Electoral Campaigns Seen from the Approach of Emotional Connections and Their Application in the Ecuador 2021 Presidential Elections

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/26312514.2023.8.4

Keywords:

Emotions, Ecuador, electoral campaigns, political communication, strategy, affective relationships

Abstract

The authors made a comparison between the process to generate, strengthen and prolong emotional connections, based above all on interpersonal contact and particular interests, and what a winning strategy implies in the framework of an electoral campaign. The basis of this comparison fell on various approaches to what are affective relationships, emotional, psychological, and even economic factors involved and how these are reflected in the tactics and strategies of political organizations and their candidates in a campaign, reaching the conclusion that the emotional, supported by evidence, has greater relevance than the rational in these communication processes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, Roberto. 2011. Neuromarketing, fusión perfecta: Seducir al cerebro con inteligencia para ganar en tiempos exigentes. Madrid: Pearson Educación.

Arteaga, Stefany. 2018. “¿Cómo funciona el cerebro político?: Guía de comunicación política para entender a los votantes y a la opinión pública”. Revista Jurídica Mario Alario D’Filippo 10 (20): 187-212. https://doi.org/10.32997/2256-2796-vol.10-num.20-2018-2155. DOI: https://doi.org/10.32997/2256-2796-vol.10-num.20-2018-2155

Braidot, Néstor. 2009. Neuromarketing: ¿Por qué tus clientes se acuestan con otros si dicen que les gustas tú? Madrid: Planeta.

Canaletas, Pau. 2016. La estrategia electoral. Barcelona: Editorial UOC.

Canel, María José, y Karen Sanders. 2010. “Para estudiar la comunicación de los gobiernos: Un análisis del estado de cuestión”. Comunicación y Sociedad 23 (1): 7-48. https://doi.org/10.15581/003.23.36254. DOI: https://doi.org/10.15581/003.23.36254

Chapman, Gary. 2017. Los 5 lenguajes del amor: El secreto del amor que perdura. Medley, US: Unilit.

Costa, Joan. 2015. El paradigma DirCom. Madrid: Joan Costa Institute.

Crespo, Ismael, ed. 2003. El estudio de la política: Problemas y horizontes. Madrid: Thomson Civitas.

Del Alcázar, Juan Pablo. 2020. “Ecuador: Estado digital ene/2020”. Mentinno. https://bit.ly/3AFfu4s.

Dooley, Roger. 2015. “Trump Explained by Neuroscience”. Forbes. 28 de diciembre. https://bit.ly/40Rha5c.

EC. 2009. Ley Orgánica Electoral, Código de la Democracia. Registro Oficial 578, Suplemento, 27 de abril. https://bit.ly/3oNmA3T.

Fuentes, Claudio. 2018. “Elecciones en Chile: Segmentar para ganar”. Friedrich-Ebert-Stiftung. Marzo. https://bit.ly/3ACdF82.

Garsten, Bryan. 2011. “The Rhetoric Revival in Political Theory”. Annual Review of Political Science 14: 159-80. https://doi.org/10.1146/annurev.polisci.040108.104834. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev.polisci.040108.104834

Goleman, Daniel. 2009. Inteligencia ecológica. Barcelona: Kairós.

Goovaerts, Ine, y Sofie Marien. 2020. “Uncivil Communication and Simplistic Argumentation: Decreasing Political Trust, Increasing Persuasive Power?”. Political Communication 37 (6): 768-88. https://doi.org/10.1080/10584609.2020.1753868. DOI: https://doi.org/10.1080/10584609.2020.1753868

Greene, Kenneth, y Alberto Simpser. 2020. “Dádivas durante las elecciones mexicanas de 2018”. Política y Gobierno 27 (2). https://bit.ly/44qWaph.

Ituassu, Arthur, Leticia Capone, Leonardo Magalhaes, Vivian Mannheimer y Felipe Murta. 2019. “Comunicación política, elecciones y democracia: Las campañas de Donald Trump y Jair Bolsonaro”. Perspectivas de la Comunicación 12 (2): 11-37. https://bit.ly/41ZSt7Q. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-48672019000200011

Klari?, Jürgen. 2015. Véndele a la mente, no a la gente. Barcelona: Paidós.

La República. 2021. “Manuela Picq se incorpora a la campaña de Yaku Pérez en Tik Tok”. La República. 8 de enero. https://bit.ly/40NmO8z.

Lago, Ignacio, y Ferran Martínez. 2013. “Apuntes sobre el estudio del comportamiento electoral en España”. Revista de Estudios Políticos 161: 69-91. https://bit.ly/3oJL9Pe.

