los medios de comunicación deportivos: Análisis comparado de Bleacher Report, L’Équipe y Marca”. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación 38. https://tinyurl.com/3ua2rvev

Rost, Alejandro, María Teresa Bernardi y Fabián Bergero. 2016. Periodismo transmedia: La narración distribuida de la noticia. Neuquén, AR: Publifadecs. https://tinyurl.com/4znbdp2a.

Scolari, Carlos. 2004. Hacer clic: Hacia una sociosemiótica de las integraciones digitales. Barcelona: Gedisa.

Vázquez, Jorge. 2021. “Nuevas narrativas en los cibermedios: De la disrupción a la consolidación de formatos y características”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico 27 (2): 685-96. https://doi.org/10.5209/esmp.70222. DOI: https://doi.org/10.5209/esmp.70222

Published

2024-01-04

How to Cite

Aguirre Mayorga, C. (2024). Transmedia Journalism and Social Media: An Analysis of Narratives in Digital Media in Ecuador. Uru: Revista De Comunicación Y Cultura, (9), 70–82. https://doi.org/10.32719/26312514.2024.9.5
Métricas alternativas