Lakoff, George. 2007. No pienses en un elefante: Lenguaje y debate político. Madrid: Editorial Complutense.

López Hermida, Alberto, y Pedro Fierro. 2015. “Campañas políticas y desafección ciudadana: Aproximación desde Chile a los efectos de las actividades electorales en el proceso democrático”. Palabra Clave 19 (2): 365-97. https://doi.org/10.5294/pacla.2016.19.2.2. DOI: https://doi.org/10.5294/pacla.2016.19.2.2

Marcus, George, Russell Neuman y Michael Mackuenn. 2007. “Inteligencia afectiva y juicio político”. Sociológica 22 (64): 241-67. https://bit.ly/421fpUo.

Ortega, Juan. 2012. “El vínculo de pareja: Una posibilidad afectiva para crecer”. Revista Electrónica Educare 16: 23-30. https://doi.org/10.15359/ree.16-Esp.3. DOI: https://doi.org/10.15359/ree.16-Esp.3

Paniagua, Francisco, Francisco Seoane y Raúl Magallón. 2020. “Anatomía del bulo electoral: La desinformación política durante la campaña del 28-A en España”. Revista CIDOB d’Afers Internacionals 124:123-45. https://doi.org/10.24241/rcai.2020.124.1.123. DOI: https://doi.org/10.24241/rcai.2020.124.1.123

Pérez, Rafael. 2008. Estrategias de comunicación. Barcelona: Ariel.

Primicias. 2021. “Guillermo Lasso es la carta de cambio que lanzó Creo y el PSC”. Primicias. 10 de abril. https://bit.ly/3HlmcQE.

Revista Gestión. 2021. “Los ¡Mil de una! de Andrés Arauz: Expectativa vs. realidad”. Revista Gestión. 31 de enero. https://bit.ly/3LFgv2p.

Rivera, José. 2014. “Rafael Correa y las elecciones 2006: Inicios del marketing y comunicación política digital en Ecuador”. Chasqui 126: 116-23. https://bit.ly/3AFg16s.

Rodríguez, Guillermo. 2019. “Neuromarketing: El poder del cerebro en la neuropolítica”. América Retail. 22 de octubre. https://bit.ly/41MNd7D.

Ryan, Daniel. 2017. “Política y cambio climático: Explorando la relación entre partidos políticos y la problemática climática en América Latina”. Ambiente & Sociedade 20 (3): 277-94. https://bit.ly/44eGvJl.

The Carter Center. 2014. Financiamiento político y regulación de campañas electorales en América Latina. Atlanta: The Carter Center.

Vaca, Fermín. 2021. “La campaña de Hervas le apuntó a un nuevo proselitismo virtual”. 18 de febrero. Plan V. https://bit.ly/41RPKxy.

Valdez, Andrés. 2010. “Las campañas electorales en la nueva sociedad de la información y el conocimiento”. Estudios Políticos 9 (20): 155-65. https://doi.org/10.22201/fcpys.24484903e.2010.20.24279. DOI: https://doi.org/10.22201/fcpys.24484903e.2010.20.24279

Valdivia, Marcos, y Ulises Beltrán. 2009. “Dilemas de estrategia: ¿Tierra o aire? Redes sociales y decisión electoral”. Política y Gobierno, vol. temático (1): 177-98. https://bit.ly/40NiOFe.

Verduyn, Dave. 2014. “Discovering the Kano Model”. Kano Model. 19 de marzo. https://bit.ly/44pwBVw.

Zaller, John. 1992. The Nature and Origins of Mass Opinion. Cambridge, UK: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511818691

Zamora, Patricia. 2021. “La comunicación no verbal de los candidatos en la campaña del 4M”. The Conversation. 28 de abril. https://bit.ly/3NGwT4v.

Zapata, Belén. 2021. “Estrategias de los candidatos Andrés Arauz y Guillermo Lasso en redes sociales necesitan enfocarse mejor y no olvidar la campaña tradicional, dicen expertos”. El Universo. 22 de marzo. https://bit.ly/3ACXIyv.

Published

2023-07-03

How to Cite

Crespo, F., & Hidalgo, P. (2023). Electoral Campaigns Seen from the Approach of Emotional Connections and Their Application in the Ecuador 2021 Presidential Elections. Uru: Revista De Comunicación Y Cultura, (8), 58–68. https://doi.org/10.32719/26312514.2023.8.4
Métricas alternativas